Autonomiczne pojazdy (czyli prowadzone przez komputer) takich firm jak DAF, Daimler, IVECO, MAN, Scania i Volvo wyruszyły z różnych miejsc w Europie, m.in. ze Szwecji, Belgii i Niemiec. Za cel obrały Rotterdam w Holandii.
Oszczędność paliwa
Ciężarówki jechały samodzielnie w kolumnach składających się z 2-3 pojazdów i zachowywały stałe tempo jazdy. Były połączone ze sobą za pomocą Wi-Fi. To ciężarówka z przodu ustalała trasę i prędkość, a pozostałe za nią podążały. Nad komputerem czuwał jednak człowiek, który siedział na miejscu kierowcy.
Dystans pomiędzy pojazdami wynosił niekiedy zaledwie 10 metrów, co spowodowało znacznie mniejsze zużycie paliwa, nawet o 15 proc. w stosunku do tradycyjnych przejazdów.
Wszystkie ciężarówki dotarły do Rotterdamu bez najmniejszych incydentów.
- Autonomiczne ciężarówki zapewnią czystszy i bardziej wydajny transport. Pojazdy przyczynią się również do poprawy bezpieczeństwa drogowego, ponieważ większość wypadków spowodowana jest przez czynnik ludzki - powiedziała holenderska minister infrastruktury i środowiska Melanie Schultz van Haegen.
Kolejne testy
Pod koniec bieżącego roku w Kumbrii, w północno-zachodniej Anglii mają rozpocząć się drogowe testy autonomicznych ciężarówek. George Osborne, brytyjski Kanclerz Skarbu, zatwierdził już dofinansowanie tego projektu. Ciężarówki będą poruszać się w odległości kilku metrów od siebie, w konwojach złożonych z maksymalnie 10 pojazdów. Tylko w pierwszym z nich będzie siedzieć kierowca.
Autonomiczne pojazdy Google wyjadą na drogi:
Autonomiczne pojazdy Google wyjadą na drogi
Autor: tol/gry//km / Źródło: The Guardian