Kiedy skończą się korki na Zakopiance? - zdają się pytać kierowcy w każdy długi weekend. Możliwe, że już pod koniec 2020 roku, bo wtedy mają zakończyć się prace przy budowie najdłuższego tunelu drogowego w Polsce. Na razie drążenie dwóch nitek tunelu o długości ponad 2 kilometrów odbywa się bez opóźnień.
Prawa nitka tunelu ma już 100 metrów długości, a lewa 36 metrów.
- Drążenie tunelu jest przewidziane na dwa lata. Obecnie posuwamy się do przodu z prędkością dwóch metrów na dobę i wszystko idzie zgodnie z planem. Po wydrążeniu przystąpimy do montażu niezbędnych instalacji i wykonania jezdni – powiedział Kornaś.
Metoda o nazwie Adecco RS pozwala na drążenie tunelu całą szerokością przekroju, dzięki badaniom wyprzedzającym. Polega to na wcześniejszym wierceniu otworów i pobieraniu próbek urobku. W ten sposób inżynierowie mogą przewidywać i kontrolować naprężenia oraz ruchy górotworu. Ta metoda daje odpowiedź, jakiego materiału skalnego można się spodziewać. Jeżeli pojawią się twarde skały, rozpocznie się drążenie przy użyciu materiałów wybuchowych.
- Materiał skalny jest na tyle urabialny, że na razie nie ma potrzeby stosowania materiałów wybuchowych. Są to łupki wymieszane z piaskowcem – wyjaśnił kierownik budowy.
Patronuje św. Barbara
Codziennie przy drążeniu tunelów pracuje 180 pracowników. Są to głównie Włosi. Inżynierowie współpracują z naukowcami z Akademii Górniczo – Hutniczej w Krakowie, którym dostarczane są próbki urobku. Naukowcy z AGH prowadzą monitoring parametrów drążonych skał i kontrolują naprężenia górotworu.
Na bieżąco przy drążeniu powstają odpowiednie zabezpieczenia. Wydrążone ściany pokrywane są betonem natryskowym i wzmacniane stalowymi żebrami. Pod koniec lipca zacznie się drążenie kolejnych dwóch nitek, z drugiej strony góry Luboń Mały, od strony południowej.
Nad każdym wlotem do drążonych tuneli robotnicy ustawili figury św. Barbary – patronki górników.
Drążenie tunelu rozpoczęto 6 marca b.r. Inwestycję realizuje włoska firma Astaldi z Rzymu. W procedurze przetargowej zaproponowała najniższą cenę 968 mln 871 tys. zł.
Przebudowa w pełni
Niezależnie od budowy tunelu, trwa budowa dwóch odcinków dwupasmowej Zakopianki, które połączą się tunelem. Odcinek drogi Lubień-Naprawa (do wejścia do tunelu) wykonuje polsko - ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A. z Warszawy i Korporacja ALTIS-HOLDING z Kijowa. Kolejny odcinek Skomielna Biała - Chabówka oraz odcinek drogi krajowej nr 47 od Rabki - Zdroju do Chabówki buduje włoska firma Salini.
Autor: mmw/gp / Źródło: TVN24 Kraków
Źródło zdjęcia głównego: TVN24 Kraków