Na plac budowy szlaku Via Carpatia w Babicy (woj. podkarpackie) dotarł konwój z gigantyczną maszyną TBM. Urządzenie, wyposażone między innymi w 15-metrową tarczę, ma wydrążyć tunel na powstającej właśnie drodze.
Rzeczniczka prasowa rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus podała, że w wielu miejscach na trasie konieczny był demontaż oznakowania i sygnalizacji świetlnej. - W Rzeszowie, aby można było przejechać, rzeczywiście konieczne było sfrezowanie nawierzchni - uzupełniła rzeczniczka. Lokalne media precyzują, że jezdnia pod jednym z wiaduktów kolejowych została obniżona o 36 centymetrów.
Konwój rozpoczął swój ostatni etap podróży na węźle Rzeszów Południe w poniedziałek o godzinie 22. Jechał między innymi ulicami 9. Dywizji Piechoty i Podkarpacką w Rzeszowie, a także drogą ekspresową S19, która na ten czas została częściowo zamknięta dla innych kierowców. Ci poruszający się po otwartej części drogi nie mogli wyprzedzać jadącego do Babicy konwoju.
"Montujemy jak klocki"
Maszyna dotarła na plac budowy w nocy z poniedziałku na wtorek. Rozładowanie konwoju ma zająć około 12 godzin.
- Powoli montujemy, jak klocki, to zajmuje trochę czasu. (Maszyna) już została zmontowana w Hiszpanii po produkcji, a teraz musimy ponownie montować, sprawdzić wszystkie elementy i przygotować się do drążenia – mówi Jorge Calabuig Ferre, wiceprezes Mostostal Warszawa S.A.
Rzeszowski oddział GDDKiA ogłosił konkurs na nazwę dla maszyny. Do finału przeszło sześć nadesłanych propozycji: Bieszczadka, Duża Mi, Karpatka, Nela, Podkarpatka, ViaKarpatka; można na nie głosować przez internet. Nazwę poznamy 21 grudnia br.
Do Babicy muszą dotrzeć dwa kolejne konwoje, zanim możliwe będzie złożenie całej maszyny. Nastepny ruszy w nocy z 2 na 3 grudnia. "Będzie wyglądał niemal identycznie jak ten pierwszy. Największy element tego transportu (napęd główny maszyny) będzie niewiele węższy, jednak jego waga to około 240 ton! Trasa przejazdu i utrudnienia z nią związane będą tożsame z tymi, jakie generował pierwszy transport" - czytamy w komunikacie opublikowanym przez GDDKiA.
Trzeci, najmniejszy transport, wyruszy w styczniu. Jak zapewnia GDDKiA, "nie będzie on generował utrudnień w ruchu i zostanie podzielony na dwie noce".
500 ton
Na konferencji prasowej w Babicy wiceminister infrastruktury Rafał Weber podkreślił, że transport tarczy TBM, która będzie wiercić tunel wzdłuż Via Carpatia, "to ogromne logistyczne przedsięwzięcie", które zostało zakończone sukcesem.
Zaznaczył, że to logistyczne przedsięwzięcie było organizowane od miesięcy. Jak podał, waga wszystkich urządzeń, które dotarły do Babicy wynosi około 500 ton.
Weber podkreślił, że za czasów obecnego rządu powstało już kilka tuneli - m.in. w Warszawie pod Ursynowem czy wzdłuż drogi ekspresowej S7 na Zakopiance. - Te inwestycje są możliwe dzięki temu, że podejmujemy bardzo odważne decyzje o tego typu budowlach - mówił.
Środki ostrożności
Konwój posiadał specjalistyczne zabezpieczenia. Były to między innymi tablice VMS (znaki zmiennej treści pokazujące bieżące komunikaty) oraz mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną. Towarzyszyli mu także piloci kierujący ruchem oraz policjanci.
Przed wyruszeniem konwoju w ostatni etap podróży Rarus zwróciła się do innych użytkowników drogi z prośbą o szczególną czujność. Podkreśliła przy tym, że tak dużych elementów jeszcze po polskich drogach nie przewożono. - Apelujemy do wszystkich kierowców o ostrożność i stosowanie się do znaków oraz wprowadzanej na czas przejazdu zmienionej organizacji ruchu – zaznaczyła.
Maszyna TBM
Transport największych elementów maszyny TBM, która wydrąży tunel w ramach budowy odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica, trwał już od kilku dni.
Prace przy drążeniu tunelu rozpoczną się w przyszłym roku. Tunel drogowy będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM o długości 112 m i masie 4000 ton, z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. Jest to o 1,7 m więcej niż średnica Wyspiarki, która wydrążyła tunel w Świnoujściu.
Fragment S19 realizowany jest w systemie "projektuj i buduj". Wykonawca - konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción - opracował dokumentację techniczną, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i aktualnie prowadzi roboty budowlane. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł. Zakończenie prac zaplanowano na 2026 r.
W ramach inwestycji oprócz tunelu powstaną też: węzeł Babica, sześć estakad, dwa wiadukty nad S19 i dwa lądowiska dla śmigłowców. Wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem.
Źródło: TVN24 Kraków / PAP