NIK: potrzeba więcej inwestycji w polskie porty, by mogły "wypłynąć na szerokie wody"

Polskie porty potrzebują inwestycjiWikipedia (CC BY-SA 3.0) | Smiley.toerist

Polskie porty - w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu - działają coraz lepiej, ale by mogły skutecznie konkurować z innymi bałtyckimi portami, potrzebne im są dodatkowe inwestycje. Urządzenia portowe są bowiem zużyte, a dojazd koleją za słaby - wynika z raportu NIK.

NIK skontrolowała trzy spółki: Zarząd Morskiego Portu Gdynia, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk i Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. W ostatnich latach wielkość przeładunków w tych portach rosła - w 2014 r. było to ponad 75 mln ton ładunków, podczas gdy w 2006 r. ponad 57 mln. Zdaniem Izby to efekt stale rosnącego PKB, zwiększającej się wymiany handlowej oraz modernizacji autostrad i dróg ekspresowych. Poprawy wymaga jednak - zdaniem Izby - dojazd do portów koleją.

Zwiększyć możliwości przeładunkowe

Izba wskazuje, że aby polskie porty mogły skutecznie konkurować z największymi portami południowego i wschodniego wybrzeża Morza Bałtyckiego (Petersburgiem, Rygą, Kłajpedą, Windawą, Rostokiem, Lubeką), potrzebne są dodatkowe inwestycje zwiększające ich możliwości przeładunkowe. NIK wyjaśnia, że problemem polskich portów jest wciąż znacznie zużyta infrastruktura, nawet pomimo podejmowanych inwestycji np. z wykorzystaniem dofinansowania ze środków UE. Najmniej poprawiła się infrastruktura portowa w Gdańsku.

Z raportu wynika, że dla portów kluczowymi inwestycjami są te poprawiające ich dostępność. W przypadku Gdańska i Gdyni porty mogłyby mieć lepszy dostęp od strony lądu, natomiast w Szczecinie – od strony morza.

Rozwój portów jest też utrudniony, ponieważ zarządzające nimi spółki dysponują tylko częścią terenów portowych - gruntów i nabrzeży. Te będące w ich zarządzie, stanowią odpowiednio: ponad 27 proc. gruntów w Gdańsku, 53 proc. w Gdyni, 45 proc. w Szczecinie oraz 26 proc. w Świnoujściu. Znaczna część terenów portowych należy do gmin, które jednocześnie posiadają niewielkie udziały w spółkach zarządzających portami.

Ograniczony rozwój

W radach nadzorczych spółek portowych zasiada po kilku przedstawicieli gmin, a przewodniczącymi rad są prezydenci Gdańska, Gdyni oraz na zmianę Szczecina i Świnoujścia. Twórcom takiego modelu zarządzania chodziło o większe zaangażowanie samorządu lokalnego w rozwój portów. Tymczasem - według NIK - przez 15 lat gminy w praktyce nie wniosły do spółek żadnych terenów, co może utrudniać planowanie i prowadzenie inwestycji, jeżeli nie są właścicielami terenów portowych. Rozwój portów ograniczają także: słaby stan krajowej infrastruktury kolejowej oraz śródlądowych dróg wodnych.

Problem leży również w prawie. Przykładowo NIK zwraca uwagę na niejednoznaczne uregulowanie kwestii wysokości opłaty naliczanej za wieczyste użytkowanie gruntów portowych. Prezydenci Gdańska i Gdyni stosują stawkę 0,3 proc., która odnosi się do nieruchomości "oddanych na cele obronności i bezpieczeństwa państwa". Tymczasem prezydenci Szczecina i Świnoujścia stawkę 3 proc. – nie traktując gruntów portowych jako niezbędne dla obronności i bezpieczeństwa państwa. Wpłynęło to negatywnie na wyniki finansowe portów Szczecin i Świnoujście, zmniejszając możliwości inwestycyjne spółki. NIK wyjaśnia, że Minister Infrastruktury i Rozwoju uznaje nieruchomości portów morskich za niezbędne dla obronności i bezpieczeństwa państwa, ale przepisy nie precyzują, które dokładnie nieruchomości będące w zarządzie spółek portowych służą tym celom. Stąd NIK zaleca uregulowanie tej kwestii odpowiednim rozporządzeniem.

Jakie nieprawidłowości?

Kontrolerzy NIK badający inwestycje w portach zwrócili szczególną uwagę na jedno z postępowań przetargowych - dotyczące budowy stanowiska promowego w Świnoujściu. W tym przypadku Izba stwierdziła nieprawidłowości, które mogły mieć związek z korupcją. O zamówienie dotyczące budowy stanowiska promowego ubiegało się pięć firm. Jedną z prac było pogłębienie akwenu poprzez wybranie gruntu z dna. Cztery firmy zaproponowały podobną, rynkową cenę – ok. 50 zł za metr sześc. Piąta firma zażądała 350 zł za metr sześc., ale zaniżyła jednocześnie ceny za pozostałe niezbędne prace. W rezultacie oferta piątej firmy okazała się najtańsza i ją wybrano.

Tymczasem Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w dokumentacji przetargowej nieprawidłowo oszacował ilość gruntu, która ma być wybrana z dna i mimo że pozostałe firmy biorące udział w przetargu zwracały na to uwagę, komisja przetargowa wyliczeń nie zmieniła. W rzeczywistości gruntu trzeba było wybrać dwa razy więcej, niż zakładane wcześniej - 82,7 tys. m sześc.

"Wysoce prawdopodobne jest, że w dokumentacji przetargowej celowo zaniżono ilość robót czerpalnych, aby potem przy realizacji zlecenia zyskała wybrana firma. Po znacznym przekroczeniu przez wykonawcę ilości robót czerpalnych przewidzianych w dokumentacji przetargowej, pomiędzy inwestorem a wybraną firmą doszło do sporu. Roboty zostały wstrzymane. Do czasu zakończenia kontroli spór pozostawał nierozstrzygnięty" - podała NIK.

Pozytywny raport

W opinii prezesa Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA Janusza Jarosińskiego raport NIK jest dla polskich portów "bardzo pozytywny". - Życzyłbym wszystkim gałęziom gospodarki, aby rozwijały się tak dynamicznie, jak polskie porty - powiedział Jarosiński przypominając, że w ubiegłym roku we wszystkich portach odnotowano wzrost przeładunków. Komentując zawarte w raporcie NIK uwagi wskazujące na konieczną poprawę infrastruktury portowej, Jarosiński przypomniał, że prace w tym zakresie trwają. - Dla nas w pierwszym etapie najważniejsze było pogłębienie i zmodernizowanie kilku nabrzeży i to albo już się dokonało, albo jest w tej chwili kończone. Kończymy np. budowę Nabrzeża Bułgarskiego, a do końca roku zmodernizujemy dwa kolejne nabrzeża, w tym Szwedzkie - powiedział dodając, że te inwestycje pozwolą na obsługę jednostek o większym zanurzeniu. Przypomniał, że do końca br. zakończą się inne inwestycje drogowe i kolejowe (m.in. budowa szynowego terminalu intermodalnego), które sprawią, że stan infrastruktury portowej "będzie więcej niż przyzwoity". Jarosiński przyznał, że problemem gdyńskiego portu jest transport ładunków z i na jego teren. - Dziś sytuacja jest nie najgorsza, ale może być ona trudna już za kilka lat – powiedział Jarosiński przypominając, że dziś transport drogowy opiera się głównie na Trasie Kwiatkowskiego, a transport kolejowy prowadzony jest – z roku na rok coraz bardziej obciążaną ruchem, trasą E 65 (łączy ona m.in. Gdynię z Warszawą). Jarosiński zaznaczył, że dla właściwego rozwoju gdyńskiego portu konieczne byłoby stworzenie alternatywnych do tych dziś wykorzystywanych tras drogowych i kolejowych o odpowiedniej przepustowości.

Autor: tol / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia (CC BY-SA 3.0) | Smiley.toerist

Pozostałe wiadomości

Prezydent USA Donald Trump może jednym pociągnięciem pióra wpędzić sąsiadów w recesję - wskazał portal stacji CNN, czym nawiązał do ewentualnego nałożenia zapowiadanych wcześniej ceł na Meksyk i Kanadę. 

Media: Trump może wyrządzić niewiarygodne szkody Meksykowi i Kanadzie jednym podpisem

Media: Trump może wyrządzić niewiarygodne szkody Meksykowi i Kanadzie jednym podpisem

Źródło:
CNN

Bank Japonii (BoJ) podniósł stopy procentowe do najwyższego poziomu od czasu światowego kryzysu finansowego, do którego doszło w 2008 roku - przekazał portal stacji CNN.

Podwyżka stóp procentowych. Ostatni raz były tak wysoko 17 lat temu

Podwyżka stóp procentowych. Ostatni raz były tak wysoko 17 lat temu

Źródło:
CNN

Reprezentujemy tylko węgierskie interesy i nie zamierzamy płacić za cudze wojny - podkreślił w mediach społecznościowych węgierski minister spraw zagranicznych Peter Szijjarto. Wcześniej premier Donald Tusk napisał, że jeśli Viktor Orban zablokuje europejskie sankcje przeciw Rosji, to będzie jasne, że "gra w drużynie Putina".

Szijjarto reaguje na słowa Tuska. "Agentowi Sorosa może być trudno to zrozumieć"

Szijjarto reaguje na słowa Tuska. "Agentowi Sorosa może być trudno to zrozumieć"

Źródło:
PAP

W sobotnim losowaniu Lotto nikt nie wytypował poprawnie wszystkich sześciu liczb. Oznacza to, że w nadchodzącym losowaniu można będzie wygrać 25 milionów złotych. Oto wyniki Lotto i Lotto Plus z 25 stycznia 2025 roku.

Wielka kumulacja w Lotto

Wielka kumulacja w Lotto

Źródło:
tvn24.pl

Czy sklepy w niedzielę są otwarte? Tak, 26 stycznia przypada pierwsza w 2025 roku niedziela handlowa. Kolejna będzie dopiero za prawie trzy miesiące - 13 kwietnia.

Czy sklepy są dziś otwarte?

Czy sklepy są dziś otwarte?

Źródło:
tvn24.pl, PAP

Na placu Świętego Marka w Wenecji trwają prace konserwacyjne. Archeolodzy odkryli tam fragmenty muru budynku wzniesionego między VI a X wiekiem. Od soboty znalezisko można podziwiać zza ogrodzenia ustawionego na słynnym placu.

Odkrycie w Wenecji. Ponad tysiąc lat temu było tam "castrum"

Odkrycie w Wenecji. Ponad tysiąc lat temu było tam "castrum"

Źródło:
PAP

Najstarszy bank świata Monte dei Paschi di Siena złożył ofertę przejęcia większego rywala Mediobanca za 13,3 miliarda euro - podała Agencja Reutera. Dodała, że propozycja została pozytywnie przyjęta przez władze, ale wywołała spore zaskoczenie na rynku.

"Zaskakująca oferta" najstarszego banku świata

"Zaskakująca oferta" najstarszego banku świata

Źródło:
Reuters, AP, Bloomberg, CNBC

Sprzedaż domów na amerykańskim rynku wtórnym spadła w 2024 roku do najniższego poziomu od 30 lat. Astronomiczne ceny i wysokie oprocentowanie kredytów hipotecznych zniechęciły kupujących - wskazał portal stacji CNN.

Ostatni raz sprzedaż domów była na tym poziomie w 1995 roku

Ostatni raz sprzedaż domów była na tym poziomie w 1995 roku

Źródło:
CNN
Czy Kanał Panamski przejęli Chińczycy? I czy USA mają prawo go "odebrać"?

