Turyści wypoczywający w krajach nad Morzem Śródziemnym często mają okazję zobaczyć żółto-czerwone samoloty pożarnicze nabierające wody z ustronnych zatok. Co się dzieje później, ukazuje piękny film przygotowany przez hiszpańskich latających strażaków. Z tej perspektywy ich praca wygląda fascynująco, ale jest też bardzo niebezpieczna.
Filmik przygotowali piloci z 43 Grupo, specjalnej jednostki Hiszpańskich Sił Powietrznych. Dokumentuje on różne loty w ramach kamapanii letniej roku 2012, która była wyjątkowo intensywna. Załogi samolotów pożarniczych wykonały trzy razy więcej lotów niż rok wcześniej.
43 Grupo ma na wyposażeniu 14 specjalistycznych samolotów pożarniczych Bombardier CL-215T i trzy CL-415. Każdego dnia roku dwie maszyny stoją gotowe na lotnisku w Torrejon do alarmowego startu na misje gaśnicze albo poszukiwawcze na morzu. Natomiast latem (od połowy czerwca do końca września) grupa jest stawiana w tryb specjalnej gotowości i 70 procent maszyn musi być gotowych do akcji na terenie Hiszpanii i Wysp Kanaryjskich.
Od momentu swojego utworzenia maszyny 43 Grupo spędziły w powietrzu 133 tysiące godzin i zrzuciły 305 tysięcy ładunków wody. Tegoroczna letnia kampania jest wyjątkowo intensywna. Wykonano trzy razy więcej lotów niż rok wcześniej, co oznacza niemal dwa tysiące lotów i 5620 zrzutów do końca sierpnia. Z powodu dużej liczby pożarów bywały takie dnie, kiedy w powietrze podrywało się nawet 13 z 17 maszyn w składzie 43 Grupo.
Loty na gaszenie pożarów należą do najbardziej niebezpiecznych możliwych zadań stawianych przed pilotami. Muszą latać bardzo nisko nad górzystymi terenami, często z widocznością ograniczoną przez dymy i w ciężkich turbulencjach powodowanych przez wiatr, ogień i liczne samoloty latające nad tym samym obszarem.
Dotychczas 43 Grupo straciła w lotach 15 ludzi i pięć samolotów. Filmik ma być hołdem ku pamięci poległych.
Autor: mk//kdj/k / Źródło: theaviationist.com, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: ejercitodelaire.mde.es