Polski Fundusz Rozwoju przygotował wstępną koncepcję finansowania budowy Centralnego Portu Lotniczego - poinformował prezes Funduszu Paweł Borys. Dodał, że tego typu finansowanie "nie obciąży budżetu państwa", a Fundusz ma wystarczające środki, by w tym uczestniczyć.
- Jako Polski Fundusz Rozwoju przygotowaliśmy wstępną koncepcję struktury finansowania inwestycji w Centralny Port Komunikacyjny - powiedział w środę dziennikarzom Borys.
Jego zdaniem tego typu finansowanie "nie obciąży budżetu państwa". - Polski Fundusz Rozwoju posiada wystarczające środki, instrumenty, aby też w tym uczestniczyć. Mamy szereg możliwości pozyskania finansowania od międzynarodowych instytucji finansowych, tak jak Europejski Bank Inwestycyjny, czy tym podobne. Jest oczywiście rynek komercyjny, banki, które mają w Polsce duży apetyt na finansowanie takich inwestycji infrastrukturalnych - powiedział prezes PFR.
Koszt budowy
Podkreślił, że realizacja tak dużej inwestycji wymaga bardzo profesjonalnego przygotowania, "dobrej koordynacji wielu instytucji - zarówno rządowych, jak i związanych z lotnictwem, jak narodowy przewoźnik LOT, porty lotnicze".
- Wierzę, że jako Polska mamy zdolność do przeprowadzenia tego typu inwestycji - zaznaczył. Pytany o finansowanie Centralnego Portu Lotniczego Borys powiedział, że Unia Europejska obecnie nie finansuje budowy samego portu lotniczego. - Natomiast z tych środków można sfinansować bardzo dużo jeśli chodzi o infrastrukturę towarzyszącą Centralnemu Potowi Lotniczemu, zwłaszcza jeśli chodzi o infrastrukturę drogową czy kolejową - wyjaśnił. Według szacunków budowa samego portu lotniczego mogłaby kosztować około 20 mld zł. Natomiast łączny koszt inwestycji związanej również m.in. z budową terminalu kolejowego, infrastrukturą logistyczną, może przekroczyć - jak powiedział szef PFR - 30 mld zł.
- To środki rozłożone w długim okresie czasu i one nie będą obciążały budżetu państwa. Można tutaj zaaranżować finansowanie w pełni inwestycyjne, komercyjne - powiedział.
Autor: mb/ms / Źródło: PAP