Chuligani w filharmonii, wchodzi do fortepianu. "Tutaj wszystko mogę i niczego nie muszę"

[object Object]
Piotr Orzechowski, Pianohooligan w rozmowie z tvn24.pltvn24
wideo 2/6

- Nawet gdyby wszyscy wokół mówili mi, że właśnie mi odbija, to będę trwał przy tym, co wymyśliłem sobie na samym początku i co wydaje mi się szczere, bo wypływa z dziecięcej pasji do instrumentu - mówi w rozmowie z tvn24.pl Piotr Orzechowski, jeden z najwybitniejszych polskich pianistów młodego pokolenia.

Jest jednym z najbardziej utytułowanych muzyków młodego pokolenia. 28-letni Piotr Orzechowski, który znany jest również pod pseudonimem Pianohooligan, jako pierwszy Polak zdobył Grand Prix podczas Montreux Jazz Solo Piano Competition (2011 r.). Ten konkurs pianistów jazzowych uznawany jest za jeden z najważniejszych na świecie.

W tym samym roku razem ze swoim zespołem High Definition Orzechowski triumfował także podczas konkursu dla młodych zespołów w ramach belgijskiego Jazz Hoeilaart.

W kolejnych latach grał między innymi z gigantem trąbki Randym Breckerem, Victorem Mendozą czy Perikiem Sambeatem. Współpracował z takimi sławami jak Philip Glass, Adrian Utley (Portishead), Michał Urbaniak, Jacek Kochan, Marcin Masecki, Paweł Mykietyn, Motion Trio.

W swoim dorobku Piotr Orzechowski ma kilka płyt, które nagrywał solo bądź z High Definition. Zadebiutował krążkiem "Experiment: Penderecki", który jest pierwszym solowym polskim albumem instrumentalnym wydanym dla słynnej wytwórni Decca. Jego kolejne płyty to "15 Studies for the Oberek" (Decca/Universal, 2014) oraz "24 Preludes & Improvisations" (Decca/Universal, 2017). Orzechowski doceniony został wieloma nagrodami, stypendiami i wyróżnieniami.

Z Piotrem Orzechowskim rozmawiał Tomasz-Marcin Wrona, tvn24.pl.

"Pianohooligan wziął się z próby nazwania tego jak gram"
"Pianohooligan wziął się z próby nazwania tego jak gram"tvn24

Tomasz-Marcin Wrona, tvn24.pl: Występujesz pod pseudonimem Pianohooligan. Chuliganisz na co dzień?

Piotr Orzechowski: To jest postawa artystyczna. Czy w życiu codziennym? Musiałbyś się przekonać albo zapytać kogoś, kto mnie lepiej zna (śmiech). A sam Pianohooligan wziął się z próby nazwania tego jak gram. To też określenie mojej postawy wobec środowiska jazzowego. Dla mnie jazz jest o szczerości, tymczasem dużo jest w naszym środowisku postaw nieszczerych.

Na czym polega ta nieszczerość?

Dzielę ją na dwa rodzaje: albo to kopiowanie innych w nadziei, że jeżeli zagramy coś, co jest już dobre, to przybliżymy się do ideału; albo odpuszczenie, powiedzenie zasadom w muzyce i tradycji "nie". Chodzi mi o takie muzyczne, merytoryczne odpuszczenie, zdanie się na samą intuicję bez bagażu wiedzy czy umiejętności, przygotowania. Dla mnie w jazzie to jest nieakceptowalne.

Grasz nie tylko jazz. Pojawiasz się również w kontekście muzyki poważnej. Jesteś chuliganem również w tym środowisku?

W muzyce poważnej staram się przywrócić jej charakter improwizacyjny, naturalny. Tam, gdzie mogę, staram się też dołączać moje własne partie improwizowane, na przykład w koncertach solowych z orkiestrami, gdzie wykonuję autorskie kadencje. Tak jest zarówno w przypadku koncertu Góreckiego, czy Reicha, ale też na przykład Bacha.

Pochodzisz z rodziny muzyków. Zacząłeś grać w wieku pięciu lat. Nie buntowałeś się nigdy wobec muzyki?

Chyba każde dziecko ma taki bunt, żeby w ogóle nie ćwiczyć, ale ja buntowałem się tylko wobec rozczytywania utworów klasycznych. Nigdy nie wzbraniałem się przed kreowaniem własnych światów przy klawiaturze. To zawsze było moją formą zabawy, główną rozrywką i pasją. Trwa to do dzisiaj i chciałbym to w sobie zachować, tak, żeby to była szczera, autentyczna, kreatywna, spontaniczna wypowiedź przy fortepianie.

