PKN Orlen złożył wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w sprawie przejęcia wydawnictwa Polska Press. O planowanym przejęciu poinformował w zeszłym tygodniu prezes naftowego koncernu Daniel Obajtek.
"Planowana koncentracja polega na przejęciu przez Polski Koncern Naftowy Orlen S.A. z siedzibą w Płocku (PKN Orlen) kontroli nad Polska Press sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (Polska Press). PKN Orlen jest największą firmą z sektora rynków paliw i energetyki w Europie Środkowo-Wschodniej. Polska Press to wiodąca spółka jednej z największych grup medialnych w Polsce, będąca liderem na rynku mediów regionalnych i lokalnych" - poinformował UOKiK.
Z informacji opublikowanych we wtorek przez UOKiK wynika, że sam wniosek wpłynął do urzędu 10 grudnia.
Zakup Polski Press
W ubiegłym tygodniu PKN Orlen poinformował, że Grupa Orlen rozszerza działalność w obszarze mediowym i przejmuje wydawnictwo Polska Press, dzięki czemu uzyska dostęp do 17,4 mln użytkowników portali internetowych, a także czytelników "Dziennika Bałtyckiego", "Polska The Times" czy "Dziennika Polskiego".
"Przejmujemy wydawnictwo @Polska_Press. Dzięki transakcji zyskamy dostęp do 17,4 mln użytkowników portali wchodzących w skład Grupy. Pozwoli nam to skutecznie wspierać sprzedaż i rozbudowywać narzędzia big data. To kluczowe zasoby w kontekście planowanego rozwoju sieci detalicznej" - oznajmił tydzień temu na Twitterze prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.
PKN Orlen zapowiedział m.in., że rozbuduje narzędzia big data w oparciu o zasoby Polska Press, Orlen VITAY, Stop Cafe, ale też Grupę Energa czy Ruch. Koncern zwrócił uwagę, że "Polska Press posiada bazę wiedzy na temat preferencji klientów, prowadzonych transakcji czy wartości koszyka w odniesieniu do grupy 60,07 proc. użytkowników internetu w całej Polsce".
Koncern wskazał, że "tworzenie wewnętrznych baz danych to kluczowy trend na rynku reklamy, ale również sprzedaży detalicznej". Przyznał zarazem, że "włączenie do portfolio usług podmiotu mediowego w istotny sposób rozszerzy ofertę Grupy Orlen w obszarze reklamy dla klientów zewnętrznych".
Kontrowersje
Nowy zakup Orlenu budzi jednak wiele kontrowersji.
"To jest repolonizacja, tyle że innymi środkami" - ocenił zakup Polski Press Grupy przez Orlen zastępca dyrektora International Press Institute Scott Griffen.
"Sprzedaż Polski Press to poważna i historyczna porażka wolności i pluralizmu prasy w Polsce oraz szkodliwy cios dla niezależnego dziennikarstwa, które pomimo dużej presji w kraju pozostaje wciąż silne" - dodał.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock