Poczta Polska i Żabka zawarły umowę wedle której ma dojść do "integracji technologicznej" obu spółek. Nowy model komunikacji nie wpłynie na klienta, a wszystkie dotychczasowe procesy związane z nadawaniem i odbieraniem przesyłek będą realizowane w taki sam sposób jak dotychczas.
Spółka podkreśliła w komunikacie, że Żabka jest pierwszym podmiotem, z którym Poczta Polska zintegrowała się technologicznie. "Prace wykonane wspólnie z firmą Żabka Polska Sp. z o.o. z pewnością ułatwią wdrożenie podobnych rozwiązań (...) w sieciach handlowych, których klienci mogą odbierać i nadawać paczki dostarczane przez Pocztę Polską" - podkreśliła spółka.
Umowa Poczty Polskiej z siecią Żabka
Zgodnie z podpisaną umową, systemy operacyjne obu spółek będą komunikować się bezpośrednio - dotychczas odbywało się to za pomocą pośrednika. Poczta Polska podkreśliła, że przejście na nowy model komunikacji nie wpłynie na klienta, a wszystkie dotychczasowe procesy związane z nadawaniem i odbieraniem przesyłek będą realizowane w taki sam sposób jak dotychczas.
Poczta wskazała, że bezpośrednia współpraca z sieciami handlowymi pozwala na uzyskanie szeregu korzyści dla obu stron, jak m.in. zwiększenie efektywności, lepsza kontrola nad operacjami oraz możliwość szybszego reagowania na potrzeby klientów. "Współpraca taka sprzyja także wymianie pomysłów i dobrych praktyk, co prowadzi do zwiększenia innowacyjności oraz tworzenia nowych produktów i usług" - dodała spółka.
Klienci poczty wybierają Żabkę
W komunikacie podkreślono, że obecnie spośród wszystkich punktów partnerskich Poczty Polskiej, w których można odebrać przesyłkę, klienci Poczty najchętniej wybierają sklepy sieci Żabka. Według stanu na luty br. to ponad 11 tys. sklepów – w centrach miast, galeriach handlowych oraz w mniejszych miejscowościach.
"Poczta Polska dąży do tego, aby odbiór, nadanie czy zwrot paczki za ich pośrednictwem były dla klientów prostą i jak najmniej angażującą czynnością, którą można wykonać szybko, wygodnie, blisko domu czy pracy, przy okazji załatwiania innych spraw" - przekazała spółka. Poczta współpracuje z firmą Żabka Polska Sp. z o.o. od 2017 roku.
Poczta Polska to spółka Skarbu Państwa, największy operator pocztowy na rynku krajowym. Zatrudnia nieco ponad 51,6 tys. pracowników. W pierwszym półroczu 2024 r. Poczta odnotowała ponad 300 mln zł straty, która według obecnego prezesa Poczty Sebastiana Mikosza spowodowana jest błędami i zaniechaniami z poprzednich lat.
Grupa Żabka na koniec marca 2025 r. zarządzała ponad 11 tys. sklepami franczyzowymi na terenie kraju.
Sytuacja Poczty Polskiej
Poczta Polska w 2024 roku zanotowała 213 mln zł straty netto i była ona mniejsza o 408 mln zł wobec tej z 2023 r. EBITDA wzrosła w 2024 r. do 42 mln zł, wobec ujemnego wyniku na poziomie 591 mln zł rok wcześniej. W 2024 r. Poczta Polska odnotowała wzrost przychodów ze sprzedaży o 200 mln zł, co oznacza poprawę r/r o 3 proc., a przychody z usług powszechnych wzrosły o 139 mln zł (+4,8 proc. wobec 2023 r.). Spółka przypomniała, że w 2023 roku Poczta Polska odnotowała rekordową stratę brutto w wysokości 745 mln zł; w 2024 r. wynik brutto poprawił się o 515 mln zł.
Jak podała w informacji prasowej Poczta Polska, od listopada 2024 r. do końca marca 2025 r. w wyniku Programu Dobrowolnych Odejść oraz naturalnych odejść z firmy jak np. przejście na emeryturę, zatrudnienie w spółce zmniejszyło się o ponad 6 tys. osób i wynosi ponad 51 tys. pracowników.
Źródło: PAP