Zakończył się egzamin dla gimnazjalistów sprawdzający ich wiedzę matematyczno-przyrodniczą. - Przebiegł spokojnie, wszystko odbyło się zgodnie z procedurami - poinformował w środę dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik.
Egzamin rozpoczynał się o godz. 9. Uczniowie najpierw dostali blok zadań z nauk przyrodniczych - biologii, chemii, fizyki i geografii. W godzinę mieli do rozwiązania 24 zadania zamknięte.
Następnie była przerwa do godz. 11, po której rozwiązywali zadania z matematyki. Ta część egzaminu trwała półtorej godziny. Uczniowie z dysfunkcjami (np. z dysleksją) mogli mieć przedłużony czas na rozwiązanie obu bloków zadań.
Zaleszczotki, wiązania jonowe
Zadania z biologii dotyczyły m.in. zaleszczotków, wpływu różnych czynników na kiełkowanie nasion, zależności między larwami chrząszcza a grzybami tworzącymi owocniki pod ziemią. Jedno z zadań w tej grupie dotyczyło dziedziczności. Brzmiało ono: "Pląsawica Huntingtona jest chorobą genetyczną, powodującą degenerację ośrodkowego układu nerwowego. Objawia się zwykle w wieku 35–50 lat. Allel, który ją wywołuje, jest dominujący, a gen znajduje się w autosomie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych. Jeśli oboje rodzice są heterozygotami pod względem genu wywołującego pląsawicę Huntingtona, to prawdopodobieństwo, że ich dzieci będą chore, wynosi: A. 100 proc. B. 75 proc. C. 50 proc. D. 25 proc." Z kolei w jednym z zadań z chemii - zilustrowanym fragmentem układu okresowego pierwiastków oraz schematem przedstawiającym mechanizm tworzenia wiązania jonowego między atomami dwóch pierwiastków: metalu i niemetalu - uczniowie musieli zidentyfikować metal i niemetal tworzący wiązania jonowe według podanego schematu. W innym - zilustrowanym zestawem doświadczalnym - uczniowie mieli odpowiedzieć, który z gazów: etan, eten czy etyn można zidentyfikować przy użyciu wody bromowej. Wśród zadań z fizyki znalazło się zaś takie, w którym w tabeli podano nazwy urządzeń elektrycznych oraz moc i czas ich pracy w ciągu dnia. Gimnazjaliści mieli wskazać, które z nich zużywa w ciągu dnia najwięcej energii. W innym zadaniu w tej grupie na rysunku przedstawiono półkrążek wykonany ze szkła, na który skierowano światło ze wskaźnika laserowego. Uczniowie posługując się nim mieli odpowiedzieć m.in., czy zdanie: "Gdy zwiększymy kąt padanie światła, to wzrośnie również kąt załamania" jest prawdziwe, czy fałszywe. W grupie zadań z geografii było zadanie zawierające mapę Polski, na której przedstawiono rozkład średniej wieloletniej temperatury powietrza w styczniu oraz cztery informacje odnoszące się do niej. Uczniowie mieli wskazać, która z nich jest prawdziwa. W innym w tabeli przedstawiono informacje dotyczące liczby ludności i powierzchni czterech wybranych województw w Polsce. Gimnazjaliści mieli wskazać województwo z największą gęstością zaludnienia.
"Generalnie poszło dobrze"
- Najprostsza była biologia i chemia. Fizyka chyba najgorzej - powiedziała po egzaminie z części przyrodniczej jedna z uczennic wrocławskiego gimnazjum.
- Było parę pytań, które mnie zaskoczyły, ale generalnie poszło mi dobrze - oceniła uczennica. - Nie jest źle. Egzamin nie jest tak trudny i wymagający jak się spodziewaliśmy - mówił uczeń Krzysztof.
Szymon z kolei ocenił część matematyczną. - Egzamin dość łatwy, na początku się stresowałem, ale potem przeszło – powiedział.
E-ocenianie
Prace uczniów zostaną zakodowane. Sprawdzać je będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych. Wyniki egzaminu uczniowie poznają 19 czerwca. Egzamin z wiedzy matematyczno-przyrodniczej jest jedną z trzech części egzaminu gimnazjalnego. We wtorek uczniowie pisali jego pierwszą część - egzamin z wiedzy humanistycznej. W czwartek będą pisać trzecią - egzamin ze znajomości języka obcego. W tym roku po raz pierwszy rozwiązania zadań otwartych z matematyki uczniów z gimnazjów z terenu czterech okręgowych komisji egzaminacyjnych: w Jaworznie, w Krakowie, w Łodzi i we Wrocławiu (obejmujących województwa: śląskie, małopolskie, podkarpackie, lubelskie, łódzkie, świętokrzyskie, dolnośląskie i opolskie) zostaną ocenione z wykorzystaniem elektronicznego systemu oceniana.
Egzamin obowiązkowy
Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum. Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie może przystąpić do egzaminu, to będzie go pisać w drugim terminie - 1, 2 i 3 czerwca. Uczeń przyłapany na ściąganiu podczas sprawdzianu musi przystąpić do niego jeszcze raz. Jeśli uczeń przystąpi do egzaminu i napisze go słabo, a równocześnie uzyska oceny pozytywne na świadectwie na zakończenie III klasy, to i tak ukończy gimnazjum. Powtórka egzaminu gimnazjalnego, w celu poprawy wyniku, nie jest możliwa. Wynik egzaminu będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Podczas postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę wyniki ucznia uzyskane na zakończenie nauki w gimnazjum (odnotowane na świadectwie, potwierdzone zaświadczeniem o wynikach egzaminu gimnazjalnego oraz stosownymi zaświadczeniami).
Autor: eos,js/ja / Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24