Odszkodowanie, naprawa, zwrot. Na co mogą liczyć polscy właściciele volkswagenów?

Skandal w Volkswagenie. Co z polskimi kierowcami?
Skandal w Volkswagenie. Co z polskimi kierowcami?
TVN24 BiS
Skandal w Volkswagenie. Co z polskimi kierowcami?TVN24 BiS

Volkswagen będzie na swój koszt wymieniał oprogramowanie pozwalające na fałszerstwa w pomiarze emisji spalin w samochodach z silnikiem diesla. Za kilka dni dowiemy się, jakich konkretnie modeli to dotyczy. Wtedy polscy właściciele aut VW będą mogli zgłaszać swoje roszczenia.

Polscy kierowcy Volkswagenów muszą uzbroić się w cierpliwość. Na razie dokładnie nie wiadomo, w których modelach samochodów zainstalowano oprogramowanie pozwalające na fałszowanie pomiaru emisji spalin. Wiadomo natomiast, że po polskich drogach jeździ ponad 190 tys. samochodów z problematycznym silnikiem diesla. Szacuje firma analityczna Samar. Najwięcej z nich, bo aż 44 proc. to pojazdy z logo Volkswagena.

Jakie silniki?

Tomasz Tonder PR Manager w polskim Volkswagenie wyjaśnia, że problem z niewłaściwym oprogramowaniem nie dotyczy wszystkich samochodów z silnikami diesla.

- Jedynie w przypadku samochodów wyposażonych w silnik typu EA 189 pojawiają się pewne rozbieżności pomiędzy wartościami osiąganymi podczas kontroli spalin, a wartościami osiąganymi podczas rzeczywistego użytkowania samochodu. Niestety w tym momencie nie możemy udzielić jeszcze informacji na temat tego, jakich dokładnie modeli oraz lat produkcji ten problem dotyczy - mówi tvn24bis.pl Tomasz Tonder.

Jakie modele?

Przedstawiciel Volkswagena podkreśla, że wszystkie samochody, których dotyczy problem są „jak najbardziej bezpieczne oraz sprawne technicznie”. - Powyższa problematyka odnosi się wyłącznie do wydzielanych spalin. Właściciele wszystkich tych samochodów mogą z nich nadal korzystać - uważa Tonder. Zapewnił również, że jego koncern „usilnie pracuje nad wyjaśnieniem wszelkich nieprawidłowości związanych z montowanym w silnikach diesla oprogramowaniem.

- Niebawem poinformujemy klientów, które konkretnie samochody posiadają niewłaściwe oprogramowanie oraz jakie środki zaradcze będą podjęte. Oczywiście wszystkie koszty z tym związane bierze na siebie Volkswagen - zapewnia Tonder. - Ogromnie ubolewamy nad faktem, że zawiedliśmy zaufanie naszych klientów. Zapewniam, że marka doprowadzi do jak najszybszego wyjaśnienia i rozwiązania całej sprawy - dodał.

Będą wezwania?

Jak podaje dziś agencja Reuters Volkswagen zapowiedział, że wymieni niewłaściwe oprogramowanie, które zaniża dane o emisji spalin w swoich samochodach. Szacuje się, że znajduje się ono w 11 mln samochodów koncernu Volkswagen. Jednak nie chodzi tylko o same Volkswageny, a także Skody oraz Audi. Według nowego prezesa firmy Matthiasa Muellera nie we wszystkich pojazdach program został aktywowany, dlatego rzeczywista liczba aut, które trzeba będzie skontrolować, powinna być niższa. Zapowiedział też, że w najbliższych dniach właściciele samochodów, w których działa oprogramowanie, zostaną o tym poinformowani i wezwani do serwisów. Zdaniem ekspertów taki ruch będzie kosztował koncern ponad 6,5 mld dolarów. - To najpoważniejsza próba w naszej historii. Czeka nas dużo ciężkiej pracy - powiedział Mueller na spotkaniu z kadrą zarządzającą. Zapowiedział też, że firmę czekają trudne czasy. Jednocześnie obiecał bezwzględne wyjaśnienie afery.

