Spółka nadzorowana przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii wyprodukowała 200 tysięcy różańców. W zamian nie otrzymała jednak pieniędzy, a reklamy w "Naszym Dzienniku", którego wydawca należy do medialnego imperium ojca Tadeusza Rydzyka. Tak wynika z odpowiedzi resortu Jadwigi Emilewicz na interpelację posła Platformy Obywatelskiej.
W połowie kwietnia poseł PO Marcin Kierwiński skierował interpelację do minister przedsiębiorczości i technologii Jadwigi Emilewicz. Parlamentarzysta zapytał w niej o reklamy i ogłoszenia resortu oraz kontrolowanych przez ministerstwo spółek pojawiające się w niektórych mediach.
Na stronach Sejmu opublikowano odpowiedź w tej sprawie, której udzielił z upoważnienia minister Marcin Ociepa, podsekretarz stanu w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii. Poinformował o tym w poniedziałek na Twitterze poseł Kierwiński.
"To jest hit! Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przez spółkę zależną produkuje różańce. A w rozliczeniu zamiast zapłaty dostaje reklamę w Naszym Dzienniku. Tak wyprowadza się publiczne pieniądze!" - napisał parlamentarzysta (pisownia oryginalna).
To jest HIT Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przez spółkę zależną produkuje RÓŻAŃCE. A w rozliczeniu zamiast zapłaty dostaje reklamę w Naszym Dzienniku. Tak wyprowadza się publiczne pieniądze pic.twitter.com/8KCDNvgU0O
— Marcin Kierwiński (@MKierwinski) 28 maja 2018
Reklamy w gazecie
Z odpowiedzi na interpelację wynika bowiem, że spółka Zakład Tworzyw Sztucznych "Artgos", nad którą nadzór pełni minister przedsiębiorczości, wyprodukowała dla spółki Spes "formę wtryskową do wyrobu różańców oraz różańce, jako wyrób gotowy, w ilości 200 000 sztuk".
W zamian w sierpniu ubiegłego roku została zawarta umowa w formie kompensaty, na mocy której w 2018 roku miała miejsce publikacja reklam w "Naszym Dzienniku".
Jak poinformowano w odpowiedzi na interpelację, reklamy ukazały się w ośmiu wydaniach gazety między 24 stycznia a 18 kwietnia br., co warte było w sumie 26,5 tysiąca złotych netto (380 modułów).
Spółka Spes jest powiązana z imperium medialnym ojca Tadeusza Rydzyka. To właśnie ona jest wydawcą "Naszego Dziennika".
Z informacji dostępnych na stronie firmy Artgos wynika, że Skarb Państwa ma 1,58 procent akcji spółki. Nieco ponad 10 procent należy do pracowników, a reszta do Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego Aktywów Niepublicznych Spółek ARP powołanego przez Agencję Rozwoju Przemysłu.
To jednak nie wszystkie płatne materiały wykupione w "Naszym Dzienniku" w 2018 roku przez organy i jednostki podległe lub nadzorowane przez minister Jadwigę Emilewicz.
Jak czytamy w odpowiedzi na interpelację, Suwalska Specjalna Strefa Ekonomiczna zamieściła sześć ogłoszeń za kwotę przekraczającą 10 tysięcy złotych brutto. Pięć ogłoszeń zamieściła także Warmińsko-Mazurska Specjalna Strefa Ekonomiczna. Kosztowało to blisko 5 tysięcy złotych brutto. Trzy ogłoszenia wykupiła Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna za cenę ok. 6,5 tysiąca złotych brutto.
Dodatkowo, w połowie kwietnia, Ministerstwo dokonało płatności na kwotę 258 zł na rzecz Spes. Miało to związek z zakupem elektronicznej prenumeraty "Naszego Dziennika" na okres 1 kwietnia - 31 grudnia tego roku.
Autor: mb//dap / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock