Alior Bank ostrzega przed nową metodą wyłudzania pieniędzy. Oszuści wysyłają fałszywe wiadomości za pomocą SMS-ów oraz komunikatorów, w których podszywają się pod inne osoby.
W komunikacie bank opisał przykładowe schematy działania oszustów.
"Przestępcy przesyłają wiadomość SMS z linkiem oraz informacją o konieczności dokonania drobnej opłaty (np. za kuriera, fakturę, dopłatę do zakupionego w internecie towaru) – strona, na którą zostaje przekierowany użytkownik w istocie jest fałszywa (podszywa się pod bank lub pośrednika płatności, ale posiada inny adres). Takie działania mają na celu przejęcie konta (loginu oraz hasła) do bankowości, a następnie środków – jeśli użytkownik wpisze jednorazowy kod z SMS na fałszywej stronie" – ostrzega Alior Bank.
Przykładowa wiadomość może wyglądać następująco: Alior Bank zwraca tez uwagę na wyłudzanie pieniędzy przez oszustów, którzy proszą o podanie kodu BLIK.
"Przestępcy, najczęściej za pomocą mediów społecznościowych lub komunikatora, piszą w imieniu znanej nam osoby (np. kolegi, kogoś z rodziny), której konto na portalu/komunikatorze zostało przejęte. Podczas krótkiej rozmowy proszą o pożyczenie pewnej kwoty obiecując, że za chwilę ją oddadzą. W tym celu nakłaniają ofiarę do przesłania kodu BLIK . Zwracamy uwagę żeby takie prośby (od rodziny, znajomych) potwierdzać za pomocą innego kanału komunikacji (np. telefonicznie). Poniżej przykład rozmowy z przestępcą podszywającym się pod znajomego" – czytamy w komunikacie banku.
"Przestępcy mogą ustawić dowolną nazwę"
Bank apeluje, by pamiętać o tym, że "bank nie wysyła odnośników do strony logowania w wiadomościach SMS ani w e-mailach." "Przestępcy mogą ustawić dowolną nazwę nadawcy dla wiadomości SMS (czyli może zostać wyświetlona np. nazwa operatora płatności, firmy kurierskiej itp. mimo że firma nie jest prawdziwym nadawcą)" – napisano w komunikacie.
"Zachowaj szczególną ostrożność, jeśli wiadomość wymaga natychmiastowej reakcji lub jest nacechowana emocjonalnie i wymaga kliknięcia w przesłany odnośnik" – zwraca uwagę Alior Bank.
"Nie loguj się do banku, lub innych serwisów poprzez linki zawarte w wiadomościach mail lub SMS. Nie udostępniaj nikomu kodów autoryzacyjnych wysyłanych przez bank ani kodów BLIK" – przestrzega bank.
Nie jest to pierwsze takie ostrzeżenie - podobną historię mieszkanki powiatu kędzierzyńskiego, która padła ofiarą oszustwa internetowego, ku przestrodze, odpisała policja.
O ostrożność apelowały też inne banki. Jeszcze na początku lutego PKO BP ostrzegał przed takimi oszustwami.
Autor: mp / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock/TVN24