Specjalny zespół

To czy Volkswagen oszukiwał polskich klientów sprzedając im auta diesla z niewłaściwym oprogramowaniem fałszującym pomiary emisji spalin sprawdza Urząd Ochrony Konkurenci i Konsumentów (UOKiK). Na podobny krok zdecydowały się także władze wielu państw na całym świecie. „Już od pierwszych doniesień prasowych tą kwestią zajmuje się w UOKiK specjalnie powołany zespół. Ponieważ sprawa leży również w kompetencjach organów państwowych odpowiedzialnych za transport i ochronę środowiska, konieczne są skoordynowane działania. Wraz z tymi instytucjami UOKiK zbiera i analizuje informacje niezbędne do podjęcia kroków administracyjnych. (…). Z punktu widzenia kompetencji UOKiK kluczowe jest rzetelne ustalenie czy na polskim rynku znajdują się pojazdy z oprogramowaniem, które fałszuje pomiar emisji spalin. Zgodnie z ustaleniami ze spotkania w MŚ instytucją, która ma możliwość uzyskania takich informacji jest Transportowy Dozór Techniczny. Dane zebrane przez TDT pozwolą nam ocenić, czy mogło dojść w tej sprawie do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Będzie to skutkowało wszczęciem formalnego postępowania” - czytamy w komunikacie UOKiK. Na Twitterze pisał o tym również prezes UOKiK Adam Jasser. „Podstawową kwestią, którą musimy ustalić jest to, czy silniki z kwestionowanym oprogramowaniem były w Polsce sprzedawane i w jakiej liczbie. Od chwili wybuchu afery UOKiK powołał zespół, który analizuje możliwe działania władcze. Tak jak w innych państwach UE, reakcja na VW wymaga koordynacji wielu urzędów i to dzieje się na bieżąco” - pisał Jasser.

Co zrobić?

Mecenas Łukasz Oleksiuk z Kancelarii LEGIS twierdzi, że Polscy właściciele aut Volkswagena nie będą mogli po prostu oddać samochodu i żądać zwrotu pieniędzy, bo ich auta nadają się do użytku. - Przypadek Volkswagena jest klasycznym przykładem, kiedy w towarze kupionym przez nas występuje wada. Nie ulega bowiem wątpliwości, że samochód, który kupiliśmy nie ma właściwości o istnieniu których zapewniał nas sprzedawca albo jego przedstawiciel, producent - uważa mec. Oleksiuk. Ekspert tłumaczy, że jeżeli właściciele samochodów VW chcieliby skorzystać z instytucji rękojmi, to muszą wiedzieć, że ich prawo do anulowania umowy ograniczone jest do przypadku, kiedy wada towaru przez nich kupionego ma charakter istotny. - Nie wydaje mi się, aby w polskich warunkach zafałszowania danych dotyczących emisji spalin powodowały, że samochód nie nadaje się w ogóle do użytku. Znane są przypadki krajów europejskich, gdzie w zależności od poziomu spalania płacony jest odpowiednik naszego podatku drogowego. W takim przypadku pojawiają się jeszcze inne roszczenia. Ale w przypadku polskim odstąpienie od umowy nie będzie dopuszczalne - wyjaśnia Oleksiuk.

Odszkodowanie?

Jego zdaniem właściciele aut VW mogą próbować uzyskać rekompensatę za zbyt wysokie wydatki na paliwo. - Ale w przypadku, jeżeli byliby w stanie wykazać, że gdyby samochód nie miał wady, to jego łączne wydatki związane z zakupem ropy byłby niższe - powiedział mecenas. Ekspert twierdzi, że przedsiębiorcy na podstawie rękojmi mogą domagać się też zwrotu kwoty, o którą spadła wartość ich firmowego auta, po wykryciu wady w tym modelu samochodu. - Przysługuje im prawo do tego, żeby żądać obniżenia ceny. W ramach realizacji roszczenia o obniżenie ceny nie muszą oni wykazać tego, że wada spowodowała powstanie szkody po ich stronie. Jeżeli będą w stanie ustalić na podstawie opinii biegłego, że wartość samochodu jest niższa ze względu na istnienie tej wady, to mogą domagać się od sprzedawcy zwrotu tej różnicy - wyjaśnia.

Ważny czas

Zdaniem Oleksiuka właściciele samochodów VW, gdy tylko dowiedzą się, że problem wadliwego oprogramowania dotyczy ich auta, powinni jak najszybciej skontaktować się ze sprzedawcą. - Wadę należy niezwłocznie zgłosić sprzedawcy, od którego kupiliśmy samochód. Trzeba też poinformować go o tym, czego oczekujemy, czyli dokonać zgłoszenia roszczenia - dodaje.

Gigantyczna afera

Władze USA ujawniły 18 września, że Volkswagen jest podejrzewany przez amerykańską federalną Agencję Ochrony Środowiska (EPA) o manipulowanie pomiarem emisji spalin z silników dieslowskich, co może oznaczać dla producenta ogromne kary. Koncern przyznał 22 września, że zakwestionowane przez EPA oprogramowanie było instalowane w jego samochodach także poza USA. Może ono znajdować się w ok. 11 mln pojazdów na całym świecie, w tym w Polsce. W ubiegłym tygodniu Komisja Europejska zaapelowała do krajów UE o przeprowadzenie dochodzeń, aby ustalić skalę manipulacji pomiarami emisji spalin. Przypomniała też, że od nowego roku w UE stopniowo wprowadzane będą nowe testy emisji spalin przeprowadzane również w warunkach drogowych, a nie tylko w laboratoriach.

24.09.2015 | Problem po skandalu w Volkswagenie. Polscy kierowcy powinni ruszyć do serwisów?
24.09.2015 | Problem po skandalu w Volkswagenie. Polscy kierowcy powinni ruszyć do serwisów?Paweł Płuska | Fakty TVN

Autor: msz/ / Źródło: tvn24bis.pl, Reuters, PAP,

Tagi:
Raporty:
Pozostałe wiadomości

Rotterdam, największy port w Europie, rozpoczął przygotowania do potencjalnego konfliktu z Rosją - podał "Financial Times". Rezerwuje miejsca dla okrętów z wyposażeniem wojskowym oraz planuje, dokąd przekierować transport cywilny w przypadku wojny.

Największy port Europy przygotowuje się na potencjalną wojnę

Największy port Europy przygotowuje się na potencjalną wojnę

Źródło:
PAP

We wtorek Komisja Europejska przedstawiła plan wsparcia branży chemicznej, która zmaga się ze spadkiem produkcji i zamykaniem zakładów. Sektor ten zapewnia 1,2 miliona miejsc pracy i dostarcza produkty dla ponad 90 procent przemysłu w Unii Europejskiej.

Ciemne chmury nad branżą. "Ostatni dzwonek"

Ciemne chmury nad branżą. "Ostatni dzwonek"

Źródło:
PAP

We wtorek Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy dotyczący tak zwanych emerytur czerwcowych z lat 2009-2019 - podało Centrum Informacyjne Rządu w komunikacie. Nowe przepisy umożliwią ponowne przeliczenie świadczeń dla ponad 100 tysięcy osób.

Emerytury do ponownego przeliczenia. Rząd przyjął projekt

Emerytury do ponownego przeliczenia. Rząd przyjął projekt

Źródło:
tvn24.pl

Po latach napięć i spadku ruchu pasażerskiego lotnisko w Modlinie ma otrzymać nowy impuls rozwojowy. Ryanair zapowiada nowe kierunki i zwiększenie floty, terminal ma zostać rozbudowany, a do portu zaczynają wchodzić nowi przewoźnicy. Nad ambitnymi planami wciąż wisi jednak polityczne ryzyko.

Modlin przyspiesza. Ryanair inwestuje, nowi gracze na horyzoncie

Modlin przyspiesza. Ryanair inwestuje, nowi gracze na horyzoncie

Źródło:
tvn24.pl, PAP

Ruszyło odliczanie do przyjęcia euro przez Bułgarię. Państwa Unii Europejskiej zagłosowały we wtorek za przystąpieniem tego kraju do strefy euro 1 stycznia 2026 roku. Bułgaria zostanie 21. krajem Wspólnoty będącym członkiem eurolandu.

Euro w kolejnym kraju. Jest decyzja

Euro w kolejnym kraju. Jest decyzja

Źródło:
PAP

Wiceminister klimatu Miłosz Motyka przekazał, że możliwe są zmiany w proponowanych przepisach przeciwpożarowych dotyczących domowych magazynów energii. Wcześniej przeciw wymogom proponowanym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii zaprotestowała branża OZE.

Alarm w branży. Wiceminister zabiera głos

Alarm w branży. Wiceminister zabiera głos

Źródło:
PAP, tvn24.pl

Z najnowszego raportu porównywarki Rankomat wynika, że za obowiązkowe ubezpieczenie OC kierowca musi zapłacić dziś o 14 procent więcej niż przed rokiem. Średnia składka to prawie 700 zł. Gdzie najdrożej? Myli się ten, kto pomyśli, że w Warszawie. Stolica nie trafiła nawet do pierwszej trójki. Najwięcej muszą zapłacić mieszkańcy Gdańska, Wrocławia oraz Łodzi.

Obowiązkowe OC coraz droższe

Obowiązkowe OC coraz droższe

Źródło:
Rankomat.pltvn24.pl

W maju rynek mieszkaniowy się ożywił po obniżce stóp procentowych, jednak jak pokazują najnowsze dane było to chwilowe ożywienie. Jak wynika z raportu Otodom w czerwcu w siedmiu największych miastach sprzedano niespełna 3,1 tysiąca mieszkań.

Zaskakująca sytuacja na rynku. "Dane nie pozostawiają złudzeń"

Zaskakująca sytuacja na rynku. "Dane nie pozostawiają złudzeń"

Źródło:
PAP

- Nie wiadomo, kiedy prezes NBP Adam Glapiński zostanie przesłuchany przez sejmową Komisję Odpowiedzialności Konstytucyjnej w sprawie zarzutów z wniosku o pociągnięcie go do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu - poinformował przewodniczący komisji Zdzisław Gawlik z Koalicji Obywatelskiej. Nie wiadomo także, kiedy komisja zakończy prace w tej sprawie.

"Sprawa jest trudna, złożona, skomplikowana" Co z Trybunałem Stanu dla prezesa Glapińskiego?

"Sprawa jest trudna, złożona, skomplikowana" Co z Trybunałem Stanu dla prezesa Glapińskiego?

Źródło:
PAP

Strajk spowodował utrudnienia i opóźnienia na kolei we Włoszech. To kolejny protest w szczytowym okresie wakacyjnych wyjazdów.

Ważna informacja dla turystów. Utrudnienia we Włoszech

Ważna informacja dla turystów. Utrudnienia we Włoszech

Źródło:
PAP

Nowe podejście Stanów Zjednoczonych do energetyki - powrót do klasycznych surowców - mogło "wydawać się dziwactwem", biorąc pod uwagę trendy w uprzemysłowionych państwach. Jednak w ślad za USA podążają inne zachodnie kraje - wskazuje "Dziennik Gazeta Prawna".

Zmiana trendu na Zachodzie. "Coraz więcej krajów obawia się zależności"

Zmiana trendu na Zachodzie. "Coraz więcej krajów obawia się zależności"

Źródło:
"Dziennik Gazeta Prawna"

Chiny ostrzegły administrację Donalda Trumpa przed ponownym otwieraniem konfliktu handlowego poprzez wznowienie ceł na ich towary w przyszłym miesiącu. Zagroziły także, że podejmą kroki przeciwko tym państwom, które dobiją targu z USA, by odciąć Chiny od łańcucha dostaw.

Chiny ostrzegają Trumpa i grożą odwetem innym krajom

Chiny ostrzegają Trumpa i grożą odwetem innym krajom

Źródło:
Reuters

Służą do omijania sankcji, zakupu broni, ale też ratują prywatne majątki czy pomagają w prowadzeniu działań humanitarnych. - W Rosji, Ukrainie, Izraelu, Iranie, a także w innych powiązanych krajach widzieliśmy, jak kryptowaluty były sposobem na ucieczkę kapitału do bezpiecznych miejsc - tłumaczy w rozmowie z TVN24+ Bartłomiej Mętrak, analityk rynków finansowych XTB. Czy podczas konfliktu wojennego pieniądze zawsze będą na celowniku? - Zawsze tak jest - odpowiada Krzysztof Piech, dyrektor Centrum Technologii Blockchain na Uczelni Łazarskiego.

Kiedy giełdy upadają, a hakerzy atakują. Kryptowaluty w czasach wojny

Kiedy giełdy upadają, a hakerzy atakują. Kryptowaluty w czasach wojny

Źródło:
TVN24+

Prezydent USA Donald Trump pokazał w poniedziałek kopie listów adresowanych do 14 krajów, w których zapowiada wprowadzenie wobec nich nowych stawek celnych. Najwyższe taryfy dotyczą Laosu i Mjanmy (po 40 proc.). Prezydent USA zaznaczył w nich, że w razie nałożenia przez kraje ceł na USA, Waszyngton podniesie swoją stawkę celną o taką samą wysokość.

Donald Trump wysyła listy w sprawie ceł. Wyjaśnia powody decyzji

Donald Trump wysyła listy w sprawie ceł. Wyjaśnia powody decyzji

Aktualizacja:
Źródło:
PAP, Reuters

Jeśli złoty umocni się wobec dolara bardziej niż frank szwajcarski, Polska może stać się 20. gospodarką świata - stwierdził doktor Piotr Maszczyk ze Szkoły Głównej Handlowej. Podkreślił, że istotną rolę odegrają także demografia i rozwój innowacyjności nad Wisłą.

Ekspert o słowach Donalda Tuska. "Wysokie prawdopodobieństwo"

Ekspert o słowach Donalda Tuska. "Wysokie prawdopodobieństwo"

Źródło:
PAP

W kwietniu Komisja Europejska nałożyła karę w wysokości 500 milionów euro na Apple za łamanie unijnych przepisów antymonopolowych. W poniedziałek, ostatniego możliwego dnia, koncern złożył odwołanie, twierdząc, że Komisja w swojej decyzji "wykracza daleko poza prawne wymogi".

