Od 14 czerwca osoby, które czeka w tym roku wymiana dowodu osobistego, mogą skorzystać z zupełnie nowego elektronicznego wniosku o jego wydanie. Większość danych wypełnia się w nim automatycznie, a cała operacja trwa kilka minut - informuje resort cyfryzacji.
To druga wersja zmienionego elektronicznego wniosku o wydanie wymianę dowodu osobistego, którą udostępniły Ministerstwo Cyfryzacji wspólnie z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji. Przeszedł on całkowitą metamorfozę. Jak zapewnia resort, system po zmianach jest prosty, bardziej intuicyjny, przejrzysty i ma wersję mobilną.
Jak to zrobić
Zawnioskowanie on-line o nowy dowód wymaga wykonania praktycznie tylko trzech kroków. A według zapewnień resortu, wszystko trwa zaledwie kilka minut.
Aby skorzystać z nowego formularza, należy wejść na portal Obywatel.gov.pl, kliknąć w baner i zalogować się profilem zaufanym (eGo). Jest on niezbędny do złożenia elektronicznego wniosku o nowy dowód. Można go jednak założyć i aktywować bez konieczności wychodzenia z domu, na urządzeniach mobilnych np. z wykorzystaniem bankowości elektronicznej.
Następnie, po zalogowaniu przy pomocy profilu zaufanego obywatel kierowany jest bezpośrednio do wniosku. Musi w nim zaznaczyć tylko powód, z jakiego wnioskuje o wydanie nowego dokumentu, wskazać urząd, w którym chce odebrać nowy dowód oraz załączyć zdjęcie. Reszta danych ładuje się automatycznie.
Resort zwraca uwagę, że w nowej wersji wniosku dołączone zostało specjalne pole, w którym można się zorientować czy załączone zdjęcie mieści się w określonych ramach. Jeśli nie, trzeba je wymienić na inne. Można też zobaczyć jak będzie wyglądał awers dowodu.
Jeśli zgadzają się dane, wniosek wymaga jedynie podpisania Profilem Zaufanym (eGO) i gotowe. Cała operacja trwa kilka minut. Nie wymaga wychodzenia z domu i pozwala zaoszczędzić jedną wizytę w urzędzie.
Nowe dowody
W tym roku wnioski o nowy dowód osobisty składać będzie w sumie 8 milionów obywateli. Ponad 5 milionom osób upływa 10-letni termin ważności ich dotychczasowych dokumentów. Pozostałe 3 mln to osoby, które o nowy dowód będą wnioskować z innych powodów, takich jak np. zagubienie, zniszczenie czy kradzież.
W przyszłym roku liczba dowodów, którym upływa ważność sięgnie około 2,5 mln. Nowy wniosek elektroniczny ma ułatwić ten proces nie tylko obywatelom, ale też urzędnikom w gminach - wskazano.
Autor: mb/gry / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Ministerstwo Cyfryzacji