Reklama KFC, która pokazuje pracownice call center śpiewające z ustami pełnymi jedzenia, wygrała w rankingu tych, na które widzowie w Wielkiej Brytanii najbardziej narzekali w historii. Urząd regulacji rynku upublicznił 10 kampanii, na które w ciągu 50 lat złożono najwięcej skarg.
- Oto najbardziej kontrowersyjne reklamy wszech czasów - to na nie publiczność najczęściej narzekała. Aby konsumenci mogli oglądać kampanie uczciwe, przyzwoite i nie wprowadzające ich w błąd, od 50 lat podejmujemy odpowiednie działania. Ranking jest dowodem naszej efektywności - powiedział lord Smith of Finsbury, przewodniczący urzędu ds. standardów w reklamie (Advertising Standards Authority), który w Wielkiej Brytanii jest regulatorem reklamowego rynku.
ASA upubliczniła listę 10 reklam (pokazywanych w prasie i telewizji), na które najczęściej narzekano. Wygrał filmik KFC z 2005 roku, przedstawiający pracownice z call center śpiewające z ustami pełnymi jedzenia. Poskarżyło się na niego ponad 1,6 tys. osób, które uznały, że może zachęcać dzieci do złych manier.
Papież zachęca do prezerwatyw
Brytyjczyków najbardziej oburzał też spot z 2004 roku "Paddy Power", w którym niewidomy piłkarz kopnął kota w poprzek boiska. Co wywołało lawinę skarg - twórcom zarzucono, że filmik jest obraźliwy dla osób niewidomych, może także zachęcać do okrucieństwa wobec zwierząt.
W czołówce znalazła się też reklama British Safety Council z 1995 roku. Wykorzystano w niej wizerunek papieża Jana Pawła II ubranego w kask, któremu towarzyszył podpis: "Jedenaste przykazanie: noś prezerwatywy". Kampania miała na celu propagowanie bezpiecznego seksu, ale urzędnicy uznali, że może być obraźliwa dla katolików i przychylili się do 1,2 tys. skarg, zabraniając jej upubliczniania.
Naga modelka zbyt zmysłowa?
Na ósmym miejscu uplasował się kontrowersyjny plakat promujący perfumy Opium domu mody Yves Saint Laurent. Fotografia przedstawia nagą i zmysłową modelkę Sophie Dahl, która leży wyłącznie w sandałkach i z biżuterią na szyi i ręce. 12 lat temu billboardy na ulicach sprawiały podobno, że kierowcy tracili kontrolę nad swoimi samochodami. Poza tym, nie tylko Brytyjczycy uznali, że zdjęcie jest zbyt seksualnie sugestywne i prowokacyjne.
- Chciałem kogoś, kto wygląda jak ona i ma za dużo wszystkiego - zbyt dużo jedzenia, zbyt dużo seksu, zbyt dużo miłości. Mam na myśli kobietę, która niczego sobie nie odmawia - tłumaczył się wówczas pomysłodawca kampanii i ówczesny dyrektor kreatywny YSL, projektant mody Tom Ford. Bez skutku. Zdjęcie zniknęło z billboardów, publikowały je jedynie wybrane magazyny mody.
Oto pełna lista ASA:
1. KFC, 2005 rok 2.Auction World Ltd, 2004 rok 3. Paddy Power, 2004 rok 4. The Christian Party, 2009 rok 5. British Safety Council, 1995 rok 6. Marie Stopes International, 2010 rok 7. Volkswagen, 2008 8. Yves Saint Laurent, 2000 9. Department of Energy and Climate Change, 2010 10. Barnardo's, 2008
Autor: am//kdj / Źródło: "The Sun", tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: materiały prasowe