Didi Kuaidi, najbardziej popularna chi艅ska aplikacja do kojarzenia kierowc贸w i pasa偶er贸w, poinformowa艂a w poniedzia艂ek, 偶e zainwestowa艂a w sw贸j hinduski odpowiednik OlaCabs. Reuters zwraca uwag臋, 偶e to pocz膮tek tworzenia sojuszu w walce z ameryka艅skim Uberem, kt贸ry kilka dni temu poinformowa艂 o planowanej ekspansji w Pa艅stwie 艢rodka.
Didi do艂膮czy艂a do innych inwestor贸w Ola, w tym SoftBanku, Falcon Edge, singapurskiego funduszu GIC oraz Tiger Global Management. Rzecznik Didi nie chcia艂 jednak odpowiedzie膰 na pytanie o wielko艣膰 inwestycji.
Jest o co walczy膰
SoftBank wspiera wi臋kszo艣膰 firm rywalizuj膮cych na rynku z Uberem w Azji i Stanach Zjednoczonych. Ten japo艅ski koncern telekomunikacyjny ma ju偶 udzia艂y w Didi, Ola i GrabTaxi. Didi zainwestowa艂a tak偶e w Lyft, ameryka艅skiego konkurenta Ubera. Ola kontroluje 80 proc. taks贸wkowego biznesu w Indiach. Ka偶dego dnia kierowcy tej firmy wykonuj膮 750 tys. przejazd贸w dziennie. W ub. miesi膮cu Uber poinformowa艂, 偶e jego plany zak艂adaj膮 w Indiach 艣rednio ponad milion przejazd贸w dziennie w ci膮gu najbli偶szych 6-9 miesi臋cy. Uber i Didi tocz膮 intensywn膮 walk臋 o udzia艂 w chi艅skim rynku, co kosztuje obie firmy setki milion贸w dolar贸w. We wrze艣niu Uber poinformowa艂, 偶e chce rozszerzy膰 dzia艂alno艣膰 na ponad 100 chi艅skich miast w ci膮gu najbli偶szego roku. Wcze艣niej w lipcu og艂osi艂, 偶e zainwestuje w Indiach 1 mld dol.
Kontrowersje
Aplikacja Uber budzi kontrowersje w wielu krajach. Przeciwko us艂udze protestuj膮 tradycyjne przedsi臋biorstwa taks贸wkowe, powo艂uj膮c si臋 na wymogi formalne, jakie obowi膮zuj膮 kierowc贸w zawodowo przewo偶膮cych pasa偶er贸w. Kilka dni temu tak偶e taks贸wkarze w Warszawie demonstrowali przeciwko takiej formie dostarczania us艂ug przewozowych.
Autor: tol / 殴r贸d艂o: Reuters