Czy Kanał Panamski przejęli Chińczycy? I czy USA mają prawo go "odebrać"?

Źródło:
tvn24.pl
Premium

Pewne nienaturalne sformułowania używane przez ChatGPT znalazły się w recenzowanych publikacjach naukowych - wskazano w analizie profesora Artura Strzeleckiego z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Według badacza może to negatywnie wpłynąć na zaufanie do treści naukowych.

"Według mojej wiedzy na dzień ostatniej aktualizacji". Sztuczna inteligencja w publikacjach naukowych

"Według mojej wiedzy na dzień ostatniej aktualizacji". Sztuczna inteligencja w publikacjach naukowych

Źródło:
PAP

W piątek z lotniska Katowice odleciał czarterowy samolot z ponad 500 pasażerami na pokładzie. Do La Romany w Dominikanie poleciało rekordowe 524 osób - przekazał rzecznik lotniska Piotr Adamczyk.

Ponad pół tysiąca osób na pokładzie. Rekord na polskim lotnisku

Ponad pół tysiąca osób na pokładzie. Rekord na polskim lotnisku

Źródło:
PAP

Niemiecka gospodarka ma problemy z powodu wieloletnich zaniedbań oraz błędów popełnionych przy transformacji energetycznej - stwierdził ekspert z Ośrodka Studiów Wschodnich (OSW) Konrad Popławski. Jego zdaniem kryzys może osłabić rolę Niemiec w Unii Europejskiej (UE).

Problemy gospodarcze Niemiec. "Szansa na podjęcie poważnych reform w UE"

Problemy gospodarcze Niemiec. "Szansa na podjęcie poważnych reform w UE"

Źródło:
PAP

Po pierwszym kwartale dolar będzie się osłabiał - stwierdził ekonomista PKO Banku Polskiego Mirosław Budzicki. Wyjaśnił też, jaki wpływ na amerykańską walutę ma i będzie mieć ponowne dojście do władzy przez Donalda Trumpa.

Kurs dolara. "Sytuacja jest porównywalna z przełomem października i listopada"

Kurs dolara. "Sytuacja jest porównywalna z przełomem października i listopada"

Źródło:
PAP

Donald Trump chce amerykańskiej dominacji w badaniach nad sztuczną inteligencją (AI) - podkreśliła analityczka Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych (PISM) Aleksandra Wójtowicz. Wyjaśniła też, jakie decyzje w tej kwestii już podjął i jaki wpływ na politykę Waszyngtonu mogą mieć giganci technologiczni.

"Teraz te ramy zostały zniesione"

"Teraz te ramy zostały zniesione"

Źródło:
PAP

Palermo na Sycylii to włoska stolica "cyfrowych wędrowców", czyli pracowników zdalnych z całego świata oraz twórców startupów - wskazał dziennik "Corriere della Sera". Dodał, że w ostatnim czasie zamieszkało tam około tysiąca osób z USA, Niemiec i Polski.

"Efekt Silicon Valley" na popularnej wyspie

"Efekt Silicon Valley" na popularnej wyspie

Źródło:
PAP

Ogromna zmienność, spadek popytu i niepewność gospodarcza to czynniki kształtujące obraz branży motoryzacyjnej w ubiegłym roku. Były cięcia etatów, redukcja kosztów i próby ograniczenia ekspansji chińskich marek. W Polsce był to także czas kluczowych decyzji. Prysły marzenia o Izerze, pierwszym polskim elektryku. Jakie zmiany zaszły na rynku samochodowym i co nas czeka w przyszłości?

Cięcia etatów, redukcje kosztów i koniec marzenia o milionie aut

Cięcia etatów, redukcje kosztów i koniec marzenia o milionie aut

Źródło:
tvn24.pl, Financial Times, Reuters, Rho Motion

Unia Metropolii Polskich oczekuje szczegółowego raportu od Poczty Polskiej na temat usterek i wad e-Doręczeń oraz sposobu ich rozwiązania - poinformował w piątek Sylwester Szczepaniak z UMP. Poczta Polska zapewniła, że co miesiąc przekazuje informacje do resortu cyfryzacji, a co tydzień - do Centralnego Ośrodka Informatyki (COI).

