PLL LOT wstrzymał wszystkie rejsy pasażerskie do 15 maja, a Wizz Air zawiesił loty w polskiej siatce połączeń do 9 maja - poinformowały linie lotnicze w komunikatach. Dziś weszło w życie rozporządzenie w sprawie zakazów w ruchu lotniczym, które przedłuża obowiązujące ograniczenia o dwa tygodnie.
"W nawiązaniu do decyzji polskiego rządu o przedłużeniu zawieszenia połączeń lotniczych do dnia 9 maja 2020 roku włącznie i w obliczu zamknięcia zewnętrznych granic Unii Europejskiej (...) wszystkie rejsy pasażerskie LOT-u zaplanowane do 15 maja 2020 roku zostały odwołane" - poinformował PLL LOT.
Jak dodano, decyzja zarządu "jest zgodna z polityką innych przewoźników lotniczych, operujących na rynkach europejskich i podyktowana przede wszystkim regulacjami Unii Europejskiej, rekomendującymi przedłużenie zamknięcia zewnętrznych granic Unii do dnia 15 maja".
Przewoźnik podkreślił, że obserwuje zmieniające się regulacje lokalne i międzynarodowe. "Decyzje dotyczące wznowienia lotów uwarunkowane będą bowiem otwieraniem granic i uruchomieniem lotów komercyjnych w ramach Unii Europejskiej i poszczególnych państw" - napisano. W obecnej sytuacji firma oferuje pasażerom m.in. wykorzystanie wartości biletu w postaci vouchera, możliwość zaplanowania podróży w innym terminie czy zmianę trasy. Szczegóły dostępne są na stronie lot.com, gdzie znajduje się też formularz on-line do rejestracji zgłoszeń.
Pasażerowie mogą również wybrać zwrot pieniędzy
Z kolei Wizz Air poinformował, że w wyniku decyzji polskiego rządu o przedłużeniu restrykcji dotyczących lotów międzynarodowych linia zawiesza wszystkie połączenia w polskiej siatce do 9 maja. W komunikacie napisano, że pasażerowie z rezerwacjami, których dotyczą zawieszone loty i którzy dokonali rezerwacji bezpośrednio na stronie wizzair.com lub poprzez aplikację mobilną, będą automatycznie informowani o zawieszeniu lotów drogą elektroniczną.
"120 proc. pierwotnej wartości rezerwacji zostanie automatycznie przesłane na konto klienta Wizz Air do wykorzystania przez kolejne 24 miesiące na produkty i usługi Wizz Air. Pasażerowie mogą również wybrać zwrot pieniędzy - co zajmie więcej czasu - i będą informowani w osobnej wiadomości wysyłanej pocztą elektroniczną o koniecznych krokach do otrzymania przelewu bankowego lub przelewu na kartę" - czytamy.
Przewoźnik zapewnił, że w tym przypadku klienci mogą ubiegać się o zwrot 100 proc. pierwotnej wartości rezerwacji. "Pasażerowie, którzy dokonali rezerwacji za pośrednictwem agencji - włącznie z internetowymi biurami podróży - powinni skontaktować się z firmą, w której wykupili bilety" - podała linia.
Nowe rozporządzenie
W piątek w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Rady Ministrów z 23 kwietnia 2020 r. w sprawie zakazów w ruchu lotniczym; do 9 maja br. zostaje przedłużony okres obowiązywania zakazów w ruchu lotniczym. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 26 kwietnia 2020 r. Aktualnie obowiązujące rozporządzenie Rady Ministrów z 9 kwietnia 2020 r. w sprawie zakazów w ruchu lotniczym utraci moc z końcem 25 kwietnia br.
Komisja Europejska 8 kwietnia br. wezwała państwa członkowskie i państwa stowarzyszone w ramach Schengen do przedłużenia czasowego zamknięcia granic dla podróży, które nie są niezbędne, do 15 maja. To konsekwencja stałego wzrostu nowych przypadków koronawirusa w UE.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock