Od 1 lipca drogą elektroniczną złożono już 326,4 tysiąca wniosków o świadczenie "Dobry start" - poinformowało w środę Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Najwięcej osób skorzystało z tej możliwości w województwie mazowieckim.
W woj. mazowieckim wniosek o przyznanie świadczenia złożyło 51,8 tys. osób. Na drugim miejscu w tym zestawieniu jest woj. śląskie z 48,7 tys. wniosków. Na trzecim miejscu uplasowało się woj. wielkopolskie (z 27,5 tys.). Najmniej wniosków złożono w woj. opolskim oraz świętokrzyskim - po 7 tys.
Jak złożyć?
Od 1 lipca wniosek o świadczenie można złożyć online za pomocą portalu empatia.mrpips.gov.pl oraz bankowości elektronicznej. Resort polityki społecznej przypomina, że aby móc złożyć wniosek o świadczenie z programu "Dobry start" za pomocą portalu "Emp@tia", należy założyć konto na portalu przy użyciu profilu zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego. Ministerstwo wyjaśnia na swojej stronie internetowej, jak złożyć wniosek za pomocą portalu empatia.mrpips.gov.pl. "Na stronie głównej wybierz rodzaj wniosku »Dobry start«. Zapoznaj się z informacją o dokumentach i danych, które będą Ci potrzebne do wypełnienia wniosku o świadczenie dobry start. Przygotuj wszystkie niezbędne dokumenty i informacje – przede wszystkim swoje dane i dzieci, na które będziesz składał wniosek (adres e-mail, numery PESEL, adresy szkół, do których dzieci będą uczęszczać w roku szkolnym 2018/2019, numer rachunku, na który ma być przekazywane świadczenie)" - wskazano. Resort rodziny i polityki społecznej przypomina, że rolą banku jest umożliwienie złożenia wniosku. "Nie będzie on weryfikował danych, ani prowadził dalszych działań w zakresie obsługi wniosków. Weryfikacja wniosku i decyzja o przyznaniu świadczenia wychowawczego to zadanie gminy, do której wniosek został złożony" - podkreślono.
Przez bank
Banki, które umożliwiają składanie wniosku o świadczenie dobry start przez swoje serwisy to: Alior Bank SA, Bank Millennium SA, Bank Pekao SA, Bank Pocztowy SA, Bank Polskiej Spółdzielczości SA oraz wybrane zrzeszone Banki Spółdzielcze, Credit Agricole Bank Polska SA, Getin Noble Bank SA, ING Bank Śląski SA, mBank SA, Nest Bank S.A, PKO Bank Polski SA (oraz Inteligo), SGB-Bank SA oraz wybrane zrzeszone Banki Spółdzielcze. Możliwość składania wniosku będzie dostępna niebawem również w Banku BGŻ BNP Paribas. MRPiPS zwraca uwagę, że wniosku drogą elektroniczną nie można złożyć na dzieci umieszczone w pieczy zastępczej. Ponadto w powiatowym centrum pomocy rodzinie wniosek składają: rodziny zastępcze, osoby prowadzące rodzinne domy dziecka, dyrektorzy placówek opiekuńczo-wychowawczych, dyrektorzy regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych, osoby uczące się będące osobami usamodzielnianymi w rozumieniu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
W ramach programu "Dobry start" 300 zł przysługuje niezależnie od dochodu na rozpoczynające rok szkolny w szkole dzieci do ukończenia 18. roku życia lub 20. roku życia w razie kontynuowania rozpoczętej przed ukończeniem 18 lat nauki w danej szkole. W przypadku dzieci niepełnosprawnych uczących się w szkole świadczenie przysługuje do ukończenia 24. roku życia (niezależnie od daty rozpoczęcia nauki w danej szkole). Z programu będzie mogło skorzystać 4,6 mln dzieci.
Także 500 plus
Od 1 lipca można również składać wnioski online o 500 plus na nowy okres świadczeniowy. Jak poinformowało MRPiPS, złożenie kompletnego i prawidłowo wypełnionego wniosku w lipcu lub w sierpniu daje gwarancję ciągłości otrzymywania świadczenia. Świadczenia z programu "Dobry start" mogą się łączyć ze świadczeniami wypłacanymi z programu 500 plus. Nie przysługują jednak "z urzędu".
Autor: msz//dap / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock