Zmiany w sprawie dowodów osobistych. Jest decyzja rządu

Posiedzenie rządu
Donald Tusk o dowodach osobistych
Źródło: TVN24
Pracownicy banków będą mogli zweryfikować osoby okazujące dowód dzięki dostępowi do rejestru zdjęć dowodów osobistych - podaje resort cyfryzacji, powołując się na przyjęty przez rząd projekt. Nie będzie też konieczności informowania banków czy SKOK-ów o wymianie dowodu.

Chodzi o projekt noweli ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw.

Zmiany w dowodach osobistych

Resort cyfryzacji informując o przyjęciu tego projektu przez rząd podkreślił, że nowe przepisy mają m.in.: ułatwić życie obywatelom i firmom, pozwolą też na wprowadzenie nowych usług w aplikacji mObywatel takich jak rejestracja podróży zagranicznej, zwiększą bezpieczeństwo weryfikacji tożsamości, a także ograniczą ryzyko wyłudzeń.

Projekt ustawy umożliwia firmom sektora prywatnego, takim jak banki, dostęp do zdjęcia twarzy osoby z Rejestru Dowodów Osobistych, co pozwoli zweryfikować urzędnikom, czy osoba pokazująca dowód jest jego właścicielem.

Przypomniano, że dziś często dochodzi do wyłudzeń tożsamości poprzez posługiwanie się np. fałszywym dokumentem z prawdziwymi danymi i innym zdjęciem. Ministerstwo zwróciło uwagę, że porównanie zdjęcia z dokumentu z tym z rejestru pomoże ograniczyć ten proceder. Dostęp do zdjęcia będzie możliwy tylko za zgodą ministra cyfryzacji, a fotografia nie będzie mogła być przechowywana przez podmiot weryfikujący. Rozwiązanie to uzupełnia usługę zastrzeżenia numeru PESEL i podnosi poziom ochrony osób.

Jedną z korzyści, jakie wynikają z projektowanej ustawy, jest m.in. zniesie obowiązku informowania banków czy SKOK-ów o wymianie dowodu osobistego. "Informacje o nowym dokumencie, w tym numer, seria i data ważności, zostaną automatycznie przekazane z systemu państwowego do systemów instytucji finansowych" - wyjaśniono w komunikacie.

Nowy rejestr

W projekcie nowelizacji znalazły się też przepisy umożliwiające powstanie jednego centralnego rejestru obywateli polskich przebywających za granicą. Nowy rejestr będzie prowadzony przez ministra właściwego do spraw zagranicznych w systemie teleinformatycznym, a dane będzie można przekazać m.in. za pomocą aplikacji mObywatel.

Według resortu cyfryzacji dodał, że nowe rozwiązanie zapewni możliwość sprawnego i bezpiecznego zarządzania w sytuacjach kryzysowych, np. gdy konieczna jest szybka ewakuacja z zagrożonego regionu. "Konsul będzie miał dostęp do danych obywatela, w tym adresu pobytu i numeru telefonu, co umożliwi skuteczne działanie w sytuacjach wymagających natychmiastowej reakcji" - wyjaśniono.

TVN24 HD
Dowiedz się więcej:

TVN24 HD

Zobacz także: