Dwie firmy chętne na dostarczenie 160 tramwajów do Warszawy

Na tory wyjechała nowa linia 19
Transport nowych tramwajów Hyundaia
Źródło: Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl
Spółka Tramwaje Warszawskie otworzyła koperty w przetargu na zakup 160 tramwajów. Chętne na ich dostarczenie są dwie firmy:  Skoda Transportation i Hyundai Rotem Company.

Przetarg obejmuje zamówienie na maksymalnie 64 tramwaje jednokierunkowe i 96 tramwajów dwukierunkowych, z czego w zamówieniu podstawowym (gwarantowanym) - 20 tramwajów w wersji jednokierunkowej.

- Kolejne transze będą realizowane w ramach opcji i będą mogły być zamawiane w miarę dostępnych środków finansowych oraz potrzeb miasta - wyjaśnił rzecznik Tramwajów Warszawskich Witold Urbanowicz.

"Ceny nie są ostateczne"

W przetargu wystartowały dwie firmy. Skoda Transportation zaoferowała za tramwaj jednokierunkowy cenę 21 mln 152 tys. zł netto (jednakową w zamówieniu podstawowym i w opcji) oraz 22 mln 282 tys. zł netto za tramwaj dwukierunkowy. Hyundai Rotem Company zaoferował za tramwaj jednokierunkowy w zamówieniu podstawowym cenę 21 mln 960 tys. zł netto, a w opcji ponad 20 mln 423 tys. zł oraz ponad 21 mln 036 tys. zł za tramwaj dwukierunkowy.

- Na tym etapie postępowania ceny nie są ostateczne - podkreślił Urbanowicz.

Przetarg ma charakter ramowy, co oznacza, że zakup nowych pojazdów jest dwuetapowy. W pierwszym kroku (w przetargu w celu zawarcia umowy ramowej) tramwajarze ocenią oferty oraz kwalifikacje wykonawców.

- Umowy ramowe zawrzemy z zakwalifikowanymi podmiotami na okres 48 miesięcy. W tym czasie będziemy mogli podpisać z jednym dostawcą umowę wykonawczą, tj. zlecić produkcję i dostawy tramwajów. W tym kroku dostawcy będą konkurować wyłącznie ceną. To oznacza, że ceny otrzymanych teraz ofert nie są ostateczne - przekazał Urbanowicz.

Więcej miejsc siedzących

Producent będzie miał 28 miesięcy na dostawę tramwajów z zamówienia podstawowego, licząc od dnia zawarcia umowy wykonawczej. Pierwsze dwa tramwaje powinny pojawić się przed upływem 24 miesięcy. Na uruchomienie opcji tramwajarze będą mieli odpowiednio 76 miesięcy dla tramwajów jednokierunkowych i 66 miesięcy dla tramwajów dwukierunkowych.

Zamawiane tramwaje mogą mieć maksymalnie 33 m długości, bo taka długość jest optymalna dla istniejącej infrastruktury (m.in. przystanków, hal postojowych i naprawczych w zajezdniach, myjni i kabin lakierniczych) oraz specyfiki organizacji transportu - intensywności ruchu tramwajów w godzinach szczytu.

- Wzięliśmy pod uwagę głosy podróżnych i w porozumieniu z Zarządem Transportu Miejskiego zwiększyliśmy wymagania w zakresie liczby miejsc siedzących dla pasażerów. Od przyszłych dostawców oczekujemy przynajmniej 42 miejsc siedzących w tramwaju dwukierunkowym i 56 miejsc w tramwaju jednokierunkowym - zaznaczył Urbanowicz.

Tramwajarze wymagają też zastosowania przynajmniej skrajnych wózków skrętnych, a także systemu antykolizyjnego, który ostrzega motorniczego przed kolizją i chroni przed najechaniem na przeszkodę podczas ruszania. W tramwajach pojawi się również system wsparcia motorniczego, którego zadaniem jest reagowanie w sytuacjach jego rozproszenia bądź zmęczenia.

Czytaj także: