Największy na świecie kontenerowiec MSC Gulsun, który ma prawie 400 metrów długości i ponad 60 metrów szerokości, wpłynął do gdańskiego terminala kontenerowego DCT Gdańsk. Podczas jego postoju zostanie przeładowanych 11 tysięcy kontenerów, co oznacza, że będzie to największa wymiana takiego ładunku w Europie.
MSC Gulsun jest pierwszym na świecie statkiem o szerokości 24-rzędów kontenerów i pojemności 23 756 TEU (jednostka objętości, równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp).
W praktyce oznacza to, że statek jednorazowo może zabrać na pokład np. 8,35 mln mikrofalówek albo 47 512 samochodów. Podczas postoju w Gdańsku zostanie przeładowanych 11 tys. kontenerów, co odpowiada 18 tys. TEU. Jak zaznacza DCT Gdańsk, będzie to największa regularna wymiana kontenerów w Europie.
Prawie 400 metrów długości, ponad 60 metrów szerokości
MSC Gulsun powstał w stoczni Samsung Heavy Industries w Południowej Korei i pływa pod banderą Panamy. Rozwija prędkość do 21 węzłów. Został dostarczony w lipcu 2019 roku. Jednostka ma 399,9 m długości i 61,5 m szerokości. To tyle samo, co cztery boiska piłkarskie. Dla porównania Empire State Building w Nowym Jorku ma 381 m wysokości, a paryska Wieża Eiffla mierzy 324 m.
Jak podkreślono w komunikacie, do DCT Gdańsk (pełna nazwa - Deepwater Container Terminal Gdańsk) od 2013 roku regularnie przypływają największe statki kontenerowe na świecie. Terminal wyposażony jest w suwnice STS o zasięgu ponad 25 rzędów kontenerów, głębokowodne nabrzeża i obrotnice do 670 m, co pozwala na obsługę nowej klasy kontenerowca typu Megamax-24, takich jak MSC Gulsun.
"W DCT Gdańsk nieustannie inwestujemy w przyszłość, więc kiedy ona nadejdzie – podobnie jak w przypadku nowej klasy statków – jesteśmy na to gotowi. Chcielibyśmy podziękować naszym klientom za korzystanie z DCT Gdańsk jako bramy do Europy Wschodniej oraz MSC za powierzenie nam ich nowej flagowej klasy statków, przy obsłudze których dążymy do zapewnienia najwyższego poziomu usług i niezawodności" - mówi cytowany w komunikacie prezes zarządu DCT Gdańsk, Cameron Thorpe.
Gdański terminal umożliwia połączenie z największym szlakiem handlowym transportu morskiego
Terminal kontenerowy DCT Gdańsk umożliwia Polsce połączenie z największym szlakiem handlowym transportu morskiego, między Europą a Azją, w tym z Chinami. Obsługuje on nie tylko Polskę, ale również m.in. rynki Morza Bałtyckiego.
Jak poinformowano w komunikacie w 2018 r. terminal DCT Gdańsk przeładował blisko 1,9 mln TEU, w tym regularnie obsługując zawinięcia największych kontenerowców na świecie. Na Morzu Bałtyckim jedynie DCT Gdańsk jest terminalem zdolnym do obsługi statków tej wielkości. W br. przeładunki w DCT Gdańsk mają przekroczyć 2,0 mln TEU.
Udziałowcami w DCT są singapurska Grupa PSA, Polski Fundusz Rozwoju (PFR) oraz australijski fundusz inwestycyjny IFM.
Autor: mjz/tr / Źródło: PAP, TVN24
Źródło zdjęcia głównego: PAP/Adam Warżawa