Nie chciałeś nigdy rzucić muzyki w kąt? Wypiąć się na rodzinę i pójść zupełnie w inną stronę?

Takiego sprzeciwu nigdy nie było, bo rodzice dawali mi dużo wolności w tym co robiłem. Przez muzykę przekazywałem często więcej niż w życiu. Z takiej perspektywy trudno myśleć o odrzuceniu muzyki, chyba, że straciłoby się wewnętrzną pasję czy inwencję. Szczęśliwie mi się to nie zdarzyło i wciąż mogę i chcę przekazywać nowe treści przez sztukę.

Interesowałem się trochę filmem, trochę aktorzyłem, wygłupiałem się, co sprawiało mi wiele przyjemności. Myślę, że mojej muzyce jest dużo z kreowania światów czy postaci. Próbuję wejść w jakąś rolę, w jakiś świat, i tam gram, przekomarzam się z pewnymi stylistykami, sposobami gry jakby kogoś innego, wyimaginowanego. Tak... Gdyby muzyki jakimś cudem zabrakło, pewnie poszedłbym w stronę aktorstwa lub reżyserii.

Skoro o filmie. Twój krótki metraż, który był improwizacją na temat wajdowskiej "Ziemi obiecanej", zdobył nagrodę w konkursie Andrzeja Wajdy.

Film wygrał i to był chyba mój moment szczytowy, jeśli chodzi o twórczość filmową (śmiech). Tam była też moja muzyka. To było miłe doświadczenie, ale z grupą, z którą to tworzyłem, dalej nie poszliśmy. Skończyło się liceum, skończyły się wygłupy i wtedy już bardzo mocno postawiłem na muzykę i na wypowiedź solową. Pojechałem na konkurs do Montreux i tak się zaczęło całkowite oddanie ścieżce muzycznej.

"Konkursy bywają dla młodych muzyków jedyną przepustką do świata biznesu muzycznego"
"Konkursy bywają dla młodych muzyków jedyną przepustką do świata biznesu muzycznego"tvn24

Byłeś pierwszym Polakiem, który wygrał ten konkurs. Czy tego typu nagrody, wydarzenia są przełomowe w życiu artysty?

Jeździłem sporo na konkursy. Takie wydarzenia bywają dla młodych muzyków jedyną przepustką do świata biznesu muzycznego. Każdy chce się spróbować, aby dzięki temu móc później pokazać swoją twórczość szerszej publiczności. Jest to jakaś furtka, która bywa trudnym momentem. Dochodzi tu sztucznie wyprodukowany stres, a to przecież sztuka, w tej sferze nie powinniśmy konkurować. Ja chciałem to robić, chciałem pokazać, że robię coś swojego i nie poddawałem się. I faktycznie udawało mi się. Myślę, że zawdzięczam to właśnie postawieniu na indywidualność, na to co jest we mnie szczere, co wygospodarowałem sam na sam z instrumentem.

Największym potwierdzeniem było właśnie Montreux i to, co powiedział mi tam Tommy LiPuma (legendarny producent muzyczny - red.), żebym szedł w tę stronę i żebym nigdy sobie przypadkiem nie pomyślał, że powinienem pójść w innym kierunku - żebym nie zbaczał z mojej ścieżki.

Jednak przed występem zmroził cię stres.

Zblokował mnie zwłaszcza na pierwszym etapie, zagrałem gorzej niż chciałem. Dopiero podczas finału naprawdę się otworzyłem. Ucieszyłem się, że dano mi na to szansę. Ale dziś też na każdym koncercie trwa ta walka o to, żeby być wolnym i w taki sposób przekazywać treści, żeby dobrze czuć się przy publiczności. Żeby nie było wyimaginowanego pręgierza. Udało mi się zrobić to wtedy i to zostało docenione.

Minęło prawie osiem lat od tego sukcesu. Jak patrzysz na to z perspektywy czasu, co konkretnie zmieniło się w twoim życiu?

Montreux dodało mi pewności siebie, wiedziałem, że mogę się otworzyć, że powinienem grać solo. To był mój chyba pierwszy regularny występ solowy! Wcześniej nie myślałem o tym w ten sposób. Zawsze jeździłem na konkursy z zespołem. To był mój początek drogi solowej. Wspólnie z siostrą Basią, jej mężem - Filipem Berkowiczem, zaczęliśmy myśleć co dalej z tym zrobić. Zostałem też zauważony, co pomagało w tym, żeby dzielić się moją muzyką.

Pianohooligan o własnej interpretacji muzyki Krzysztofa Pendereckiego
Pianohooligan o własnej interpretacji muzyki Krzysztofa Pendereckiegotvn24

Niedługo później sięgnąłeś po dzieła Krzysztofa Pendereckiego, które - jak wiadomo - są monumentalne, komponowane na pełen skład orkiestrowy. Ty postanowiłeś je nieco odmłodzić i przełożyć na fortepian. Nie bałeś się reakcji kompozytora?

Rozmawiałem z Krzysztofem Pendereckim o tym, że chcę się tego podjąć. To była dla mnie bardzo wysoko postawiona poprzeczka, próba sprawdzenia czy język sonoryzmu, tych wszystkich szmerów, jest czymś co powinienem używać w swojej grze. Miałem duże wątpliwości. Może dlatego, że środowisko akademickie czy jazzowe było dość sceptyczne wobec tego rodzaju technik. Jazz zresztą wciąż nie jest na to gotowy, pomimo że wszystko już się w tym gatunku pojawiało. Ale wypowiadanie się, nie traktowanie tego jako pustego efektu, to już jest inny temat.

Starałem się odpowiedzieć na pytanie, czy jest to możliwe. Najlepszym na to przykładem była muzyka Pendereckiego, niejako ojca sonoryzmu. Wspólnie z kompozytorem słuchaliśmy "Experiment: Penderecki". Był bardzo zadowolony. Oczywiście, to był dla mnie ogromny stres, ale też duża przygoda i koniec końców forma uczenia się siebie poprzez muzykę mistrza.

Jak reagował na swoją muzykę w twoim wykonaniu?

Kilkanaście dni temu Akademia Muzyczna w Krakowie zorganizowała obchody 85. urodzin Krzysztofa Pendereckiego. Znowu miałem przyjemność zagrać przed kompozytorem „Stabat Mater”. Zawsze to jest stres pokazywać interpretacje na fortepian, czyli na instrument, którego kompozytor nie brał pod uwagę jako właściwego dla języka muzyki współczesnej. Już wtedy, 5 lat temu, był zadowolony. I była to dla mnie wielka ulga po tym wszystkim co zrobiłem, po tych zmianach, które wprowadziłem wewnątrz utworów.

Ale nie grasz po prostu na fortepianie, a modyfikujesz go, ustawiasz różne przedmioty na strunach. Nie szkoda ci własnego instrumentu, żeby poddawać go takim próbom?

Nie. Uważam, że instrument dla muzyka stoi otworem i trzeba korzystać ze wszystkich jego możliwości. Robiłem to z Pendereckim, ale również później w "Studiach nad Oberkiem", gdy trzeba było opowiedzieć o naszych polskich rytmach. To doświadczenie pomogło mi się przemóc w traktowaniu wnętrza fortepianu. Na płycie z Preludiami jest mniej tego typu zabiegów, bo tu nastąpiło zejście do samego idiomu improwizacji. Tutaj wszystko mogę i niczego nie muszę.

A czujesz się bardziej kompozytorem czy wirtuozem?

Czuję się przede wszystkim improwizatorem, czyli kimś, kto specjalizuje się w kreowaniu nowych muzycznych kształtów na żywo przed publicznością. Oczywiście, robię to też w samotności i zapamiętuję swoje pomysły, a wtedy to jest kompozycją. Ale źródłowo to wszystko jest improwizacją. Cały świat kreowania jest improwizacją, która z jednej strony jest zabawą intelektualną, a z drugiej jednak czymś bardzo głębokim.

Sięgałeś po prace wybitnych kompozytorów XX-wiecznych, Steve’a Reicha, Krzysztofa Pendereckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i wielu innych. Jednak paleta twoich inspiracji rozciąga się do muzyki renesansu. Tak szeroki wachlarz inspiracji daje ci jeszcze miejsce na własną kreatywność?

Wydaje mi się, że wszelkiego rodzaju inspiracje są jazzmanowi, komuś improwizującemu bardzo potrzebne. Trzeba dużo chłonąć, a potem zapominać od razu, żeby nie było tak, że potem się je wykonuje, nimi się mówi. Jeśli chodzi o renesansową muzykę, to faktycznie to przed-bachowskie myślenie we mnie siedzi. Gdy nie był jeszcze ustabilizowany system dur-moll, myślano bardziej ruchami głosów, tworzyły się harmonie, o których dzisiaj nie pamiętamy. Inspiruje mnie również folk, muzyka indonezyjska, muzyka z Krety, Zanzibaru, gatunki bardzo świeże, nieopierzone, nawiązujące do szczerości, do wnętrza. Lubię muzycznie obserwować, co się tam dzieje, ale później zapominać o tym.

A co z metalem?

