Ostatniego dnia października wygasały profile zaufane ponad 5,5 mln osób. Jeśli nie udało się przedłużyć ważności profilu, to należy wykonać kilka kroków, by znów korzystać z funkcjonalności tego narzędzia. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że mimo iż sam profil wygasł, nadal czynne jest założone tam konto i przez nie można online uzyskać nowy profil zaufany.
Profil zaufany jest ważny przez trzy lata - przypomniało w komunikacie przekazanym w piątek biuro komunikacji MC. Dzięki profilowi zaufanemu można logować się do usług publicznych i składać podpis zaufany.
"W czasie pandemii jego ważność była przedłużana automatycznie, ale od teraz trzeba to robić samodzielnie" - podało biuro.
"W każdej chwili możesz zalogować się na nie i założyć nowy profil zaufany. Zrób to przez internet bez wychodzenia z domu" - zachęcało w informacji tłumacząc sposób postępowania.
Jak założyć nowy profil zaufany?
"Zaloguj się na swoje konto i w zakładce Załóż nowy profil zaufany wybierz jedną z opcji - +Załóż profil zaufany przez bank lub innego dostawcę+ lub +Załóż profil zaufany e-dowodem+" - instruował resort.
W sytuacji, gdy ktoś nie ma konta lub nie może się na nie zalogować trzeba wejść stronę pz.gov.pl, użyć przycisku "Zarejestruj się" i wybrać jedną z dostępnych tam opcji potwierdzenia tożsamości. Można to zrobić za pomocą:
- bankowości elektronicznej,
- wideo weryfikacji,
- wykorzystania dowodu osobistego z warstwą elektroniczną,
- potwierdzenie tożsamości w jednej z placówek, m.in. w oddziałach w ZUS, urzędach gmin i urzędach skarbowych.
"Po potwierdzeniu profilu możesz już z niego korzystać" - dodało biuro opisując procedurę.
W razie pytań lub problemów z założeniem konta lub nowego profilu zaufanego można skorzystać z centrum pomocy poprzez adres mailowy pz-pomoc@coi.gov.pl lub dzwoniąc na numer +48(42)253 54 50 – od poniedziałku do piątku w godz. 7.00-18.00.
Profil zaufany - co to jest?
Profil zaufany umożliwia potwierdzanie tożsamości w internecie oraz podpisywanie dokumentów podpisem elektronicznym. Dzięki niemu można np. składać podania, wnioski, odwołania lub skargi bez konieczności drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i skanowania. Profil zaufany umożliwia logowanie się do systemów informatycznych administracji publicznej, takich jak Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS), Internetowe Konto Pacjenta (IKP), czy e-Urząd Skarbowy.
Źródło: gov.pl, pz.gov.pl, tvn24.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: GaudiLab/Shutterstock