Po piętnastu miesiącach przerwy tarcza ruszyła. "Najtrudniejszy etap" budowy "łódzkiego metra"

Trwa drążenie tunelu pod Łodzią
Trwa drążenie tunelu pod miastem
Źródło: tvn24.pl

Tarcza TBM Katarzyna ruszyła i znowu drąży tunel kolejowy pod Łodzią. Inwestycja ma połączyć dworzec Fabryczny i Kaliski w Łodzi. Tunel nazywany jest "łódzkim metrem". - Działamy tak, żeby nie ucierpiała żadna kamienica, pod którą drążony jest tunel - przekazał Arnold Bresch z zarządu PKP PLK.

- Zabezpieczyliśmy teren pod kamienicami, które często są w bardzo złym stanie. To pozwoli na wydrążenie kolejnych stu metrów tunelu - mówił Bresch na spotkaniu z mediami, które odbyło się w środę na terenie budowy. Przekazał, że jedna z maszyn drążących pod miastem - TBM Katarzyna - ruszyła zgodnie z harmonogramem, który został przyjęty na początku roku.

Trwa drążenie tunelu pod Łodzią
Trwa drążenie tunelu pod Łodzią
Źródło: TVN24

Przedstawiciel inwestora podkreślił, że tunel będzie mógł zostać wydrążony w całości dopiero wtedy, kiedy zabezpieczony zostanie grunt pod kamienicami znajdującymi się w śródmieściu. Wskazał, że wiele z tych budynków jest w bardzo złym stanie technicznym i bez odpowiednich rozwiązań inżynieryjnych mogłyby zostać poważnie uszkodzone.

Czytaj więcej: "Tarcza od roku stoi, zamiast drążyć tunel". Poseł Joński pisze do Jarosława Kaczyńskiego.

- Wykonawca wykonał wzmocnienia pod częścią budynków. To otwiera nam drogę na kolejne sto metrów tunelu. Mamy nadzieję na dobrą współpracę z miastem, bo sprawność w tym zakresie będzie wpływać na to, kiedy inwestycja zostanie zrealizowana - podkreślił Arnold Bresch.

Najtrudniejszy odcinek

Przedstawiciel PKP PLK podkreślił, że obecnie realizowany fragment tunelu jest "najtrudniejszym odcinkiem" całej inwestycji.

wizualizacja
Tak ma wyglądać tunel pod Łodzią - wizualizacja
Źródło: PKP PLK

- W czasie pracy będziemy weryfikować skuteczność rozwiązań technicznych, które zostały zrealizowane. Mierzymy się z problemami i wyzwaniami. Wszystkie kamienice (na terenie realizacji inwestycji - red.) zostaną zachowane - powiedział Arnold Bresch.

Termin zakończenia budowy podziemnego połączenia kolejowego zaplanowano na 2024 r., a uruchomienie ruchu pociągów w 2025 r.

Wnętrze TBM Faustyna
Wnętrze TBM Faustyna
Źródło: PKP PLK

Łódzkie "metro"

Budowany tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne. W ramach inwestycji powstaną nowe przystanki: Łódź Polesie, Łódź Śródmieście i Łódź Koziny. Mają one być zintegrowane z komunikacją miejską i w założeniu ułatwić mieszkańcom poruszanie się po mieście. Dlatego inwestycję czasami nazywa się budową "łódzkiego metra".

Tunel ma przebiegać pod ścisłym centrum Łodzi
Tunel ma przebiegać pod ścisłym centrum Łodzi
Źródło: PKP PLK
TVN24 HD
Dowiedz się więcej:

TVN24 HD

Czytaj także: