Liczący 81 km fragment autostrady A1 Tuszyn-Częstochowa będzie dokończony dwa lata wcześniej. Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk poinformował, że przetargi na budowę pięciu brakujących odcinków mają zostać ogłoszone do końca roku. Koszt tych inwestycji szacowany jest na 3,6 mld zł. W 2020 r. cała krajowa trasa A1 ma być gotowa.
Po otwarciu 1 lipca br. odcinka Tuszyn-Stryków oraz po ukończeniu powstającego fragmentu Częstochowa-Pyrzowice (planowo w 2019 r.) będzie to jedyny brakujący fragment autostrady A1 na terenie kraju.
Odcinki między Tuszynem i Częstochową mają ważne zgody na realizację inwestycji drogowych. Oznacza to, że po skierowaniu ich do realizacji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad może ogłaszać natychmiast przetargi. - Podjęliśmy taką decyzję, mimo że wcześniej zapowiadano realizację w systemie drogowych spółek specjalnego przeznaczenia - powiedział Adamczyk podczas briefingu prasowego w pobliżu powstającego pod Częstochową węzła autostrady A1 Rząsawa.
Autostrada A1
Przypomniał, A1 to jedna z kluczowych tras szybkiego ruchu w Polsce. Leży w ciągu międzynarodowej trasy E75 oraz w VI transeuropejskim korytarzu transportowym. A1 jest jedyną autostradą w Polsce o przebiegu południkowym. Obecnie w eksploatacji jest 430 km autostrady: odcinki: Pruszcz Gdański – Piotrków Trybunalski oraz Pyrzowice – Gorzyczki. Łączna długość autostrady A1 to ponad 560 km.
- Przygotowanie drogowych spółek specjalnego przeznaczenia zajęłoby nam ok. dwóch lat. Zdecydowaliśmy, że nie możemy czekać - tłumaczył minister. Oszacował, że przetargi – w pozytywnym scenariuszu – potrwają do września 2017 r., a terminy realizacji będą podobne, jak przy obecnie powstających odcinkach A1 od Częstochowy do Pyrzowic, czyli ok. trzyletnie. Więc ok. 2020 roku droga będzie w pełni gotowa. Przypomniał, że ostatni z odcinków między Pyrzowicami i Częstochową ma powstać do czerwca 2019 r. - Chcielibyśmy, aby kierowcy długo nie czekali - zadeklarował. Odpowiadając na pytania o koszt realizacji minister wskazał, że według szacunków po cenach z 2015 r. to kwota 3,28 mld zł. Zastrzegł, że ostateczny koszt pokażą przetargi. Ogłaszanych ma być pięć postępowań dla czterech odcinków realizacyjnych w woj. łódzkim (łącznie 64 km) i jednego (17 km) w woj. śląskim - z różnymi terminami składania ofert.
Protesty mieszkańców
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz wyjaśnił, że autostrada będzie budowana według istniejących projektów, zostaną one jedynie przejrzane w ramach "wewnętrznej optymalizacji" m.in. pod kątem ewentualnych możliwości unifikacji niektórych rozwiązań - w ramach ważnych pozwoleń na budowę. Pytany o protesty mieszkańców północnej części woj. śląskiego przeciw przebudowie obecnej "jedynki" na słabiej dostępną dla ruchu lokalnego autostradę Adamczyk przyznał, że w większości wypadków lokalizowanie inwestycji budzi emocje oraz sprzeciw. Podczas protestów padały m.in. postulaty budowy A1 w nowym śladzie, równolegle do obecnej DK1. - Mamy nadzieję, że dojdziemy do koncyliacji, do porozumienia z mieszkańcami. Uwzględnimy w każdym możliwym zakresie ich oczekiwania. Nie jest dzisiaj możliwa zmiana przebiegu tej drogi, bo to by przecież zapewne wzbudziło kolejne protesty. Dzisiaj ta droga w tym śladzie musi powstać tak, jak jest projektowana. Są decyzje realizacji inwestycji drogowych i tego się trzymamy - podkreślił minister infrastruktury i budownictwa.
Kolejne inwestycje
Jak wskazał wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit, poprzedni rząd pozostawił Program Budowy Dróg Krajowych wart blisko 200 mld zł przy limicie finansowym 107 mld zł. Decyzje o kierowaniu do realizacji poszczególnych przedsięwzięć wymagają "bardzo głębokiego namysłu, co w pierwszej kolejności jest potrzebne krajowemu systemowi komunikacyjnemu". - Po drugie, chcieliśmy czas i ten czas dobrze wykorzystaliśmy, aby te przetargi, które będą ogłaszane - również tutaj na A1 - mogły być ogłaszane i realizowane w innych warunkach – aby mogły być tańsze, aby mogły być lepiej i skuteczniej wykonywane. Takie rozwiązania zostaną zaproponowane już w czasie przetargów, które tutaj, na A1, będą ogłaszane - zapowiedział Szmit.
Fragment A1 Tuszyn-Częstochowa zostanie zrealizowany z Krajowego Funduszu Drogowego, w ramach limitu wydatków w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, z perspektywą do 2025 roku. Wiceminister wymieniał podjęte w ubiegłym i tym tygodniu decyzje o kierowaniu do realizacji odcinków tras: S3 między Szczecinem i Świnoujściem, S19 w woj. lubelskim, S3 między Bolkowem i Lubawką, modernizacji S7 między Napierkami i Płońskiem oraz czwartkową - w sprawie A1.
Szmit zasygnalizował, że w poniedziałek ogłoszona zostanie też decyzja dotycząca trasy S61 między Ostrowią Mazowiecką i Szczuczynem. Bojarowicz wyraził natomiast nadzieję, że aplikacja do instrumentu "Łącząc Europę" i dofinansowanie do 8,5-kilometrowego tzw. obejścia Węgierskiej Górki "udrożni kolejny ciąg - S1 na Słowację".
Na początku lipca br. otwarto odcinek Tuszyn-Stryków (01.07.2016):
Autor: mb//ms / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: tvn24