(śmiech) Metal był bardzo dla mnie ważny. A właściwie był to nu metal, zwłaszcza zespół Korn. Tak też nazwałem swojego psa.

Myślisz, że metal da się przenieść do jazzu, do muzyki akademickiej, do filharmonii?

To, co wziąłem z tej muzyki, to kondensacja przekazu. Taki rodzaj brutalności czy wręcz agresji, która budzi pewien rodzaj atencji słuchacza tu i teraz. Tego zazdrościłem metalowi, to chciałem przenieść do jazzu. Oczywiście, nie do końca jest to możliwe, bo tam operuje się na wielkim wolumenie, jeden dźwięk jest już tak głośny, że cała publika szaleje. To trudne do osiągnięcia w tym co robię, ale poprzez pełne skupienie słuchacza, to w jaki sposób próbuję go zaangażować, staram się niejako do tego zbliżyć.

Piotr Orzechowski o improwizowaniu w filharmonii
Piotr Orzechowski o improwizowaniu w filharmoniitvn24

Bierzesz udział w projekcie BMW Art Club, który w październiku miał swoją premierową odsłonę w Katowicach, a teraz w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej. Czy tobie jako jazzmanowi, buntownikowi, chuliganowi muzycznemu trudno się współpracuje z taką orkiestrą jak Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia?

Nie rozpatrywałbym tego w kategoriach trudności. Klasykę grałem zawsze. Oczywiście, każdy utwór jest wyzwaniem. To nie jest to żadna sytuacja konfliktowa. Wręcz przeciwnie, to że pojawiają się improwizowane elementy podczas koncertu instrumentalnego, jest w zasadzie powrotem do pierwotnych sposobów wykonawstwa. Solista bardzo często improwizował swoją kadencję, co dziś zupełnie zaniknęło wśród instrumentalistów. Klasycy raczej nie potrafią improwizować, co jest smutną konstatacją, a co trzeba przywrócić.

Przyszłością muzyki jest w pewnym stopniu fuzja tych gatunków, przede wszystkim klasyki i jazzu, które powinny stanowić jedność. Muzycy powinni umieć improwizować, to jest podstawowa umiejętność każdego z nas.

Już sam fakt, że nie występujesz we fraku, stanowi pewien kontrast. Ponadto poza widocznym skupieniem, wyglądasz na scenie jakbyś świetnie się bawił. To przyciąga uwagę.

To wynika po prostu ze sposobu przeżywania muzyki, jaki we mnie jest w zasadzie od małego. Wierzę, że naturalny sposób przeżywania muzyki jest czymś, co powinniśmy stawiać na piedestale. Dlatego, wychodząc na scenę, chcę pozostać sobą. Być tym, kto się dobrze bawi. Jeżeli obecna konwencja wykonawstwa jest taka, że wyglądamy "ładnie", nie mam nic przeciwko temu. Ale zawsze będę występować jako ja, bo chcę wzmacniać takie wartości jak indywidualność, wolność, również do tego, że możemy się ubrać we frak. Jest to mi zupełnie obojętne, byle było to szczere.

W ramach tego projektu wykonujesz Koncert Góreckiego na klawesyn lub fortepian. Ty jednak sięgnąłeś po rhodes piano. Dlaczego?

Ten koncert bardzo dobrze brzmi na tym instrumencie. Sam kompozytor sugerował, żeby to był amplifikowany (wzmocniony, wzbogacony - red.) klawesyn, co skojarzyło mi się z czymś przesterowanym, wykraczającym poza to, co rozumiemy jako tradycyjny instrument klasyczny. Stąd też pomysł na rhodes piano, instrument elektroakustyczny, który jakoś to przekracza, ale nie jest jeszcze cyfrowym plastikiem, choć jest kojarzony raczej z jazzem czy popem.

Pianohooligan:  na scenę chcę wychodzić jako ja
Pianohooligan: na scenę chcę wychodzić jako jatvn24

Nie chciałeś pójść w bardziej komercyjną, mainstreamową odsłonę muzyki? W ostatnich trzech dekadach było wielu wirtuozów klasycznych, którzy nagle pojawiali się w stacjach muzycznych w bardzo popowym wydaniu.

Komercja kojarzy mi się z odłożeniem na bok szczerej wypowiedzi i skupieniu się na robieniu przyjemności publiczności. A tym nie jestem zainteresowany. Jeżeli komercja zakładałaby szczerą, artystyczną wypowiedź, to jak najbardziej mógłbym w to wejść. Ale ja muszę być w zgodzie z tym w co wierzę, a myślę, że właśnie o to chodzi w sztuce, o szczere wydobywanie dźwiękowych kształtów, które prezentuje się publiczności. Cała przestrzeń komercyjna wydaje się być nastawiona na zaspokajanie żądań publiczności. Szkoda byłoby, gdybym był kolejnym artystą, który wpadnie na tę ścieżkę. Chociaż koniec końców obie drogi są w kulturze usprawiedliwione.

Odniosłeś sukces jako 21-latek, nie bałeś się nigdy momentu, że sodówa ci uderzy do głowy?

(śmiech) Wszyscy mnie ostrzegali przed tym, że tak się może zdarzyć. Jest to faktycznie problem. W głowie pojawia się wiele pokus. Nie można ich bagatelizować, wychodzić z założenia, że mnie to nie spotka. A prawie wszyscy temu ulegają i zaczynają w pewnym momencie robić coś, czego zawsze się wystrzegali. Warto o tym przypominać. Dużo się o tym nasłuchałem, ale zawsze miałem w sobie pewność, że są rzeczy, których nie zrobię. Nawet gdyby wszyscy wokół mówili mi, że właśnie mi odbija, to będę trwał przy tym, co wymyśliłem sobie na samym początku i co wydaje mi się szczere, bo wypływa z dziecięcej pasji do instrumentu.

Autor: Tomasz-Marcin Wrona//plw / Źródło: tvn24.pl

Raporty:
Pozostałe wiadomości

Około 1070 pracowników hoteli w Bostonie i Greenwich w USA strajkuje, gdyż rozmowy kontraktowe z Marriott International, Hilton Worldwide i Hyatt Hotels utknęły w martwym punkcie - podał Reuters, powołując się na związek Unite Here.

Strajk pracowników może rozlać się na całe USA. "Branża hotelarska zeszła na złą drogę"

Strajk pracowników może rozlać się na całe USA. "Branża hotelarska zeszła na złą drogę"

Źródło:
Reuters

W stanie Arizona w USA trwa dochodzenie w sprawie śmierci pracownicy Wells Fargo, która przyszła do biura w piątek rano i została znaleziona martwa przy swoim biurku cztery dni później - poinformował brytyjski dziennik "Guardian".

Przyszła do pracy w piątek rano. We wtorek znaleziono ją martwą przy biurku

Przyszła do pracy w piątek rano. We wtorek znaleziono ją martwą przy biurku

Źródło:
"Guardian"

W miejscowości Magnuszew w powiecie kozienickim kierujący fordem 42-latek, będący pod wpływem alkoholu, uderzył w pieszych. Na miejscu zginęły dwie osoby, trzecia zmarła w szpitalu. Dwie osoby są hospitalizowane. Trwa wyjaśnianie okoliczności wypadku.

"Wjechał w dwie grupy pieszych". Trzy osoby nie żyją, dwie są ranne

"Wjechał w dwie grupy pieszych". Trzy osoby nie żyją, dwie są ranne

Źródło:
PAP

To, co PiS dostało za przekraczanie zasad, to był bardzo łagodny wymiar kary - oceniła w "Kawie na ławę" w TVN24 wiceministra edukacji narodowej Katarzyna Lubnauer z Koalicji Obywatelskiej, odnosząc się do odrzucenia przez PKW sprawozdania finansowego komitetu PiS. Zdaniem europosła tej partii Michała Dworczyka, ta decyzja jest "skrajnie niesprawiedliwa i polityczna".

"Bardzo łagodny wymiar kary" za taką "skalę i rozmiar bezczelności"

"Bardzo łagodny wymiar kary" za taką "skalę i rozmiar bezczelności"

Źródło:
TVN24

Na Lazurowej zderzyły się samochód osobowy i karetka pogotowia ratunkowego. Jedna osoba nie żyje, a trzy są ranne. Trafiły do szpitala.

Zderzenie z karetką. Jedna osoba nie żyje, troje poszkodowanych

Zderzenie z karetką. Jedna osoba nie żyje, troje poszkodowanych

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Prawo jazdy od 17. roku życia to dobry pomysł - stwierdził na antenie TVN24 Marek Konkolewski, ekspert bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dodał, że "jeżeli taki młody człowiek będzie szarżował po polskich drogach, będzie popełniał błędy, naruszenia, to będzie płacił bardzo wysokie mandaty, ale z portfela rodziców". 