Apple odwołuje się od gigantycznej kary Komisji Europejskiej

Apple odwołuje się od gigantycznej kary Komisji Europejskiej

Źródło:
Reuters

Laureaci Nagrody Nobla chcą opodatkowania fortun najbogatszych. Siedmioro ekonomistów w poniedziałek na łamach dziennika "Le Monde" zaapelowali, by Francja wprowadziła podatek od fortun najbogatszych obywateli. Według ich wyliczeń wprowadzenie 2-procentowego obciążenia miałoby przynieść dochód rzędu 250 mld dolarów.

Grupa noblistów chce opodatkowania najbogatszych

Grupa noblistów chce opodatkowania najbogatszych

Źródło:
PAP

Według danych Dun & Bradstreet Poland, firmy zajmującej się przetwarzaniem i analizą danych o przedsiębiorstwach, każdego dnia z krajobrazu Polski znika przynajmniej 10 sklepów. W ciągu roku zostało zamkniętych około 2 tysięcy sklepów, choć nadal działa ich w Polsce ponad 365 tys.

Ubywa polskich sklepów. Każdego dnia znika ich przynajmniej 10

Ubywa polskich sklepów. Każdego dnia znika ich przynajmniej 10

Źródło:
PAP

Minister finansów USA Scott Bessent ogłosił, że w ciągu dwóch dni zostaną przedstawione nowe umowy handlowe z amerykańskimi partnerami. W środę upływa wyznaczony przez Waszyngton termin na ich wynegocjowanie.

"W ciągu najbliższych 48 godzin będziemy mieć kilka ogłoszeń"

"W ciągu najbliższych 48 godzin będziemy mieć kilka ogłoszeń"

Źródło:
PAP

Klarowne i zrozumiałe informacje, większa ochrona klientów i zakaz reklam, w których pożyczka pokazana jest jako sposób poprawy poziomu życia - to główne założenia projektu ustawy o kredycie konsumenckim. Nowe regulacje mają dostosować prawo do unijnych dyrektyw.

Zmiany w kredytach. Jest projekt

Zmiany w kredytach. Jest projekt

Źródło:
PAP

W ramach deregulacji strona społeczna zgłosiła 500 propozycji, powstało około 175 aktów prawnych, a prawie 20 ustaw zostało podpisanych przez prezydenta - przekazał na konferencji prasowej szef Inicjatywy SprawdzaMY, prezes InPostu Rafał Brzoska. Oto najważniejsze rzeczy, które udało się zrobić.

Deregulacja. To się udało zrobić

Deregulacja. To się udało zrobić

Źródło:
PAP, tvn24.pl

- Polska gospodarka w roku 2025 będzie na 20. miejscu na świecie i wyprzedzi Szwajcarię, a siła nabywcza Polaka jest wyższa niż Japończyka - stwierdził w poniedziałek premier Donald Tusk podczas wystąpienia w budynku warszawskiej giełdy. Dodał, że działania w sprawie deregulacji "to największa zmiana ustrojowa od czasu wstąpienia Polski do Unii Europejskiej".

Tusk: Polska wyprzedzi Szwajcarię

Tusk: Polska wyprzedzi Szwajcarię

Źródło:
PAP

Minister transportu Rosji Roman Starowojt został odwołany przez przywódcę kraju Władimira Putina bez podania przyczyny. Dziennik "Izwiestia" podał, że Starowojt został znaleziony martwy w mieście Odincowo w obwodzie moskiewskim. Zdaniem gazety polityk prawdopodobnie popełnił samobójstwo.

Media: odwołany przez Putina minister znaleziony martwy

Media: odwołany przez Putina minister znaleziony martwy

Źródło:
PAP

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny postawił zarzuty organizatorowi wydarzeń artystycznych Live Nation, kwestionując regulaminy firmy. UOKiK wskazał w komunikacie, że chodzi o zakaz wnoszenia bagaży na organizowane przez firmę imprezy i obowiązkowe opłaty za zostawienie plecaków i torebek w depozycie.

"Kiedy torebka staje się bagażem". Prezes UOKiK postawił zarzuty

"Kiedy torebka staje się bagażem". Prezes UOKiK postawił zarzuty

Źródło:
PAP

Czeska rafineria Litvinov wznowiła pracę po piątkowej awarii prądu - podał Unipetrol, który jest częścią grupy Orlen. 

Czeska rafineria Orlenu wznawia działanie

Czeska rafineria Orlenu wznawia działanie

Źródło:
PAP