Spółka Deepwater Container Terminal Gdańsk (DCT Gdańsk) będzie dzierżawcą nowego terminalu Baltic Hub 3 w porcie w Gdańsku. Inwestycja o wartości około 2 miliardów złotych ma zostać ukończona w 2024 roku. - Wtedy chcemy dołączyć do grona 10 największych portów kontenerowych w Europie - podkreślił prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys.
W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. ogłoszono w poniedziałek wyniki postępowania konkursowego, mającego na celu wyłonienie dzierżawcy lub dzierżawców terenów, które powstaną w wyniku zalądowienia obszaru morskiego, znajdującego się w granicach administracyjnych portu. Port Gdańsk postępowanie to ogłosił we wrześniu 2020 roku. Komisja konkursowa przyjęła ofertę spółki DCT Gdańsk.
"Wygrany konkurs to kolejny krok milowy w historii DCT Gdańsk – od początku istnienia terminalu, do osiągnięcia pozycji jednego z 15 największych terminali kontenerowych w Europie w 2020 roku" – czytamy w komunikacie.
Dzięki budowie nowego terminalu Baltic Hub 3, na terenie portu powstanie trzecie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha. Tym samym mają się zwiększyć możliwości przeładunkowe DCT Gdańsk o 1,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych - red.) do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. Wartość inwestycji wynosi ok. 2 mld zł.
Nowy terminal kontenerowy w Gdańsku
Rozpoczęcie budowy nowego terminalu zaplanowano na drugą połowę 2022 roku, a jego uruchomienie przewidziane jest w połowie 2024 roku. Dodatkowo w ramach projektu Baltic Hub 3 zakupionych zostanie 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 automatycznych suwnic, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów.
- Ten trzeci etap rozbudowy portu, to znakomita szansa, żeby stworzyć powiązaną sieć różnych kolejowych, drogowych, morskich szlaków, która doprowadzi do zwiększenia potencjału przeładunkowego i zwiększenia zainteresowania Polską jako hubem logistycznym tej części Europy – powiedział premier Mateusz Morawiecki na konferencji prasowej w siedzibie Portu Gdańsk.
Szef rządu podkreślił, że korzyści z projektu w gdańskim porcie będą ogromne. W jego opinii "nie tylko Trójmiasto, ale i całe Pomorze, i cała Polska będą korzystać z rozwoju przemysłu morskiego tutaj nad Bałtykiem".
Jak mówił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, Krajowy Plan Odbudowy i Polski Ład zawierają ogromne środki inwestycyjne dla polskich portów, wyzwanie w postaci utworzenia hubu przeładunkowego i przekierowanie do polskich portów potoków towarów, oraz podniesienie przeładunków do 150 mln ton rocznie "dziś staje się realne".
Gróbarczyk stwierdził, że 100 mln ton przeładowane w polskich portach w 2020 roku "ugruntowało naszą sytuację w gospodarce światowej". Jak dodał, w 2021 roku granica 100 mln na pewno będzie "znacznie przekroczona".
Przeładunki w porcie w Gdańsku
Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys przypomniał, że prawie przed trzema latami PFR razem ze swoimi partnerami zainwestował w terminal DCT Gdańsk. - To był bardzo dobry okres rozwoju tego portu jako największego już teraz hubu na Bałtyku, jeśli chodzi o kontenery i 15. terminala kontenerowego w Europie – wskazał Borys.
Dodał, że aspiracje są większe. - Dzisiejszą inwestycją chcemy o ponad jedną trzecią zwiększyć możliwości przeładunkowe terminala DCT z niecałych 3 milionów TEU do ponad 4,5 miliona. Chcemy też przede wszystkim umożliwić, by na tym terminalu obsługiwane były największe statki pływające po morzach o zdolności przeładunkowej ponad 18 tysięcy TEU. To pozwoli jeszcze bardziej zwiększyć atrakcyjność Polski na światowej mapie transportu morskiego i uczynić tę infrastrukturę jeszcze bardziej konkurencyjną – stwierdził szef PFR.
Wskazał, że inwestycja ma być ukończona za trzy lata. - Wtedy chcemy dołączyć do grona 10 największych portów kontenerowych w Europie. Ma to olbrzymie znaczenie dla całej polskiej gospodarki i konkurencyjności polskich przedsiębiorstw, dla których oznacza to szybszy transport towarów i niższe koszty – powiedział Borys.
DCT Gdańsk
DCT Gdańsk jest obecnie największym terminalem kontenerowym na Bałtyku. Został uruchomiony w 2007 roku. Jego roczna zdolność przeładunkowa wynosiła wówczas 500 tys. TEU. Dziś może rocznie przeładować ponad 3 mln TEU. W kwietniu 2021 roku spółka poinformowała, że od momentu otwarcia DCT Gdańsk przeładował 15 milionów TEU.
W marcu 2019 roku 100 proc. udziałów w Deepwater Container Terminal Gdańsk (DCT Gdańsk) nabyło konsorcjum Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.), globalnej singapurskiej grupy portowej PSA (40 proc.) i zarządzającej funduszami IFM Investors (30 proc.). Wartość transakcji wyniosła ponad 5 mld zł. Sprzedającym udziały w DCT Gdańsk był fundusz Global Infrastructure Fund II, zarządzany przez Macquarie Infrastructure and Real Assets (MIRA), a także fundusze MTAA Super, AustralianSuper i Statewide Super.
Państwowa Grupa PFR skupia instytucje finansowe, oferując instrumenty służące rozwojowi przedsiębiorstw, samorządów oraz osób prywatnych. PSA jest globalną grupą portową, posiadającą ponad 50 przybrzeżnych, kolejowych i śródlądowych terminali w 17 krajach, w tym m.in. w Singapurze i Antwerpii. Z kolei IFM Investors to założona ponad 20 lat temu globalna firma zarządzająca funduszami instytucjonalnymi.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Piotrwoz / Shutterstock.com