Starbucks wstrzymuje wszelkie działania biznesowe w Rosji, w tym dostawy i działalność kawiarni - poinformowała we wtorek wieczorem Agencja Reutera. Wcześniej firma McDonald's ogłosiła, że tymczasowo zamknie swoje restauracje w Rosji. Do listy firm, które zawieszają swoją działalność, dołączył koncern Yum Brands, właściciel między innymi sieci KFC i Pizza Hut. Według Reutera także Coca-Cola Co i PepsiCo Inc zdecydowały o zawieszeniu sprzedaży swoich napojów gazowanych w Rosji.
Firma McDonald's zapowiedziała, że nadal będzie wypłacać pensje swoim pracownikom w Rosji. Amerykańska sieć zatrudnia w tym kraju około 62 tysiące osób.
Agencja Reutera zwróciła uwagę, że zamknięcie restauracji McDonald's będzie miało również symboliczne znaczenie. Pierwszy lokal w Rosji został bowiem otwarty w Rosji w centrum Moskwy w 1990 roku i stał się symbolem kwitnącego amerykańskiego kapitalizmu po upadku Związku Radzieckiego. Restauracja symbolizowała odwilż po czasach zimnej wojny.
"Nie sposób przewidzieć, kiedy będziemy w stanie ponownie otworzyć nasze restauracje w Rosji" - powiedział Chris Kempczinski, dyrektor generalny McDonald's w nocie przesłanej do całej firmy. McDonald's ma prawie 850 punktów w Rosji, 84 proc. jest własnością firmy. Większość pozostałych lokali prowadzi moskiewski franczyzobiorca Rosinter Restaurants Holding.
Starbucks poinformował, że zawiesza wszelką działalność gospodarczą w Rosji, w tym wysyłkę swoich produktów do kawiarni prowadzonych przez licencjobiorcę.
KFC i Pizza Hut w Rosji
Agencja Reutera podała również we wtorek, że Yum Brands Inc, spółka matka m.in. sieci KFC, wstrzymuje inwestycje w Rosji. Jak zaznaczyła agencja, Yum nie skomentował, czy będzie dążył do ograniczenia lub wstrzymania działalności swoich restauracji w Rosji po inwazji tego kraju na Ukrainę.
Yum posiada w Rosji co najmniej 1000 lokali KFC i 50 Pizza Hut. Prawie wszystkie działają jako niezależne franczyzy. Spółka w poniedziałek na swojej stronie internetowej podała, że "zawiesiła wszelkie inwestycje i rozwój restauracji w Rosji, podczas gdy nadal ocenia dodatkowe opcje". Działalność franczyzowa oznacza, że Yum nie ma nad restauracjami pełnej kontroli, "ale jednocześnie jest mniej narażony na ryzyko finansowe i operacyjne" - podkreślił Reuters.
Co z Coca-Colą i Pepsi
Zgodnie z informacjami Reutersa także Coca-Cola Co i PepsiCo Inc zdecydowały o zawieszeniu sprzedaży swoich napojów gazowanych w Rosji. "Coca-Cola podała, że jej działalność w Rosji i na Ukrainie stanowiła około 1 proc. do 2 proc. przychodów operacyjnych netto firmy w 2021 roku" - napisał Reuters.
Natomiast spółka PepsiCo, której "cole" były jednym z niewielu zachodnich produktów dozwolonych w Związku Radzieckim przed jego upadkiem, wyjaśniła, że będzie nadal sprzedawać w Rosji podstawowe produkty codziennego użytku, takie jak mleko i inne produkty mleczne, mleko modyfikowane dla niemowląt i żywność dla niemowląt.
Sankcje wobec Rosji
To kolejne zachodnie firmy, które wstrzymują swoją działalność w Rosji. Kilka dni temu poinformowały o tym m.in. amerykańska platforma streamingowa Netflix i chiński portal społecznościowy TikTok. W odpowiedzi na działania Rosji swoje premiery w tym kraju wstrzymały także firmy Walt Disney Company i Warner Bros.
TVN24 na żywo - oglądaj w TVN24 GO:
Źródło: Reuters, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Deman / Shutterstock.com