Plany zmian w prawie jazdy. "Taka osoba będzie jeździć już na własny rachunek"

Plany zmian w prawie jazdy. "Taka osoba będzie jeździć już na własny rachunek"

Źródło:
tvn24.pl

Mnóstwo sprzętu zakupionego przez poprzedni rząd kurzy się w magazynach i tą sprawą zajmuje się prokuratura. Co w takim razie z nowym i zapowiedzianym przez obecny gabinet programem "Cyfrowy uczeń"? - Rodzaj sprzętu, niezbędne oprogramowanie i zabezpieczenia będą przedmiotem analizy oraz dyskusji z partnerami społecznymi i rodzicami - przekazało biznesowej redakcji tvn24.pl biuro prasowe Ministerstwa Edukacji Narodowej. Jak dowiedzieliśmy się z kolei w biurze komunikacji w Ministerstwie Cyfryzacji, zakres dostępnych sprzętów będzie szerszy, mają to być także tablety.

Początek roku szkolnego bez laptopa od rządu. Co z nowym sprzętem dla uczniów?

Początek roku szkolnego bez laptopa od rządu. Co z nowym sprzętem dla uczniów?

Źródło:
tvn24.pl

Czekolada z laboratorium może być bardziej przyjazna dla środowiska niż ta pochodząca z plantacji. Naukowcy opracowali proces kultywacji kakao pochłaniający znacznie mniej czasu i zasobów niż ten klasyczny. Alternatywne metody produkcji czekolady mogą także posłużyć do produkcji słodyczy, gdy uprawa kakaowców stanie się trudniejsza przez zmiany klimatyczne.

Przez zmiany klimatu możemy stracić czekoladę. Mogą zastąpić ją tabliczki z laboratorium

Przez zmiany klimatu możemy stracić czekoladę. Mogą zastąpić ją tabliczki z laboratorium

Źródło:
PAP, ABC News, W. Wedel

Prezydent Argentyny Javier Milei toczy ostrą walkę z ponad 200-procentową inflacją. Zgodnie z zapowiedziami zawetował przyjętą przez obie izby Kongresu ustawę zwiększającą emerytury, by w większym stopniu dostosować je do szalejącej inflacji – podały w sobotę miejscowe media. Przeciętna emerytura w Argentynie wynosi obecnie około 385 tysięcy pesos, czyli około 250 euro po kursie czarnorynkowym.

Prowadzi politykę "cięcia piłą łańcuchową". Teraz na jego celowniku są emeryci

Prowadzi politykę "cięcia piłą łańcuchową". Teraz na jego celowniku są emeryci

Źródło:
PAP

Z tunelu w rejonie Rafah w Strefie Gazy wydobyto i zidentyfikowano ciała sześciorga zakładników, którzy zostali uprowadzeni przez Hamas 7 października 2023 roku – podała w niedzielę izraelska armia. Według wojska zostali oni zamordowani na krótko przed odnalezieniem. Premier Benjamin Netanjahu oświadczył, że Izrael nie spocznie, dopóki nie złapie osób odpowiedzialnych za śmierć zakładników.

Czekali na ratunek prawie rok. Ciała zakładników Hamasu znaleziono w tunelu

Czekali na ratunek prawie rok. Ciała zakładników Hamasu znaleziono w tunelu

Źródło:
PAP

W niedzielę weszły w życie zmiany w Regulaminie ogólnym żołnierza Wojska Polskiego. Polscy żołnierze mogą od teraz nosić zarost do długości trzech centymetrów, a także odsłonić tatuaże na ramionach i przedramionach.

Polscy żołnierze mogą zapuścić brody i odsłonić tatuaże. "Dla wielu stanowiło to problem"

Polscy żołnierze mogą zapuścić brody i odsłonić tatuaże. "Dla wielu stanowiło to problem"

Źródło:
PAP

W 85. rocznicę wybuchu II wojny światowej oficjalne obchody z udziałem najważniejszych władz państwowych odbywają się równocześnie na gdańskim Westerplatte i w Wieluniu. - Dzisiaj nie powiemy "Nigdy więcej wojny". Dzisiaj musimy powiedzieć: "Nigdy więcej samotności". Nie może już tak więcej być w historii, że Polska będzie samotnie stawiała czoła agresji - mówił premier Donald Tusk.

"Nigdy więcej samotności"

"Nigdy więcej samotności"

Źródło:
TVN24

Nie wolno ustępować imperializmowi, druga wojna światowa jest tego wielką lekcją - podkreślił w niedzielę w Wieluniu prezydent Andrzej Duda. Jak dodał, "wybaczenie i uznanie winy to jedno, a zadośćuczynienie za szkody to drugie". - I ta sprawa cały czas jeszcze nie jest załatwiona i nigdy nie była załatwiona od 80 lat - powiedział.

