Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny wszczął 10 postępowań wobec spółek, które nie płacą w terminie swoim dostawcom - poinformował w poniedziałek UOKiK. Zatory płatnicze są szczególnie dotkliwe dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców. Mamy odpowiedź jednej z firm.
"Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął 10 postępowań wobec spółek, które nie płacą w terminie swoim dostawcom. Wcześniej wystosował do nich tzw. wystąpienia miękkie, które miały na celu zasygnalizowanie problemu i zalecały niezwłoczną poprawę kultury płatniczej wobec kontrahentów" - podał UOKiK w poniedziałkowym komunikacie.
Urząd wskazał, że sprawa dotyczy spółek: Coca Cola HBC Polska, Delpharm Poznań, DOZ S.A. Direct sp.k., Emerlog, Mahle Behr Ostrów Wielkopolski, Padma, Przedsiębiorstwo Budowlane GRANIT, Suder & Suder, Teva Pharmaceuticals Polska, Track Tec Koltram.
"Niedopuszczalne jest, aby duże firmy nie płaciły na czas"
"Nieterminowe płatności od większych kontrahentów powodują zaburzenie płynności finansowej firm z sektora MŚP, destabilizując ich działalność operacyjną, ograniczając inwestycje i rozwój. Dlatego niedopuszczalne jest, aby duże firmy nie płaciły na czas swoim mniejszym kontrahentom. Tym bardziej, że w toku wystąpień miękkich poinformowaliśmy przedsiębiorców, że brak poprawy ich dyscypliny płatniczej może skutkować wszczęciem postępowania i w konsekwencji karą finansową" – wskazał Chróstny, cytowany w komunikacie.
Przedstawiciele urzędu zwrócili uwagę, że prezes UOKiK będzie wyliczał kary pieniężne dla przedsiębiorców na podstawie znowelizowanej w 2022 roku ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w spełnianiu świadczeń pieniężnych.
"Pod uwagę będzie brał nie tylko wartość przeterminowanych płatności i długość opóźnień, lecz również wagę i okoliczności naruszenia, działania podjęte przez przedsiębiorcę z własnej inicjatywy w celu zaprzestania naruszenia oraz współpracę z Urzędem w toku postępowania" - podał UOKiK.
Stanowiska firm
Wysłaliśmy prośby o przesłanie stanowisk do firm wymienionych w komunikacie UOKiK. Odpowiedziała nam Coca-Cola.
"W ramach prowadzonego postępowania Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócił się do Coca-Cola HBC z formalnym wezwaniem do udzielenia informacji. Współpracujemy z Urzędem, by dostarczyć wszystkie wymagane informacje w wyznaczonym terminie i deklarujemy otwartość na współpracę w trakcie całego postępowania" - czytamy w oświadczeniu firmy Coca-Cola.
"W Polsce 90 proc. naszych zakupów realizujemy lokalnie – dotyczy to także kluczowych surowców i opakowań. Współpracujemy tu z ponad 1000 dostawców, od małych lokalnych firm po duże międzynarodowe korporacje i bardzo cenimy każdego z partnerów. Dbamy o to, aby warunki naszej kooperacji były w pełni transparentne oraz stosowane w ten sam sposób dla wszystkich naszych dostawców, dlatego dzielimy się z nimi politykami naszej organizacji i informujemy o odpowiednich procedurach" - napisano.
"Jako Coca-Cola HBC jesteśmy częścią polskiego rynku od ponad 30 lat, zatrudniając obecnie ponad 1600 osób. Dokładamy starań, by nasze działania pozytywnie wpływały na lokalną gospodarkę i społeczności, a lokalne firmy widziały w nas odpowiedzialnego i wiarygodnego partnera biznesowego. Naszym celem jest wyjaśnianie Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszystkich kwestii tak szybko jak to będzie możliwe" - deklarują przedstawiciele firmy.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock