Pierwszy z dwóch przebudowywanych wiaduktów drogi nr 44 w Tychach, łączącej między innymi Gliwice z Oświęcimiem został otwarty dla ruchu w środę rano. Wiadukty tej trasy przebiegają nad przewidzianą do przebudowy linią kolejową do Bielska-Białej i granicy w Zebrzydowicach.
O otwarciu wiaduktu w ciągu ulicy Mikołowskiej poinformował rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Tychach Marcin Godzik.
- Pod koniec 2024 r. informowaliśmy o zakończeniu jego budowy. Obiekt pomyślnie przeszedł procedury odbiorowe i może obsługiwać ruch pojazdów. Rozpoczął się pierwszy etap przekierowania ruchu z obiektu północnego na nowy – południowy - zaznaczył we wtorek Godzik.
Zamknęli wiadukt północny
Nowa organizacja ruchu wprowadzona została od środy rana. Ruch w stronę Mikołowa został przeniesiony na wiadukt południowy na skrzyżowaniu ul. Mikołowskiej z ul. Asnyka. Ruch w stronę Oświęcimia odbywa się prawym pasem od skrzyżowania ul. Mikołowskiej z ul. Wałową. Wiadukt północny został odtąd wyłączony z użytkowania. Zostanie rozebrany i w jego miejsce zostanie wybudowany nowy obiekt.
Zakłada to warta blisko 60 mln zł umowa tyskiego MZDiM z firmą Nowak Mosty na przebudowę dwóch uszkodzonych wiaduktów drogowych nad główną magistralą kolejową. Prace, będące jedną z największych inwestycji drogowych ostatnich lat w mieście, ruszyły w październiku 2023 r. Na ich realizację tyski samorząd pozyskał 47,5 mln zł z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych.
W planach rozbudowa torowiska
Wiadukty w ciągu ul. Mikołowskiej, którą biegnie droga krajowa nr 44, były od lat jednym z wąskich gardeł układu komunikacyjnego Tychów i południowej części Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Z powodu ujawnionych uszkodzeń trzeba było zmniejszyć poziom nośności obu konstrukcji - ruch na każdej z nich odbywał się jednym pasem.
Teraz w miejsce uszkodzonych obiektów powstają dwa nowe (wcześniej, na czas budowy wiaduktu południowego doraźnie wzmocniono dodatkowymi podporami północny). Zakończenie całej inwestycji planowane jest na 30 listopada br. Przebudowę zaprojektowano w porozumieniu z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, m.in. po to, aby umożliwić późniejszą rozbudowę torowiska pod wiaduktami.
PKP PLK prowadzą bowiem przedsięwzięcie "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice". Jest ono wsparte środkami unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility). Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (Będzin-Tychy) zakładana jest m.in. budowa drugiej pary torów dla ruchu aglomeracyjnego.
Obecnie trwają prace na odcinkach tego połączenia: Będzin - Sosnowiec - Katowice Szopienice Płd., Katowice Szopienice Płd. - Katowice - Katowice Piotrowice, a także Tychy - Most Wisła (Goczałkowice Zdrój) i Zabrzeg - Zebrzydowice. Odcinek Most Wisła - Czechowice Dziedzice - Zabrzeg został już przebudowany w poprzedniej perspektywie finansowej. Odcinek z Katowic Ligoty do Tychów (LK137) jest na etapie projektowania.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Tychach