Zobacz "łódzkie metro" od środka

Nowa stacja Łódź Polesie. W tle tunel wydrążony przez TBM "Katarzynę"
Byliśmy na budowie "łódzkiego metra"
Źródło: tvn24.pl

Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią to jedna z najważniejszych inwestycji realizowanych obecnie w kraju. Oficjalnie do końca przyszłego roku - chociaż ten termin najpewniej będzie przesunięty w związku z przedłużającym się postojem jednej z maszyn - pod miastem mają kursować pociągi, które stworzą coś na kształt "łódzkiego metra". Równolegle budowane są trzy nowe podziemne przystanki kolejowe. Odwiedziliśmy z kamerą jeden z nich.

Z poziomu gruntu widać niewiele. O trwających pracach przypominają pracownicy w odblaskowych kamizelkach i kaskach na głowie, kursujące po placu maszyny budowlane i betonowe elementy, które docelowo mają usztywniać konstrukcję tunelu powstającego pod miastem. Nowy przystanek Łódź Polesie powstaje w sąsiedztwie łódzkiej Manufaktury. Ogrom przedsięwzięcia widoczny jest dopiero, kiedy po wąskich, tymczasowych schodach schodzimy na dół. Dokładnie 28 metrów niżej znajdują się wybudowane już perony, na których z pociągów będą wysiadać pasażerowie.

Widok z tunelu (z kierunku stacji Łódź Fabryczna) na przystanek Łódź Polesie
Widok z tunelu (z kierunku stacji Łódź Fabryczna) na przystanek Łódź Polesie
Źródło: tvn24.pl

Oprowadzający nas po terenie budowy Piotr Grabowski, rzecznik prasowy PBDIM - wykonawcy inwestycji. Przyznaje, że najprawdopodobniej to właśnie na tej stacji - ze względu na sąsiedztwo ogromnego centrum handlowego - będzie największy ruch pasażerski. Pasażerowie pociągów jadących pod miastem będą wysiadać na peronach, których konstrukcja już jest gotowa. Na końcu jednego z tunelów - w odległości kilkuset metrów - widać tył maszyny drążącej TBM Katarzyna. Od września 2024 roku, kiedy doszło do zawalenia się oficyny jednej z kamienic przy al. 1 Maja w Łodzi pracowała ledwie przez kilkanaście dni.

Czytaj też: Z jednej strony "podziemne jezioro", z drugiej kurzawka. Katarzyna ciągle nie drąży

- "Katarzyna" nie drąży, ale cały czas jest uruchomiona. Ciągłość pracy musi być w pewnym zakresie zachowana. Po przeanalizowaniu wyników ostatnich badań geotechnicznych podejmiemy taką decyzję, żeby ruszyć z drążeniem dalej - mówi Grabowski.

Trzy poziomy

Kilka metrów nad nowym peronem wiszą taśmociągi, którymi odprowadzany będzie urobek, kiedy TBM wznowi pracę.

Taśmociąg, którym będzie odprowadzany urobek po tym, jak wznowione zostanie drążenie tunelu
Taśmociąg, którym będzie odprowadzany urobek po tym, jak wznowione zostanie drążenie tunelu
Źródło: tvn24.pl

- Przystanek składa się z trzech poziomów. Najniższy jest z peronami. Wyżej jest poziom techniczny, gdzie będą obiekty niezbędne do funkcjonowania obiektu. Na samej górze będzie hol komunikacyjny, za pomocą którego będzie można przechodzić z jednej strony do drugiej.

Tunel, który do teraz zdążyła wydrążyć TBM Katarzyna ma średnicę 13 metrów. Mieścić się będą tory dla pociągów kursujących w obie strony.

Stacja składa się z trzech poziomów
Stacja składa się z trzech poziomów
Źródło: tvn24.pl

"60 procent prac za nami"

Piotr Grabowski przekazuje, że ponad 60 proc. robót związanych ze stworzeniem tunelu kolejowego pod miastem zostało już zakończonych. - Oprócz przystanku Polesie trzeba też zaznaczyć, że bardzo zaawansowane są też pracę na przystanku Koziny, gdzie ukończono duży zakres robót konstrukcyjnych - przekazuje Grabowski.

Dodaje, że trwa zakrywanie Komory Odolanowskiej, czyli bardzo charakterystycznego miejsca, gdzie tunel drążony przez TBM "Katarzyna" łączy się z tunelami wydrążonymi przez TBM "Faustyna", która zakończyła już prace.

- W trzech z czterech tuneli znajdujących się w okolicy al. Włókniarzy trwają już prace związane z wypełnianiem ich betonem, na którym będzie ułożone torowisko. Równocześnie trwają prace związane z wyciąganiem TBM "Faustyny" na powierzchnię - wylicza Grabowski.

Perony znajdują się ok. 28 metrów pod powierzchnią ziemi
Perony znajdują się ok. 28 metrów pod powierzchnią ziemi
Źródło: tvn24.pl

"Łódzkie metro"

Tunel średnicowy ma połączyć Dworzec Fabryczny w Łodzi ze stacjami Łódź Kaliska (kierunek Sieradz, Kalisz) i Żabieniec (kierunek Kutno, Łowicz). Dzięki temu skróci się czas przejazdu pociągów na trasie Warszawa – Poznań i Wrocław. Podróż z Widzewa do dworców w zachodniej części miasta ma trwać 15 minut.

7,5-kilometrowy tunel dzieli się na dwie części. Dwutorowy odcinek od Łodzi Fabrycznej do Kozin drąży większa z dwóch tarcz – Katarzyna. Wykonanie czterech jednotorowych tuneli na zachód od przystanku Koziny było zadaniem mniejszej tarczy – Faustyny.

Tunel ma przebiegać pod ścisłym centrum Łodzi
Tunel ma przebiegać pod ścisłym centrum Łodzi
Źródło: PKP PLK

Według obowiązującego planu pociągi miały pojechać tunelem z grudniowym rozkładem jazdy 2026 r. Ze względu na katastrofę budowlaną we wrześniu (zawaliła się część kamienicy przy 1 Maja 23) i już niemal 3-miesięcznego przestoju tarczy termin ten jest coraz bardziej wątpliwy. Pod koniec października na konferencji poświęconej Kolei Dużych Prędkości w Łodzi wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zasugerował, że pociągi pojadą tunelem pod Łodzią dopiero w 2027 r.

Dotychczasowy koszt inwestycji według Mariusza Serżyski osiągnął już 2 mld zł, chociaż na starcie inwestycji w 2017 r. szacowano go w całości na 1,6 mld zł.

TVN24 HD
Dowiedz się więcej:

TVN24 HD

Czytaj także: