Łatwiejsze porównywanie ofert, uproszczenie umów z operatorami czy większe bezpieczeństwo klientów to zmiany, jakie wprowadza nowe Prawo Komunikacji Elektronicznej. Obowiązujące od dziś przepisy mają zwiększyć bezpieczeństwo, a także zapewnić większą kontrolę finansową Polaków.
Prawo komunikacji elektronicznej (PKE) dostosowuje polskie przepisy m.in. do Europejskiego Kodeksu Łączności Elektronicznej. Regulacje te dotyczą obszarów związanych z prawami konsumentów, częstotliwościami, rynkiem telekomunikacyjnym i działających na nim firm, czy internetu rzeczy.
PKE zastąpi aktualne Prawo telekomunikacyjne. Dotychczas działalność podmiotów telekomunikacyjnych w Polsce regulowała Ustawa z 16 lipca 2004 r. 10 listopada 2024 r., niektóre zasady funkcjonowania operatorów na rynku zostaną zmienione na wzór unijnych.
- Nowe regulacje prawne są korzystne dla konsumentów, nie tylko dlatego, że pozwolą im łatwiej poruszać się w odczytywaniu ofert i umów, czy zwiększą bezpieczeństwo w razie losowej sytuacji życiowej. Z punktu widzenia odbiorców usług szczególnie istotne są przejrzyste rozliczenia i możliwość wpływu na nie. To właśnie klienci telekomów zyskają wraz z nowym PKE. Z naszego punktu widzenia przełożą się one również na większą kontrolę finansów osobistych Polaków - tłumaczy Katarzyna Skrzypczyńska, ekspertka ERIF Biura Informacji Gospodarczej SA.
Ochrona przed dodatkowymi kosztami
Jak podkreśliło ERIF BIG, użytkownicy telefonii komórkowej zyskają m.in. większe bezpieczeństwo, klarowność komunikatów od operatora, ochronę przed doliczaniem dodatkowych kosztów za usługi zewnętrzne i łatwiejszą rezygnację z umowy. Zgodnie z nowymi przepisami dostawcy usług mają przypominać o kończącej się umowie co najmniej na 30 dni przed jej wygaśnięciem i przesyłać propozycje warunków jej przedłużenia wraz ze wskazaniem najkorzystniejszych pakietów taryfowych dla usług objętych umową.
Ponadto nowe przepisy mają zapewnić obywatelom m.in. możliwość łatwego przeglądania ofert i wybór najkorzystniejszych oraz ochronę przed nieuczciwymi sprzedawcami. Opertorzy mają być zobowiązani do przekazywania prostych i jasnych informacji o warunkach umowy przed jej podpisaniem. Dzięki nowemu prawu konsumenci otrzymają też dostęp do niezależnego narzędzia - porównywarki, która umożliwi im sprawdzenie oferty usług komunikacji elektronicznej i wybrać najdogodniejszą z nich.
Zwrot środków pre-paid dla klientów
Abonenci pre-paid będą mogli otrzymać zwrot pozostałych na koncie środków z doładowań w przypadku wygaśnięcia ważności konta (obecnie środki te przepadają). Nowe przepisy mają pozwolić też na zdalną identyfikację abonenta w procedurze autoryzacji u dostawcy usług. Usługa Advanced Mobile Location (AML) umożliwi precyzyjną lokalizację osób dzwoniących na numery alarmowe.
Nowe prawo wprowadza też bardziej przejrzyste zasady naliczania opłat, co ma za zadanie uchronić konsumenta przed "wątpliwymi" dodatkowymi usługami oraz zwiększyć ich zaufanie do operatorów.
Ustawa wdraża również unijne przepisy dotyczące wspólnego złącza ładowarek dla wszystkich urządzeń, co ma ograniczyć ilość elektrośmieci. Nowe prawo regulować będzie też takie kwestie jak: działalność Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE), opłaty dla przedsiębiorców, kwestie związane z budową szybkiej sieci światłowodowej czy bezprzewodowej, gospodarowania częstotliwościami i ich rezerwacją, pozwoleniami radiowymi, czy dostępu do numeracji dla komunikacji maszyna-maszyna w ramach tzw. internetu rzeczy.
Nowe przepisy mają też wesprzeć operatorów, którzy będą zastępować miedzianą infrastrukturę sieciami światłowodowymi. Celem tych przepisów jest zwiększenie konkurencyjności na rynku telekomunikacyjnym.
Prawo komunikacji elektronicznej wprowadza też decyzje obszarowe, które zastępują indywidualne decyzje wydawane przez Prezesa UKE. Mają one obowiązywać na określonym terenie i dotyczyć ogólnych warunków, a nie konkretnych firm.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PAP/Marcin Bielecki