Nie zgadzam się z oceną zawartą w raporcie otwarcia przygotowanym przez kancelarię prezydenta Andrzeja Dudy - oświadczył w czwartek Jacek Michałowski, który był szefem kancelarii prezydenta Bronisława Komorowskiego.
Kancelaria prezydenta Andrzeja Dudy opublikowała w czwartek raport otwarcia, który krytycznie ocenia gospodarowanie mieniem i finansami za prezydentury Bronisława Komorowskiego. Komentując raport, Andrzej Dera - sekretarz stanu w kancelarii Andrzeja Dudy - powiedział, że w raporcie jest szereg przykładów „rażących nieprawidłowości”. W sprawie prezydenckiej willi w Klarysewie, która - jak mówił - została "z pustymi ścianami", zapowiedział nawet złożenie zawiadomienia do prokuratury.
"Nie zgadzam się z tą oceną"
- Większość z tego, co usłyszałem, na ile udało mi się przejrzeć ten raport, to jest to ocena: złe planowanie, zła gospodarka. Oni mają taką ocenę, ja mam zupełnie inną ocenę - podkreślił Michałowski. - Nie zgadzam się z tą oceną - stwierdził. Jak zapewnił, kancelaria prezydenta Komorowskiego robiła "wszystko w najlepszej wierze, tak jak umiała i było to robione dobrze".
Były szef kancelarii prezydenta odniósł się do konkretnych stawianych w raporcie zarzutów, m.in. dotyczących prezydenckiej rezydencji w Klarysewie. - Byłem w Klarysewie w 2010 czy 2011 roku i to wtedy był dość zapuszczony budynek, który nie nadawał się do użytku. Nie nadawał się do przyjmowania przedstawicieli innych państw - opowiadał Michałowski.
Zgubiony token to nie jest wielki problem
W raporcie jest mowa też o zagubionych zestawie i części drugiego zestawu mobilnego niejawnego systemu Sieci Łączności Rządowej CATEL, będących w posiadaniu szefa gabinetu prezydenta oraz szefa kancelarii prezydenta. Michałowski powiedział, że nieodnaleziony został tzw. token do jednego z telefonów komórkowych, ale - jak zapewnił - rozmawiał w tej sprawie z ABW. - Mówili, że to nie jest wielki problem, nie zagraża to bezpieczeństwu państwa - relacjonował.
Program ekspercki działał od czterech lat
Inny z zarzutów zawartych w raporcie dotyczył umów zleceń w ramach Prezydenckiego Programu Eksperckiego. Michałowski - zgodnie z raportem - miał między 20 lipca a 5 sierpnia 2015 br. podpisać umowy zlecenia w ramach Prezydenckiego Programu Eksperckiego (zajmującego się m.in. prowadzeniem prac analitycznych) na kwotę blisko 200 tys. zł. - Program ekspercki był od czterech lat. W jednym roku udało się nam wyselekcjonować więcej osób, w drugim mniej i stąd różne koszty. To był otwarty konkurs na współpracę z kancelarią i w warunkach tego konkursu było zapisane, że będą przez rok współpracować z Kancelarią Prezydenta. Nie miałem moralnego prawa w połowie kontraktu go przerwać i podpisałem z nimi umowę do końca roku - wyjaśnił Michałowski.
Podwyżki i nagrody dla pracowników
Autorzy dokumentu stwierdzają, że przyjęta od 24 maja do 6 sierpnia praktyka zatrudniania pracowników i przyznawania nagród pozostawała w sprzeczności z możliwościami planu finansowego kancelarii. W tym okresie podwyżki otrzymało 15 pracowników kancelarii, a nagrody 328 osób. Łączna kwota nagród przyznanych od maja do sierpnia wyniosła blisko 1,5 mln zł. W tym samym czasie 8 pracownikom zmieniono umowy terminowe na umowy na czas nieokreślony, zatrudniono sześciu pracowników, 14 pracowników otrzymało awans (w tym 5 przed rozwiązaniem stosunku pracy). Do pracy w kancelarii wróciły osoby zatrudnione w sztabie wyborczym poprzedniego prezydenta i otrzymały podwyżki. - Jeśli chodzi o umowy o pracę, to ci ludzie pracują w kancelarii, te pieniądze są w kancelarii i do końca roku będą wypłacane. Zlikwidowaliśmy też dwa biura i odprawy to kolejne koszty - wyliczał Michałowski. Odnosząc się do wydania 1,5 mln złotych na nagrody, Michałowski ocenił, że "w momencie, gdy kończy się kadencja, normalne jest, że wypłaca się ludziom nagrody za dotychczasowy czas współpracy". - Nie widzę nic zdrożnego w tym, że zdecydowałem o wypłacie nagród pracownikom na zamknięcie naszej pracy - powiedział.
Autor: PM//rzw / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: tvn24