Niemiecki parlament rozszerzył w środę obowiązkowe opłaty dla samochodów ciężarowych na wszystkie drogi krajowe w Niemczech. Obecnie myto obowiązuje na autostradach i na wybranych drogach krajowych. Zgodnie z decyzją Bundestagu, od połowy 2018 r. obejmie całą sieć większych dróg.
Decyzja Bundestagu oznacza, że obowiązkiem opłat zostanie objętych 40 km dróg krajowych (Bundesstrassen). Nowe przepisy dopuszczają możliwość rozszerzenia myta także na mniejsze drogi, by zapobiec omijaniu przez kierowców płatnych tras.
Opłaty za drogi
Rząd liczy na dodatkowe wpływy do budżetu w wysokości 2 mld euro rocznie. Myto dla ciężarówek o tonażu powyżej 7,5 tony obowiązuje obecnie na 13 tys. km autostrad i 2,3 tys. km wybranych dróg krajowych o czterech pasach ruchu w jednym kierunku. Z wyliczeń rządowych wynika, że ponad 100 tys. ciężarówek korzysta z mniejszych dróg, by uniknąć opłat za autostrady.
Mniejsze auta
Rząd zapowiedział ponadto, że do końca 2017 roku przeanalizuje, czy celowe jest objęcie mytem także mniejszych samochodów dostawczych powyżej 3,5 tony oraz autokarów. Do budżetu państwa z opłat za korzystanie z autostrad wpływa obecnie 4,5 mld euro rocznie. Opłaty za korzystanie z autostrad dla samochodów ciężarowych w Niemczech pobierane są od 2005 roku.
Jak będzie wyglądała przyszłość transportu? Zobacz materiał wideo:
Autor: msz//ms / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock