Spółka Polskie Koleje Państwowe Polskie Linie Kolejowe podpisała w piątek w Poznaniu umowę na przebudowę linii kolejowej Poznań-Wrocław na odcinku Rawicz-Leszno. Wartość inwestycji to 355 milionów złotych.
Prace budowlane rozpoczną się w październiku i potrwają do 2020 roku. Wtedy też będzie gotowa cała, zmodernizowana linia łącząca stolice obu województw. Inwestycja będąca przedmiotem podpisanej w piątek umowy obejmie 35-kilometrowy odcinek trasy. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm Astaldi S.p.A i Costruzioni Linee Ferroviarie S.p.A Wymienione zostaną tory i sieć trakcyjna, zmodernizowanych zostanie 11 przejazdów kolejowo-drogowych. Zainstalowane zostaną też nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja zakłada też budowę trzech nowych wiaduktów i trzech nowych przejść pod torami, modernizację stacji w Rawiczu i Bojanowie, oraz przystanków Kaczkowo i Rydzyna. Po zakończeniu prac pociągi na tej trasie będą mogły rozwijać prędkość do 160 km/h.
Krócej o pół godziny
- Ta inwestycja stanowi element realizacji wielkiego programu kolejowego o wartości 66,5 mld zł, którego celem jest poprawa przepustowości, skrócenie czasu podróży, poprawa bezpieczeństwa, ale też zwiększenie nośności naszych linii kolejowych. Wszystko to ma służyć temu, by podróżowało się i wysyłało ładunki w sposób lepszy, bardziej komfortowy, przyjazny; kolej jest najbardziej ekologicznym transportem i musimy w ten transport inwestować - powiedział w piątek w Poznaniu wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel. Arnold Bresch z zarządu PKP PLK powiedział, że inwestycja zapewni krótszy czas przejazdu z Wrocławia do Poznania, wzrost poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym, a także większy komfort na stacjach. Dodał, że w tym roku spółka podpisała umowy o łącznej wartości blisko 11 mld zł. - Ten odcinek, który teraz realizujemy to jest domknięcie całego procesu inwestycyjnego na linii między Wrocławiem a Poznaniem, który skutkować będzie skróceniem czasu przejazdu między jednym a drugim miastem z przeszło 2 godzin do ok. 1,5 godziny. W tej chwili między Poznaniem a Wrocławiem mamy trzy czynne umowy, 2020 rok to będzie rok zakończenia modernizacji całej linii – powiedział Bresch. Wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann podkreślił, że modernizowana linia E59 ma kluczowe znaczenie dla regionu, biorąc pod uwagę połączenie między dwoma ważnymi, rozwijającymi się ośrodkami: Poznaniem i Wrocławiem. Projekt "Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń" współfinansowany jest ze środków unijnych. Jego koszt całkowity to 1,5 mld zł, z czego 1,2 mld zł to środki UE.
Autor: ps / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock