W 2015 r. do Krajowego Rejestru Długów wpisanych było niemal 1100 obiektów noclegowych, a ich zadłużenie przekracza 31,6 mln zł - wynika z danych KRD. Wierzycielami hotelarzy są m.in. firmy z sektora finansowego oraz handlowego.
Z zestawień KRD wynika, że w ciągu trzech ostatnich lat liczba zadłużonych obiektów związanych z zakwaterowaniem wzrosła ponad dwukrotnie. Choć w 2012 r. problemy ze spłatą należności wobec kontrahentów miało "zaledwie" 501 takich obiektów, to już w 2015 r. jest ich 1091. "Najczęściej na zaległe płatności czeka branża handlowa i finansowa i to właśnie ta ostatnia jest najczęściej wierzycielem hoteli, pensjonatów itp." - podaje KRD.
Coraz większe długi
Jak wynika z danych, firmy finansowe mają do odzyskania od hotelarzy ponad 11,4 mln zł, z kolei firmy handlowe 3,64 mln zł. Wśród wierzycieli są także firmy przemysłowe, które mają do odzyskania niemal 2,5 mln zł oraz budowlane - 2,03 mln zł. - Średnie zadłużenie obiektów noclegowych notowanych w Krajowym Rejestrze Długów wynosi 28,96 tys. zł – wskazał prezes KRD Adam Łącki. Dodał jednocześnie, że hotele, motele i pensjonaty, a więc obiekty, które świadczą usługi o wyższym standardzie średnio swoim wierzycielom zalegają ponad 40 tys. zł, podczas gdy pola kempingowe 15,8 tys. zł, a właściciele kwater prywatnych 14 tys. zł. W ocenie szefa KRD olbrzymi wpływ na kondycję branży usług noclegowych ma nierównomierny popyt na usługi i sezonowość. - Niektóre obiekty przez dwa miesiące wakacji muszą zarobić na cały rok funkcjonowania. Taka sytuacja dotyka najczęściej obiektów położonych nad morzem, czy w okolicach jezior. Tu na turystów można liczyć głównie latem. Lepiej radzą sobie obiekty w górach, gdzie sezon trwa praktycznie cały rok - stwierdził.
Opóźnienia przez klientów
Z danych wynika ponadto, że branża hotelarska ma sama problem z nierzetelnymi płatnikami. Właściciele polskich hoteli, moteli, pensjonatów, agroturystyki czy pól kempingowych mają bowiem 4848 dłużników, którzy są im winni łącznie przeszło 45,6 mln zł. Dłużnikami tego typu obiektów najczęściej są firmy, które mimo skorzystania z usług noclegowych, czy konferencyjnych z różnych przyczyn nie opłaciły za nie faktury. Ze statystyk KRD wynika, że średnia kwota takiego zaległego zobowiązania to niemal 10 tys. zł.
Autor: msz/ / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: freeimages.com