Za uczniami koniec pierwszego dnia egzaminu gimnazjalnego. W bloku zadań z języka polskiego gimnazjaliści musieli zmierzyć się z "charakterystyką", a nie popularną "rozprawką". - To było zaskoczenie - mówili po zakończeniu testów.
Gimnazjaliści nie byli przygotowani na "charakterystykę", która spotkała ich w części pisemnej egzaminu z języka polskiego. Uczniowie mieli za zadanie opisać osobę, która ich zdaniem wykazała się odwagą. - Rozprawka jest taką formą charakterystyczną dla języka polskiego. Zawsze mówi się o rozprawce, która jest najbardziej "wałkowana" na lekcjach. Charakterystyka była dla mnie zaskoczeniem, ale wydaje mi się, że sobie poradziłem i może nie będzie aż takiej tragedii - twierdzi uczeń III klasy gimnazjum.
- Ja też przygotowałam się do rozprawki. Nauczyłam się różnych cytatów, książek, autorów żeby zabłysnąć, dlatego charakterystyka trochę mnie zaskoczyła - powiedziała uczennica XVIII gimnazjum w Gdańsku. - Ale chyba sobie poradziłam - dodała zadowolona.
Prehistoria i rewolucja francuska
Głosy na temat poziomu trudności pierwszej części wtorkowego egzaminu są podzielone. - W sumie było średnie, nie było tak źle. Myślałam, że będzie gorzej - powiedziała uczennica XVIII gimnazjum w Gdańsku.
Już wiadomo, że w pierwszej części egzaminu składającej się z zadań z historii i wiedzy o społeczeństwie padły pytania m.in. o prehistorię, I wojnę światową, rewolucję francuską i powstanie styczniowe.
Kluczowy egzamin, bez poprawki
Młodzi ludzie są ambitni i rywalizują już w gimnazjum, bo egzamin gimnazjalny jest dla nich kluczowy. Im więcej punktów zdobędą, tym większa szansa na dostanie się do lepszego liceum, co ma gwarantować zdobycie wyższych wyników na egzaminie dojrzałości.
- Egzamin gimnazjalny pisze się tylko raz w życiu, a maturę można powtarzać. Ten egzamin kieruje nas do liceów, w których będziemy przygotowywani do matur - mówi jedna z uczennic. - Byłam stremowana, że w takim wieku, w jakim jestem teraz, waży się cała moja przyszłość - dodała jej koleżanka.
Wiedza humanistyczna
We wtorek na egzaminie z wiedzy humanistycznej uczniowie jako pierwszy dostali blok zadań z historii i wiedzy o społeczeństwie. Na rozwiązanie ich mieli 60 minut (uczniowie z dysleksją 80 minut). Po godzinnej przerwie gimnazjaliści przystąpią do bloku zadań z języka polskiego. Na rozwiązanie ich będą mieli 90 minut (dyslektycy 135 minut).
Matematyka i przyroda
W środę na egzaminie z wiedzy matematyczno-przyrodniczej uczniowie też będą mieli do rozwiązania dwa bloki zadań. W pierwszym znajdą się zadania z nauk przyrodniczych - biologii, chemii, fizyki i geografii. W drugim bloku będą zadania z matematyki. Na rozwiązanie zadań z pierwszego bloku gimnazjaliści dostaną 60 minut (dyslektycy 80 minut), a z drugiego - 90 minut (dyslektycy 135 minut). Pomiędzy blokami będzie godzinna przerwa. W czwartek egzamin z języka obcego przeprowadzany będzie na dwóch poziomach. Najpierw będzie test na poziomie podstawowym. Na rozwiązanie zadań uczniowie będą mieli 60 minut (dyslektycy 80 minut). Po godzinnej przerwie gimnazjaliści przystąpią do testu na poziomie rozszerzonym. Potrwa on 60 minut (dla dyslektyków 90 minut). Egzamin na poziomie rozszerzonym będzie zdawać tylko część uczniów - tylko ci, którzy w gimnazjum kontynuują naukę danego, wybranego języka obcego rozpoczętą w szkole podstawowej. Egzamin będzie przeprowadzany z angielskiego, niemieckiego, rosyjskiego, francuskiego, hiszpańskiego i włoskiego.
Anonimowo
Testy rozwiązane przez uczniów zostaną zakodowane; sprawdzać je będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych. Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum. Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie może przystąpić do egzaminu we wtorek, środę i czwartek, to będzie go pisać w drugim terminie - 3, 4 i 5 czerwca. Uczeń przyłapany na ściąganiu podczas sprawdzianu musi przystąpić do niego jeszcze raz. Jeśli uczeń przystąpi do egzaminu i napisze go słabo, a równocześnie uzyska oceny pozytywne na świadectwie na zakończenie III klasy, to i tak ukończy gimnazjum. Wyniki egzaminu uczniowie poznają w czerwcu. Powtórka egzaminu gimnazjalnego, w celu poprawy wyniku, nie jest możliwa. Wynik egzaminu z części humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej oraz z języka obcego na poziomie podstawowym będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej.
Mają wybór
Uczeń gimnazjum może ubiegać się o przyjęcie do trzech szkół ponadgimnazjalnych jednocześnie. O przyjęciu do szkoły ponadgimnazjalnej decydują: liczba punktów uzyskanych przez kandydata za oceny na świadectwie z wybranych przedmiotów i za inne osiągnięcia odnotowane na świadectwie ukończenia gimnazjum oraz liczba punktów za wyniki egzaminu gimnazjalnego. W szkołach lub klasach dwujęzycznych może być dodatkowo przeprowadzony sprawdzian uzdolnień kierunkowych. Z egzaminu gimnazjalnego zwolnieni są laureaci i finaliści olimpiad i konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim. Wtorek, środa i czwartek będą w części gimnazjów dniami wolnymi od lekcji; decyzję w tej sprawie podejmują dyrektorzy szkół.
Autor: mn, zś/iga,mtom / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PAP