Ministrowie finansów unijnych krajów zaakceptowali zmiany w Krajowym Planie Odbudowy (KPO) zaproponowane przez polski rząd. KE zaakceptowała ok. 95 proc. zmian, o które wnioskowała Polska w rewizji. Jedną z nich jest zamiana podatku od pojazdów spalinowych na system dopłat do zakupu, wynajmu i leasingu samochodów elektrycznych przez osoby fizyczne. Teraz Polska może formalnie złożyć wnioski o kolejne płatności.
Decyzja ministrów finansów w Radzie UE kończy formalny proces zatwierdzania zmian w polskim KPO. Rząd wysłał wniosek o jego rewizję 30 kwietnia. Komisja Europejska zaakceptowała zmiany 2 lipca.
"Rada UE właśnie przyjęła rewizję KPO. Teraz czas intensywnych inwestycji! We wrześniu składamy dwa wnioski o płatność. A pod koniec roku kolejny - jeszcze większy niż poprzedni - przelew dla Polski" - napisała w mediach społecznościowych Pełczyńska-Nałęcz.
Jak przypomniało MFiPR, rewizja KPO objęła 18 reform, 12 z części grantowej i 6 z części pożyczkowej oraz 39 inwestycji.
Zmiany dotyczą m.in.: zamiany podatku od pojazdów spalinowych na system dopłat do zakupu, wynajmu i leasingu samochodów elektrycznych przez osoby fizyczne; modernizacji infrastruktury podmiotów medycznych; zwiększenia wsparcia dla rolników i rybaków przy modernizacji infrastruktury i wyposażenia, oraz wspierania technologii w zakresie tzw. rolnictwa 4.0.
Uwolnione środki z części grantowej zostaną przeznaczone na bezpieczeństwo żywnościowe i rolnictwo, w tym m.in. na dodatkowe 86 centrów dystrybucyjno-magazynowych i rynków hurtowych, termomodernizację budynków wielorodzinnych, dopłaty do zakupu, leasingu i wynajmu aut elektrycznych; modernizację infrastruktury szpitali powiatowych; nowe systemy informatyczne, takie jak rozbudowa publicznego systemu informatycznego EZD oraz dodanie e-usług w ramach Urzędu Skarbowego 2.0 i wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur.
Ile może otrzymać Polska z KPO?
W sumie Polska otrzyma z funduszu odbudowy 59,8 mld euro, z czego 34,5 mld euro będą stanowić pożyczki, a 25,3 mld euro dotacje. Zgodnie z celami UE znaczna część budżetu KPO jest przeznaczona na cele klimatyczne (44,96 proc.) oraz transformację cyfrową (21,28 proc.).
Wypłata środków jest uzależniona od wypełnienia zobowiązań zapisanych w dokumencie zwanych kamieniami milowymi. W związku z rewizją KPO rząd zaproponował zmiany 14 z 55 reform oraz 27 z 56 inwestycji. Zakładają one m.in. rezygnację z podniesienia opłat za rejestrację samochodów spalinowych.
Po zatwierdzeniu zmian w KPO przez Radę UE we wtorek ministra Pełczyńska-Nałęcz zapowiedziała, że kolejne dwa wnioski Polska złoży we wrześniu. Do momentu sfinalizowania tego procesu Polska nie mogła składać wniosków o kolejne płatności.
Resort funduszy zapowiedział też już kolejną rewizję KPO, która będzie zapewne miała miejsce w pierwszej połowie przyszłego roku.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PAP/Tytus Żmijewski