Bloki dwóch ponad 300-metrowych wycieczkowców zbuduje Stocznia Crist z Gdyni dla światowego potentata w budowie statków pasażerskich STX France. Budowane jednostki mogą zabrać na pokład ponad 5700 pasażerów i 1500 członków załogi.
Kontrakt stoczni Crist na budowę bloków dwóch ponad 300-metrowych wycieczkowców typu cruizer dla STX France jest kolejnym zamówieniem z Gdyni dla francuskich firm.
W stoczni w Gdyni w ostatnich latach powstała samopodnośna barka Zourite, która jest wykorzystywana podczas budowy drogi nad brzegiem morza wokół wyspy Reunion. Obecnie dobiega końca budowa pływającego doku, który będzie wykorzystany podczas budowy osiedla apartamentowców na wodzie w Księstwie Monako.
Wycieczkowce Meraviglia
Tomasz Wrzask ze stoczni Crist wyjaśnił, że przedmiotem dwóch kontraktów jest m.in. w pełni wyposażony blok pływający o długości 125 metrów. "Masa tylko tego fragmentu to blisko 6 tys. ton, co pokazuje skalę wielkości tych projektów".
"Budowane jednostki z serii Meraviglia mogą zabrać na pokład ponad 5700 pasażerów i 1500 członków załogi. Całkowita wartość każdego statku szacowana jest na 1,5 mld euro" - czytamy w komunikacie.
Prezes stoczni Ewa Kruchelska nie ukrywa, że Crist liczy na stałą współpracę z Francuzami. Jak powiedziała, "nasi partnerzy otrzymali wieloletnie kontrakty na wykonanie serii cruiserów, więc i Crist miałby w tym okresie zapewnione zlecenia".
Stocznie
STX France, to stocznia w Saint Nazaire, czołowy europejski producent wielkich statków pasażerskich typu cruizer, mająca w swoim portfolio m.in. France, Queen Mary 2, Oasis of the Seas i Allure of the Seas. Stocznia Crist, jedna z największych w Polsce, została utworzona w 1990 r. przez dwóch inżynierów budowy okrętów: Ireneusza Ćwirko i Krzysztofa Kulczyckiego. Dotąd zbudowała ponad 360 różnej wielkości jednostek. Firma współpracuje z armatorami i stoczniami z Polski, Holandii, Norwegii, Danii, Niemiec, Islandii i USA. W 2010 r. Crist kupiła z zasobów mienia dawnej Stoczni Gdynia suchy dok, największą w rejonie południowego Bałtyku suwnicę oraz tereny do prefabrykacji kadłubów. W 2013 r. w spółce niespełna 30 proc. udziałów objęła Agencja Rozwoju Przemysłu poprzez Mars Fundusz Inwestycyjny. Fundusz jest właścicielem 35 proc. akcji stoczni Crist, pozostałe 65 proc. akcji należy do twórców stoczni.
Autor: mb/ms / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: crist.com.pl