Prezydent w Wieluniu. "Zadośćuczynienie za straty poniesione w drugiej wojnie światowej należy się Polakom"

Prezydent w Wieluniu. "Zadośćuczynienie za straty poniesione w drugiej wojnie światowej należy się Polakom"

Źródło:
PAP
"Do jednego kliknięcia skróciliśmy dystans pomiędzy pragnieniem a jego realizacją"

"Do jednego kliknięcia skróciliśmy dystans pomiędzy pragnieniem a jego realizacją"

Źródło:
tvn24.pl
Premium

Niedaleko Przasnysza dachował samochód osobowy. Trzy osoby trafiły do szpitala. Jedną z nich transportował helikopter Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Wypadł z drogi i dachował, trzy osoby trafiły do szpitala

Wypadł z drogi i dachował, trzy osoby trafiły do szpitala

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Śledztwo, które prowadzimy, ma kilka wątków. Generalnie rzecz ujmując, badamy, czy w latach 2006-2009 mogło dochodzić do popełniania przestępstw przez funkcjonariuszy CBA, w tym przez szefa i jego zastępców - powiedział rzecznik Prokuratury Okręgowej w Łodzi Krzysztof Kopania po emisji materiału "Superwizjera" "Seksmisja CBA. Kulisy operacji wiedeńskiej".

Działania CBA za czasów Kamińskiego i Wąsika. Prokuratura prowadzi śledztwo z "kilkoma wątkami"

Działania CBA za czasów Kamińskiego i Wąsika. Prokuratura prowadzi śledztwo z "kilkoma wątkami"

Źródło:
TVN24

Chłopiec zaczął się dusić podczas wydarzenia, na którym policjanci mówili o bezpieczeństwie. Kilkulatek zrobił się czerwony, nie mógł złapać powietrza. Policjanci zauważyli, że trzyma w dłoni patyczek po lizaku i wkłada palce do ust.

Kilkuletni chłopiec zrobił się cały czerwony i nie mógł oddychać. W ręku trzymał patyczek po lizaku

Kilkuletni chłopiec zrobił się cały czerwony i nie mógł oddychać. W ręku trzymał patyczek po lizaku

Źródło:
tvn24.pl, Policja Śląska

Pasażer samolotu tuż przed lądowaniem na katowickim lotnisku zaczął się kłócić się z innymi, nie słuchał też poleceń załogi. Później tłumaczył się "atakiem paniki". Został ukarany mandatem.

Pod koniec lotu zaczął się kłócić z pasażerami i nie słuchał poleceń załogi

Pod koniec lotu zaczął się kłócić z pasażerami i nie słuchał poleceń załogi

Źródło:
tvn24.pl

Proboszcz parafii w Garwolinie (Mazowsze) rozebrał zabytkowe ogrodzenie przy kościele. Użyta została do tego koparka, co oburzyło miłośników historii. Duchowny miał pozwolenie od służb konserwatorskich, w tym na użycie koparki. Miała jednak posłużyć tylko do "wzruszenia muru". Konserwator zabytków zlecił kontrolę.

Zabytkowe ogrodzenie przy kościele rozebrane koparką. Konserwator zlecił kontrolę

Zabytkowe ogrodzenie przy kościele rozebrane koparką. Konserwator zlecił kontrolę

Źródło:
tvn24.pl

Z komunikatu końcowego Forum Wysp Pacyfiku usunięto w sobotę wzmiankę o relacjach z Tajwanem. Stało się tak po proteście wysłannika Chin. Rząd w Tajpej potępił działanie chińskiego delegata, określając je jako "niegrzeczną interwencję".

Oburzone Chiny wymusiły zmianę treści komunikatu. "To musi być błąd"

Oburzone Chiny wymusiły zmianę treści komunikatu. "To musi być błąd"

Źródło:
PAP

W niedzielę w Turyngii i Saksonii odbywają się wybory do parlamentów regionalnych tych krajów związkowych. Jak piszą media, skrajnie prawicowa Alternatywa dla Niemiec (AfD) "zmierza po bezprecedensowe wyniki". W Turyngii prawdopodobnie wygra, a w Saksonii idzie łeb w łeb z chadekami - wskazują ostatnie sondaże. Na ulice Erfurtu w Turyngii wyszły w sobotę tysiące osób - zarówno zwolenników, jak i przeciwników tej partii. "Niemcy Wschodnie!", "Naziści precz!", było słychać głosy z dwóch stron. Wybory w Niemczech śledzi dzisiaj cały świat.

