Jedna z najwybitniejszych polskich reżyserek - Agnieszka Holland - znalazła się wśród twórczyń stu najlepszych filmów wszech czasów nakręconych przez kobiety. Holland jest jedyną Polką wśród docenionych artystek.
Jeden z najbardziej opiniotwórczych portali w branży filmowej i telewizyjnej świata - IndieWire - przygotował zestawienie, w którym uszeregowano 100 najlepszych filmowych dzieł nakręconych przez reżyserki. W tej setce znalazły się bardzo różne obrazy bardzo różnych artystek z bardzo różnych krajów i dekad. Jak podkreślono, ranking ma przypomnieć i uhonorować kobiety, które odcisnęły swoje piętno na historii kina powszechnego.
Jedyną Polką, której filmy zostały uwzględnione w rankingu, jest właśnie Holland. Na 96. miejscu znalazł się jej "Tajemniczy ogród" z 1993 roku. Grająca w nim drugoplanową rolę Maggie Smith otrzymała za tę kreację nominację do nagrody BAFTA.
Natomiast na 31. chyba najsłynniejszy film Holland "Europa, Europa" z 1990 roku. Niemiecka koprodukcja ugruntowała pozycję reżyserki jako jednej z najważniejszych przedstawicielek europejskiej kinematografii. Film, który oficjalnie reprezentował Republikę Federalną Niemiec, otrzymał Złoty Glob dla najlepszego filmu zagranicznego (wygrywając między innymi z "Podwójnym życiem Weroniki" Krzysztofa Kieślowskiego i "Wysokimi obcasami" Pedro Almodovara).
Holland została drugą w historii reżyserką nominowaną do Oscara za najlepszy scenariusz (przegrała w wyścigu z Tedem Tallym, autorem scenariusza "Milczenia owiec"). "Europa, Europa" nominowana była również do nagrody BAFTA dla filmu nieanglojęzycznego.
W pierwszej dziesiątce rankingu IndieWire znalazły się kolejno od miejsca dziesiątego: "Córki pyłu" Julie Dash (1991), "Siedem piękności Pasqualino" Liny Wertmueller (1976), „Sieci popołudnia” Mayi Deren (1943), "Cleo od piątej do siódmej" Agnes Vardy (1962), "Lady Bird" Grety Gerwig (2017), "Stokrotki" Very Chytilovej (1966), "Ich własna liga" Penny Marshall (1992), "Fortepian" Jane Campion (1993), "Piękna praca" Claire Denis (1999) i "Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela" Chantal Akerman (1975).
Jedna z najwybitniejszych polskich artystek
Agnieszka Holland ukończyła praską uczelnię filmową FAMU w 1971 roku. Swoją karierę filmową rozpoczęła współpracą z Krzysztofem Zanussim oraz ze swoim mentorem Andrzejem Wajdą. Jej pierwszy film kinowy to "Aktorzy prowincjonalni" (1978) - jeden ze sztandarowych filmów tak zwanego kina moralnego niepokoju, nagrodzony w Cannes nagrodą FIPRESCI w 1980 roku.
Zrealizowała również wiele filmów w koprodukcjach międzynarodowych - w 1986 roku jej "Gorzkie żniwa" (zgłoszone przez RFN) otrzymały nominację do Oscara dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego. Kolejną nominację w tej kategorii otrzymał - już jako reprezentant Polski - w 2012 roku film "W ciemności".
Ze swoim przyjacielem Krzysztofem Kieślowskim współpracowała nad scenariuszem jego trylogii "Trzy kolory". Inne jej filmy to między innymi: "Gorączka" (1980), "Kobieta samotna" (1981), "Zabić księdza" (1988), "Olivier, Olivier" (1991), "Całkowite zaćmienie" (1995), "Plac Waszyngtona" (1997), "Trzeci cud" (1999), "Strzał w serce" (2001), "Julia wraca do domu" (2002), "Kopia mistrza"(2005).
Formatowała i realizowała poszczególne odcinki kilku znaczących serii telewizyjnych w USA (między innymi "The Wire", "Treme", "The Killing", "House of Cards"). Wyreżyserowała miniserię "Gorejący krzew", inspirowaną samobójczą śmiercią Jana Palacha, 21-letniego studenta, który podpalił się w Pradze w ramach protestu przeciw reżimowi komunistycznemu i okupacji Czechosłowacji przez wojska Układu Warszawskiego, a także "Dziecko Rosemary" realizowane dla amerykańskiego kanału NBC.
Autor: tmw//now / Źródło: tvn24.pl, IndieWire
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock