Od klasycznej martwej natury do trójwymiarowego obiektu fotograficznego. Relacje rzeczywistości z fotografią, przedmiotu z jego obrazem to temat kolejnej edycji projektu Fotografia Kolekcjonerska. Wystawa prac znakomitych polskich artystów różnych pokoleń, prezentowana jest w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie. Warszawska odsłona ekspozycji zakończy się aukcją wszystkich prac.
Wystawa "RZECZY. Przedmiot i obiekt w polskiej fotografii" przygotowana jako 18. odsłona projektu Fotografia Kolekcjonerska prezentuje realizacje, które w różny sposób podejmują temat przedmiotu – od dokumentu, poprzez ujęcia konceptualne, aż do obiektów fotograficznych, przenoszących płaską z natury fotografię w świat trójwymiarowy, nadając jej zupełnie nowe znaczenie. Ważną częścią ekspozycji będą prace odnoszące się do zagadnień związanych z materialnością fotografii.
Tytuł nawiązuje do cyklu Andrzeja Kramarza, w którym autor skupił się na przedmiotach oferowanych na jednym z krakowskich bazarów. Spontaniczne kompozycje, z których jedna prezentowana będzie na wystawie, tworzą bogatą opowieść o człowieku i jego świecie.
Różnorodność technik
Wiosenna edycja Fotografii Kolekcjonerskiej zaskakuje różnorodnością technik, w jakich powstały prace. Najstarsze z nich to zdjęcia typu carte de visite – portrety wykonane metodą, która niezwykle spopularyzowała fotografię w XIX wieku. Funkcjonujące często jako bilety wizytowe, przedstawiają sylwetki wybitnych Polaków, w tym Jana Matejki, i ukazują, jak ówcześni fotografowie operowali rekwizytem, by dodać wyrazu wykonywanym portretom.
Na wystawie znajdują się prace wykonane technikami, wywodzącymi się również z XIX wieku, a na wystawie obecne we współczesnych interpretacjach: dagerotypia – w pracy Jarosława Klupsia, cyjanotypia, którą posłużył się Marek Noniewicz oraz heliografia Basi Sokołowskiej z cyklu "Pochwała zieleni". Ulubioną technikę dadaistów – kolaż – z powodzeniem wykorzystywali sto lat później Jan Dziaczkowski czy Mateusz Szczypiński.
Ciekawą grupę tworzą prace, w których artyści i artystki eksperymentują z materią fotograficzną. Joanna Zemanek przetwarza przy użyciu żelazka fotografie nadrukowane na płótnie. Patrycja Orzechowska używa swojej autorskiej techniki, którą nazwała lunatypią. Agnieszka Kozłowska wykonuje zdjęcia z cyklu "Carved by Light" bezpośrednio na płycie fotopolimerowej, czego efektem są trójwymiarowe reliefy.
Wyzwaniem dla twórców jest przekształcenie płaskiego obrazu w formę trójwymiarowego obiektu fotograficznego. Z wybitnych realizacji tego typu pojawia się między innymi "Wycieczka szkolna" Wojciecha Prażmowskiego, który opowiada pieczołowicie dopracowanym obiektem historię z 1934 roku.
Znany wizerunek Marilyn Monroe zinterpretowany nowocześnie przez Krzysztofa Cichosza tworzy natomiast wielowarstwowy iluminowany kaseton. Praca Łodzi Kaliskiej to kafelek, który swego czasu stał się częścią instalacji w toalecie w Muzeum Sztuki w Łodzi. Tymczasem "Agenci" Georgii Krawiec z projektu "Komisja Nadzoru Spraw Trudnych" to fotograficzni tajniacy wpasowani w przestrzeń galerii i rejestrujący sytuację w sali wystawowej. Szczególny przykład relacji między rzeczywistością a fotografią stanowi twórczość Grzegorza Przyborka, który sam konstruuje obiekty przeznaczone do sfotografowania. Jego praca "Pielgrzym" będzie prezentacją takiej pary - obiektu i jego obrazu fotograficznego.
Przedmioty są także ważnym tematem fotografii dokumentalnej. Praca "Sama z dywanem" z 1989 roku autorstwa Anny Beaty Bohdziewicz pochodzi z cyklu "Fotodziennik, czyli piosenka o końcu świata", w którym autorka od kilkudziesięciu lat dokumentuje zarówno ważne momenty w historii Polski, jak i swoją codzienność. Sentymentalną niespodzianką będzie z pewnością wątek motoryzacyjny. Pojawi się on na zdjęciach autorstwa Bogdana Łopieńskiego i Chrisa Niedenthala.
Przekrój pokoleniowy
Obok prac klasyków, takich jak Benedykt Jerzy Dorys, Edward Hartwig, Zofia Rydet, zobaczymy współczesne interpretacje relacji przedmiotu i jego obrazu w pracach artystów młodszego pokolenia. W realizacji z cyklu "E-słodowy" Bownik odtwarza przedmioty konstruowane przez zawodowych graczy komputerowych. Witek Orski na zdjęciu z tryptyku "Kamienie" bada relacje pomiędzy okiem, aparatem a powierzchnią obrazu. Rafał Milach w pracy pochodzącej z nowego cyklu kolaży "Pierwszy marsz dżentelmenów" zawiera refleksję o polityczno-aktywizującym wyrazie.
Artyści 18. edycji projektu Fotografia Kolekcjonerska to między innymi: Janusz Bałdyga, Anna Beata Bohdziewicz, Bownik, Karolina Breguła, Krzysztof Cichosz, Benedykt Jerzy Dorys, Monika Drożyńska, Andrzej Dudek-Dürer, Jan Dziaczkowski, Paweł Fabjański, Marek Gardulski, Maurycy Gomulicki, Nicolas Grospierre, Aneta Grzeszykowska, Edward Hartwig, Jarosław Klupś, Michał Korta, Jan Kosidowski, Eustachy Kossakowski, Agnieszka Kozłowska, Andrzej Kramarz, georgia Krawiec, Józef Kuczyński, Kamil Kuskowski, Konrad Kuzyszyn, Andrzej Lachowicz, Jerzy Lewczyński, Natalia LL, Bogdan Łopieński, Łódź Kaliska, Rafał Milach, Chris Niedenthal, Marek Noniewicz, Wacław Nowak, Witek Orski, Patrycja Orzechowska, Marek Piasecki, Paweł Pierściński, Krzysztof Pijarski, Lech Polcyn, Wojciech Prażmowski, Krzysztof Pruszkowski, Grzegorz Przyborek, Józef Robakowski, Witold Romer, Andrzej Różycki, Zofia Rydet, Zygmunt Rytka, Adam Rzepecki, Bronisław Schlabs, Jan Smaga, Mikołaj Smoczyński, Basia Sokołowska, Mateusz Szczypiński, Marek Szyryk, Andrzej Tobis, Zbigniew Tomaszczuk, Jerzy Truszkowski, Jerzy Wardak, Jerzy Wierzbicki, Krzysztof Wojciechowski, Stefan Wojnecki, Stanisław J. Woś, Krzysztof Zarębski, Joanna Zastróżna, Joanna Zemanek, Wiesław Zieliński, Paweł Żak.
Krakowska odsłona projektu trwa w Galerii Starmach do 7 czerwca. W Warszawie prace zostaną zaprezentowane przy ul. Mysiej 3 od 10 do 13 czerwca, a wystawa zakończy się aukcją wszystkich dzieł.
Autor: tmw//now / Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Fotografia Kolekcjonerska