AfD zdobędzie Turyngię i Saksonię? Ruszły wybory, na które patrzą nie tylko Niemcy

AfD zdobędzie Turyngię i Saksonię? Ruszły wybory, na które patrzą nie tylko Niemcy

Źródło:
PAP

W niedzielę mija 85 lat od wybuchu II wojny światowej. Była to największa i najkrwawsza wojna w historii ludzkości, w której Polska poniosła relatywnie największe straty i szkody demograficzne spośród wszystkich państw walczących i okupowanych. Kampania polska we wrześniu 1939 roku to punkt zwrotny dziejów XX wieku. Opór Polski sprawił, że nazistowskie Niemcy straciły szansę na błyskawiczne zwycięstwo w ograniczonym, lokalnym konflikcie. Przez pięć tygodni Polska walczyła samotnie, najpierw z niemieckim, a potem także z sowieckim agresorem.

"Okręt idzie do ataku na Westerplatte". Mija 85 lat od wybuchu II wojny światowej

"Okręt idzie do ataku na Westerplatte". Mija 85 lat od wybuchu II wojny światowej

Źródło:
PAP

Zakończyła się akcja poszukiwania żołnierza, który zaginął po wypadku śmigłowca gaśniczego w północnej Portugalii. W sobotę strażacy odnaleźli jego ciało. Do wypadku doszło w piątek podczas misji gaszenia pożaru lasu - wstępne ustalenia wskazują, że podczas lotu doszło do poważnego błędu technicznego.

Śmigłowiec rozpadł się na pół. Odnaleźli kolejną ofiarę

Śmigłowiec rozpadł się na pół. Odnaleźli kolejną ofiarę

Źródło:
Portugal Resident, publico.pt, tvnmeteo.pl

"Zginął dlatego, że był dziennikarzem" - taki napis znajduje się na kamienicy w Poznaniu, gdzie mieszkał Jarosław Ziętara. Dziennikarz zniknął dokładnie 32 lata temu. Według prokuratury został porwany i zamordowany, ciała do dziś nie odnaleziono. W niedzielę dziennikarze i mieszkańcy Poznania uczcili pamięć Ziętary przed domem, w którym mieszkał w 1992 r.

Tego dnia wyszedł z domu do redakcji. 32. rocznica zaginięcia Jarosława Ziętary

Tego dnia wyszedł z domu do redakcji. 32. rocznica zaginięcia Jarosława Ziętary

Źródło:
PAP

Po raz czwarty wręczono Medale Wolności Słowa. W czasie gali wyróżniono laureatów w trzech kategoriach: Media, Instytucja i Obywatel/Obywatelka. W pierwszej z nich medal otrzymała Karolina Lewicka z Tok FM, w drugiej odznaczono stowarzyszenie Pro Loquela Silesiana, zaś w trzeciej - Anja Rubik.

Medale Wolności Słowa przyznane

Medale Wolności Słowa przyznane

Aktualizacja:
Źródło:
Fundacja Grand Press

Magazyn śledczy reporterów "Superwizjer" wraca na antenę z nowymi odcinkami. Autorzy programu od lat ukazują nadużycia władzy, korupcję, błędy wymiaru sprawiedliwości, skandale w policji i afery gospodarcze. Program będzie można oglądać na antenie TVN, TVN24 oraz w TVN24 GO i na platformie Player. Oto czego widzowie mogą spodziewać się w nowym sezonie.

"Superwizjer" powraca. Gdzie i kiedy oglądać nowe odcinki

"Superwizjer" powraca. Gdzie i kiedy oglądać nowe odcinki

Źródło:
tvn24.pl

Kolejna akcja szczepienia lisów na Mazowszu odbędzie się w dniach 5-18 września. Szczepionka będzie wykładana ręcznie oraz zrzucana z samolotów na lasy, pola i łąki. Nie wolno jej dotykać. Przez dwa tygodnie od wyłożenia szczepionki należy zachować ostrożność podczas wyprowadzania zwierząt domowych.

Będą zrzucać i rozkładać szczepionki dla lisów. Zalecana "ostrożność podczas wyprowadzania zwierząt"

Będą zrzucać i rozkładać szczepionki dla lisów. Zalecana "ostrożność podczas wyprowadzania zwierząt"

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W najnowszym "Kadrze na kino" Ewelina Witenberg opowiedziała o najgłośniejszych filmowych premierach tego tygodnia. Już za tydzień do kin trafi film Jorgosa Lantimosa "Rodzaje życzliwości" z Emmą Stonę, Jesse Plemonsem i Willem Dafoe w rolach głównych. Prowadząca program podzieliła się także dobrą wiadomością z miłośnikami polskiego kina.

Co warto obejrzeć. Ewelina Witenberg podsumowuje. "Kadr na kino" w TVN24

Co warto obejrzeć. Ewelina Witenberg podsumowuje. "Kadr na kino" w TVN24

Źródło:
tvn24.pl