Nieco więcej kursów w woj. śląskim, m.in. na głównych połączeniach, przewiduje rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 13 grudnia br. Chodzi m.in. o odcinki Gliwice-Zawiercie, Katowice-Bielsko-Biała i Katowice-Tychy Lodowisko.
Spółka uruchomi też we współpracy z Kolejami Czeskimi pociągi do czeskiego Bohumina (a Koleje Czeskie do polskiego Cieszyna), wyjedzie na trasę Częstochowa–Lubliniec, a po decyzji samorządu woj. małopolskiego zawiesi kursowanie pociągów na odcinku Czechowice-Dziedzice–Oświęcim.
Gliwice - Częstochowa
Na głównej linii Gliwice-Częstochowa-Katowice od 13 grudnia br. jeden z pociągów przyspieszonych będzie w obie strony kursował z oraz do Gliwic (drugi jeździ w relacji Częstochowa–Katowice-Bielsko-Biała–Żywiec). Między Gliwicami i Zawierciem pojawi się dodatkowa para pociągów, dzięki której na tym najbardziej obciążonym odcinku kursy będą wykonywane co pół godziny od rana do godziny 10 oraz w godzinach 12-18.
Na trasie z Tychów Lodowiska do Katowic uruchomiona zostanie dodatkowa para połączeń po godzinie 21 (w obu kierunkach). Dzięki temu pociągi przez cały dzień poza szczytem będą kursowały tam z częstotliwością ok. 60 minut, a w szczycie co 30 minut. Do rozkładu na dni robocze dodany zostanie trzeci pociąg przyspieszony z Katowic do Bielska-Białej (w popołudniowym szczycie). Wracać on będzie jako dodatkowy pociąg osobowy.
Aż do Bohumina
Dzięki porozumieniu z Kolejami Czeskimi (České Dráhy – ČD) i kończącemu się remontowi połączenia Rybnik-Chałupki, część dotychczasowych kursów do Wodzisławia Śląskiego zostanie wydłużona do Chałupek lub czeskiego Bohumina.
Rozkład jazdy na odcinku Rybnik–Chałupki będzie przewidywał sześć par pociągów w dni robocze i cztery pary w wolne. Na odcinku Chałupki-Bohumin kursowały będą codziennie cztery pary pociągów - dwie z i do Katowic oraz dwie z i do Raciborza. Wprowadzony zostanie też poranny pociąg przyspieszony Rybnik-Katowice, powracający do Rybnika po południu.
Zgodnie z decyzją urzędu marszałkowskiego woj. małopolskiego od 1 stycznia 2016 r. zawieszone zostanie przebiegające w większości przez ten region połączenie Czechowice-Dziedzice–Oświęcim. Od tego czasu pociągi jeżdżące nim wcześniej między Katowicami a Czechowicami-Dziedzicami lub przez to miasto do Cieszyna skrócą swoją trasę do relacji Katowice–Oświęcim.
Czechowice-Dziedzice
Na linii Czechowice-Dziedzice-Cieszyn rozkład ma umożliwić dojazdy do każdego z tych miast na godziny 6, 8 i 10 oraz powrót po ośmiu godzinach. W dni robocze jeździć ma tamtędy sześć par pociągów. Do polskiego Cieszyna wjedzie osiem par pociągów ČD z i do czeskiego miasta Frydek-Mistek.
Po zakończonym już remoncie trasy Częstochowa–Lubliniec od 13 grudnia Koleje Śląskie uruchomią tam sześć par połączeń w dni robocze i cztery pary w dni wolne od pracy. Rozkład ma umożliwiać dojazd do Częstochowy na godziny 6, 8 i 10 oraz powrót osiem godzin później. Część pociągów będzie skomunikowana w Lublińcu z połączeniami na Kluczbork i Wrocław.
Do Wisły
Oprócz tego na linii Katowice-Wisła Głębce w dni wolne od pracy i w wakacje dodany zostanie nowy pociąg, a jeden z dotychczasowych (Czarna Wisełka) wydłużony zostanie z i do Gliwic, kursując na odcinku Katowice–Goleszów jako przyspieszony. Jedna z par pociągów na linii Wodzisław Śląski-Rybnik–Żory–Pszczyna będzie też kursowała w dni wolne (pojadą tam wówczas łącznie cztery pary pociągów). Rozkład na linii Katowice-Bytom-Tarnowskie Góry-Lubliniec istotnie nie zmieni się.
Według informacji przekazanych Kolejom Śląskim przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe, w ciągu 2016 r. - wobec planowanych prac na torach - wprowadzonych zostanie pięć zmian rozkładu obowiązującego od 13 grudnia. Będzie to miało miejsce 13 marca, 12 czerwca, 4 września, 16 października oraz 11 grudnia 2016 r.
Koleje Śląskie zwracają uwagę, że w okresie zimowym koordynowane przez PLK prace na torach prowadzone będą w stosunkowo niewielkim zakresie. W związku z tym większość pociągów między 13 grudnia a 12 marca będzie kursowała według jednolitego rozkładu jazdy (brak wariantowego kursowania), co powinno ułatwić pasażerom podróżowanie.
Obecnie Koleje Śląskie na 11 liniach w woj. śląskim przewożą ponad 16 mln pasażerów rocznie. Spółka dysponuje 62 składami, z czego 23 to nowoczesne konstrukcje typu Flirt, Elf i Impuls. 13 kolejnych to odnowione składy bazujące na EN-57. 23 to dzierżawione niezmodernizowane pociągi tego typu. Trzy ostatnie to pojazdy spalinowe, tzw. autobusy szynowe. Roczny budżet przewoźnika przekracza 200 mln zł.
Autor: gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Koleje Śląskie | Patryk Farana