CPK (Centralny Port Komunikacyjny) podpisze umowę ramową z dziewięcioma firmami i pięcioma konsorcjami, spośród których wybrani będą wykonawcy sieci ponad 90 kilometrów dróg wokół lotniska - przekazał wiceminister infrastruktury Maciej Lasek. Szacowana wartość kontraktu to ponad 2,2 miliarda złotych netto.
CPK poinformowało w komunikacie prasowym, że w ramach umowy ramowej poszczególne firmy i konsorcja będą mogły ubiegać się w uproszczonym trybie przetargowym o kontrakty na realizację części zamówienia – prace projektowe, uzyskanie decyzji niezbędnych dla realizacji kontraktów oraz wykonanie robót budowlanych w zakresie układu drogowego łączącego lotnisko CPK z siecią dróg publicznych. W ramach zawartych umów wokół lotniska wybudowanych lub przebudowanych zostanie ponad 90 km dróg.
"To jeden z większych kontraktów budowlanych"
- Umowa ramowa na projektowanie i budowę sieci dróg wokół lotniska to jeden z większych kontraktów budowlanych związanych z powstaniem infrastruktury niezbędnej do jego funkcjonowania. Podobnie jak poszerzenie autostrady A2, ważnej arterii łączącej Łódź i Warszawę, którą najszybciej będzie można dotrzeć na lotnisko, podróżując samochodem czy autobusem – powiedział cytowany w komunikacie minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Jak podano, wśród największych i najważniejszych elementów planowanej sieci drogowej powstanie m.in. węzeł "Baranów" na autostradzie A2 po wschodniej stronie lotniska, węzeł "CPK Wschód" umożliwiający bezpośredni dojazd podróżnych do lotniska. Przebudowany zostanie również odcinek drogi krajowej nr 50 od skrzyżowania w miejscowości Cyganka do skrzyżowania na istniejącym węźle Wiskitki na południe od portu lotniczego.
- Umowa ramowa pozwala na określenie najważniejszych warunków planowanej inwestycji, zapewnia elastyczność i daje możliwość długofalowej współpracy, a więc gwarantuje przewidywalność, która jest kluczowa dla biznesu. Wyłonione w przetargu firmy i konsorcja to liderzy na polskim rynku budownictwa drogowego, które gwarantują wybór najlepszych rozwiązań od projektowania do realizacji – powiedział cytowany w komunikacie Filip Czernicki, prezes CPK.
Trzy etapy budowy dróg przy CPK
Całość zamówienia spółka CPK przewiduje zrealizować w podziale na trzy odrębne części.
Część pierwsza to zaprojektowanie i budowa drogi od węzła "CPK Wschód" do węzła "Baranów" na połączeniu z autostradą A2.
W części drugiej wykonawca zrealizuje Wschodnią Obwodnicę Lotniska – odcinek od skrzyżowania z Północną Obwodnicą Lotniska w rejonie miejscowości Kaski do węzła "CPK Wschód".
Część trzecia prac została podzielona na dwa zadania: budowę Północnej Obwodnicy Lotniska oraz Zachodniej Obwodnicy Lotniska z włączeniem ich w istniejącą sieć drogową.
Prace budowlane ruszą za 3 lata
Pierwsze prace projektowe mają rozpocząć się już na początku 2026 r., natomiast budowlane w 2028 r. Jak podano, budowa "Węzła Baranów" na A2 oraz planowanych odcinków dróg dojazdowych do lotniska będzie realizowana w porozumieniu z GDDKiA, która odpowiedzialna jest również za poszerzenie autostrady A2.
Jak poinformowano, CPK ma w tej chwili wydaną przez wojewodę mazowieckiego decyzję lokalizacyjną dla lotniska. Wedle przyjętych założeń, w trzecim kwartale 2025 r. spółka zamierza złożyć wniosek o pozwolenie na budowę m.in. terminala, a w 2026 r. ogłosi przetargi na powstanie pierwszych obiektów lotniskowych.
Dodano, że zakończenie budowy planowane jest na rok 2031, zaś w kolejnym - 2032 roku - port lotniczy CPK ma uzyskać niezbędne certyfikacje i zostać oddany do użytku. Razem z lotniskiem uruchomiony ma być również pierwszy odcinek KDP w Polsce, będący fragmentem linii nr 85 Warszawa – CPK – Łódź.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock