Chorwacka sieć handlowa Studenac chce ruszyć z publiczną ofertą akcji na giełdach w Warszawie i Zagrzebiu zaraz po zakończeniu IPO Żabki - poinformował regionalny portal gospodarczy Seebiz.
"Ze względu na sukces Żabki, chorwacki Studenac zamierza wykorzystać sprzyjające okoliczności i ruszyć z własną kampanią IPO (debiut giełdowy - red.)"- pisze portal Seebiz.
Jak dodaje, Studenac i Żabka swój model biznesowy opierają na dużej liczbie małych placówek handlowych. "Zainteresowanie ofertą Żabki przekroczyło oczekiwania i księga popytu była już wypełniona pierwszego dnia oferty" - czytamy.
Plany debiutu na giełdzie spółki Studenac
Według nieoficjalnych informacji spółka chce wejść na giełdę w drugiej połowie października, zaraz po zakończeniu oferty Żabki.
"Spodziewane jest, że inwestorzy, którzy nie zapewnili sobie pożądanej liczby akcji Żabki, skierują kapitał na zakup chorwackiej spółki" - napisano.
Studenac, powstał w 1991 roku u Omišu. Obecnie Studenac ma 1250 placówek i zatrudnia ponad 6000 osób, a przychody w 2023 roku osiągnęły 660 mln euro. Celem spółki do 2028 roku jest rozwój sieci do 3400 sklepów.
Debiut Żabki na GPW
Grupa Żabka zadebiutuje na Giełdzie Papierów Wartościowych 17 października tego roku.
Cena akcji Grupy Żabka w ofercie publicznej została ustalona na 21,5 zł, co oznacza, że wartość oferty firmy wyniesie 6,45 mld zł. Kwota może wzrosnąć do 7,42 mld zł, jeśli pojawią się chętni na zakup 45 mln akcji dodatkowego przydziału.
Obecnie sieć sklepów liczy przeszło 10,5 tys. sklepów prowadzonych przez ok. 9 tys. franczyzobiorców. Jak podaje Żabka, wspólnie z franczyzobiorcami grupa utrzymuje ponad 63 tys. miejsc pracy. Łączna wartość dodana wytworzona przez Grupę Żabka i jej franczyzobiorców w 2023 r. wyniosła 9,1 mld zł, to wzrost o 30 proc. w porównaniu z 2022 r.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shadow of light/Shutterstock