Około 200 osób pikietowało w piątek przed siedzibą byłego właściciela fabryki Autosan - firmą Grupa Sobiesław Zasada w Krakowie. Protestujący zapowiedzieli złożenie wniosku do prokuratury dotyczącego upadłości zakładu.
- Zrobimy z naszej strony wszystko, aby od strony prawnej wyjaśnić, czy to, co się działo w Autosanie było zgodnie z prawem. W tej chwili jest już praktycznie przygotowany wniosek do prokuratury. Niech organy ścigania zajmą się draniami, którzy gnoją firmę – nie przebierał w słowach przewodniczący Zarządu Regionu NSZZ Solidarność Podkarpacie w Krośnie Tadeusz Majchrowicz.
Skandowali "złodzieje", "zdrajca"
W pikiecie udział wzięła załoga Autosanu, a także związkowcy „S” z innych regionów kraju, m.in. Małopolski, Wielkopolski i Śląska. Protestujący rozwinęli transparent "Zaborca, okupant nie dał nam rady – rozwaliła nas ręka Zasady". Przy dźwiękach syren skandowali "złodzieje", "zdrajca".
Związkowcy od byłego właściciela fabryki pojazdów w Sanoku domagają się m.in. wypłaty zaległych pensji za czerwiec i lipiec.
- Chcemy zapytać, co zrobiłeś z naszą fabryką, co zrobiłeś z tymi ludźmi, którzy pracowali w Autosanie, żeby żyć, żeby godnie żyć, a ty, jako właściciel nie dołożyłeś do niej ani jednej złotówki, za to wyciągnąłeś z niej wszystko co materialne. Zostawiłeś tylko ludzi, z których zrobiłeś żebraków żebrzących o swoje zarobione pieniądze – atakowała byłego właściciela przewodnicząca NSZZ „Solidarność” w Autosanie Ewa Latusek.
Pracowało 500 osób
W poniedziałek Wydział Gospodarczy Sądu Rejonowego w Krośnie (Podkarpackie) ogłosił upadłość likwidacyjną fabryki Autosan. Ustanowiony został też syndyk. W zakładzie pracowało niespełna 500 osób. Ogłoszenie upadłości nie oznacza likwidacji zakładu, syndyk - jeśli będą zamówienia - będzie mógł kontynuować produkcję.
Wniosek o upadłość zgłosił zarząd spółki 19 września. Jak wyjaśniono w wydanym wówczas oświadczeniu nie było możliwości dalszego finansowania działań restrukturyzacyjnych. Kilka dni później Grupa Sobiesław Zasada, do której należała spółka, poinformowała o sprzedaniu za symboliczną złotówkę pakietu akcji Autosanu prywatnej osobie.
Autosan jest jedną z najstarszych fabryk w Polsce; jej początki sięgają 1832 roku.
Od 2001 r. firma projektowała i produkowała elementy pojazdów szynowych, zwłaszcza nadwozia szynobusów i tramwajów; współpracowała m.in. z PESA Bydgoszcz, NEWAG z Nowego Sącza oraz z Poznańskimi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego.
Autor: JUST/par / Źródło: PAP/TVN24 Kraków
Źródło zdjęcia głównego: tvn24