Pod Łodzią zostanie wydrążony tunel kolejowy. Wybrano już miejsca, gdzie znajdą się dwa przystanki w ścisłym centrum. - To będzie taka pierwsza linia metra - cieszą się władze miasta. Budowa ma pochłonąć 2 mld złotych.
To ma być historyczna inwestycja, która sprawi, że pociągi dalekobieżne przestaną omijać Łódź. Za ponad 2 mld złotych ma powstać tunel średnicowy, który połączy budowany Dworzec Fabryczny i dwie stacje na zachodzie miasta - Dworzec Kaliski i Żabieniec.
Nie chodzi tylko o usprawnienie działania kolei - bo w Łodzi samorządowcy widzą w inwestycji szansę na szybkie poruszanie się mieszkańców po mieście.
- Powiedzmy to głośno, to będzie trzon komunikacji miejskiej. Coś, co możemy nazwać pierwszą linią łódzkiego metra - podkreśla Hanna Zdanowska, prezydent miasta.
Czekając na przetarg
We wtorek przedstawiciele PKP PLK poinformowali, że już zostały wybrane miejsca, gdzie "łódzkie metro" będzie się zatrzymywać. Oprócz dworców zaplanowane są dwa przystanki - na Zielonej przy Zachodniej (ścisłe centrum miasta, kilkadziesiąt metrów od Piotrkowskiej) oraz na Karskiego przy Ogrodowej (obok Manufaktury).
PKP PLK przygotowuje już dokumentację do przetargu. Firma, która będzie odpowiedzialna za projekt ma zostać wyłoniona do III kwartału przyszłego roku.
Koniec kolejowego bałaganu?
Do tej pory Łódź Fabryczna była stacją końcową. Chociaż dworzec ma świetną lokalizację to nigdy nie mógł być w pełni wykorzystany ponieważ tu po prostu kończyły się tory.
Ta niecodzienne rozwiązanie miało swoje źródło w historii powstawania kolejnych odcinków kolejowych. W połowie XIX wieku do Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej została podłączona Łódź. Tory kończyły się na Dworcu Fabrycznym. Chodziło o dostarczanie węgla i materiałów do okolicznych fabryk - stąd nazwa dworca.
Na początku XX wieku wybudowano Kolej Warszawsko-Kaliską. Zgodnie z założeniami rosyjskich wymagań wojskowych łódzki dworzec znalazł się na peryferiach miasta. Tory były szersze niż te, które doprowadzały pociągi na Dworzec Fabryczny. Ich szerokość ujednolicono dopiero w 1918 roku, kiedy Polska odzyskała niepodległość. Ostatecznie obu najważniejszych dworców nie udało się skomunikować.
Sytuacja zmieniła się kiedy zapadła decyzja o wybudowaniu od nowa dworca Fabrycznego. Ogromna inwestycja dobiega końca i szkoda, żeby nadal to była jedynie stacja docelowa. Tunel prowadzący tory do dworca Łódź Kaliska ma powstać do 2021 roku a wraz z nim nowe stacje.
Autor: bż/gp / Źródło: TVN24 Łódź
Źródło zdjęcia głównego: Google Earth