Listy polecone z kłopotami. System "nie działa w pełni"

Listy polecone z kłopotami. System "nie działa w pełni"

Źródło:
PAP

W piątkowym losowaniu Eurojackpot nie padła główna wygrana. Kumulacja rośnie do 180 milionów złotych. Oto liczby, które wylosowano 24 stycznia 2025 roku.

Kumulacja w Eurojackpot rośnie

Kumulacja w Eurojackpot rośnie

Źródło:
tvn24.pl

W Chorwacji odbył się w piątek ogólnokrajowy bojkot sklepów, supermarketów i stacji benzynowych. To odpowiedź obywateli na stały wzrost cen. Chorwacja jest jednym z trzech krajów Unii Europejskiej z najwyższą obecnie inflacją.

Sklepy świecą pustkami. "Bojkotujemy wysokie ceny"

Sklepy świecą pustkami. "Bojkotujemy wysokie ceny"

Źródło:
PAP, tvn24.pl

Decyzja Joe Bidena o wprowadzeniu przez USA ograniczenia eksportu amerykańskich czipów sztucznej inteligencji dla Polski jest rozczarowująca - powiedział prezydent Andrzej Duda w wywiadzie dla amerykańskiej stacji Fox Business.

"To będzie ze szkodą dla Polski". Prezydent o decyzji Joe Bidena

"To będzie ze szkodą dla Polski". Prezydent o decyzji Joe Bidena

Źródło:
PAP

Niemcy mierzą się z rekordowym niedoborem wykwalifikowanych pracowników. Już 86 procent niemieckich firm zgłasza problemy ze znalezieniem rąk do pracy, wynika z raportu ManpowerGroup. Wskazano również, w których sektorach jest szczególnie źle.

Tak źle jeszcze nie było. W Niemczech brakuje rąk do pracy

Tak źle jeszcze nie było. W Niemczech brakuje rąk do pracy

Źródło:
Tagesspiegel, Deutsche Welle

Zmiana sytuacji na rynkach ropy i walutowym sprzyjają obniżkom cen paliw w hurcie, rosną też szanse na spadek cen paliw na stacjach w ostatnich dniach stycznia - prognozuje Reflex. Z kolei zdaniem analityków e-petrol, na stacjach nie będzie na razie obniżek cen, ale tankujący benzynę mogą liczyć na zahamowanie podwyżek.

"Szansa na wyhamowanie podwyżek"

"Szansa na wyhamowanie podwyżek"

Źródło:
PAP

Pierwszym krokiem do jawności płac mają być informacje o widełkach wynagrodzenia w ogłoszeniach o pracę. To główne założenie projektu, którym zajęli się w piątek posłowie. Jawność płac to narzędzie w walce z dyskryminacją ze względu na płeć - żeby przeciwdziałać nierównościom, trzeba najpierw o nich wiedzieć - powiedziała w piątek w Sejmie ministra rodziny Agnieszka Dziemianowicz-Bąk podczas debaty.

Więcej jawności w sprawie wynagrodzeń. "To narzędzie w walce z dyskryminacją"

Więcej jawności w sprawie wynagrodzeń. "To narzędzie w walce z dyskryminacją"

Źródło:
PAP, tvn24.pl

Przelew na Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy czy wpłatę poprzez eSkarbonkę można odliczyć od podstawy opodatkowania - wyjaśnia redakcji biznesowej portalu tvn24.pl Piotr Hanuszewski z KPMG. Należy jednak pamiętać przy tym o kilku istotnych kwestiach.

Czy wpłatę na WOŚP można odliczyć od podatku?

Czy wpłatę na WOŚP można odliczyć od podatku?

Źródło:
tvn24.pl