14 dni od otrzymania towaru - tyle jest czasu na zwrot, gdy kupuje się w sklepie internetowym. Jeśli klient się rozmyśli, przedsiębiorca powinien oddać koszty towaru oraz przesyłki - wskazał UOKiK przy okazji prowadzenia jednego z postępowań. Urząd nałożył karę na sklep internetowy, który nie przestrzegał tych przepisów.
Emistomarket.pl i dom-lazienka.pl – pod tymi adresami działa sklep internetowy ze sprzętem AGD. Postępowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przeciwko właścicielowi sklepu zostało wszczęte w kwietniu 2015 r. Zarzuty dotyczyły nieprzestrzegania praw klientów indywidualnych wynikających z ustawy o prawach konsumenta - wynika z czwartkowego komunikatu UOKiK. Urząd nałożył na Emisto karę ponad 46 tys. zł i nakazał zaniechania zakwestionowanych praktyk.
Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca może odwołać się do sądu.
Co było nie tak?
"Postępowanie Urzędu wykazało, że przedsiębiorca naruszył zbiorowe interesy konsumentów. Podany w regulaminie sklepu termin na odstąpienie od umowy liczony był od dnia złożenia zamówienia, a nie od odbioru towaru. Czas na oddanie pieniędzy konsumentowi wynosił 14 dni od otrzymania przez sprzedawcę przesyłki z towarem zamiast od dnia rezygnacji kupującego. Dodatkowo z regulaminu wynikało, że przedsiębiorca zwraca klientom, którzy rezygnują z zakupionych produktów, tylko wartość oddawanego towaru i nie uwzględnia kosztów dostawy" - czytamy w informacji. Potwierdziły się także zarzuty UOKiK dotyczące wprowadzania konsumentów w błąd w zakresie czasu trwania gwarancji na niektóre produkty oferowane w sklepie internetowym. Prezentowana przy nich informacja o pięcioletniej gwarancji była nieprawdziwa - okres gwarancji producenta wynosił dwa lata.
Prawa konsumenta
UOKiK przypomina, że zgodnie z przepisami, gdy kupujesz w sklepie internetowym, masz 14 dni na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny. Wystarczy, że przekażesz sprzedawcy wypełnione oświadczenie, aby w świetle prawa umowa była uznawana za niezawartą. Towar odsyłasz do przedsiębiorcy, a pieniądze (cenę i koszty najtańszej dostawy w ofercie sklepu) oddaje on tobie. Ponosisz jedynie koszt odesłania towaru. 14-dniowy termin liczy się od następnego dnia po otrzymaniu towaru. Zwrot pieniędzy powinien nastąpić nie później niż w terminie 14 dni od twojej rezygnacji. Sprzedawca może jedynie wstrzymać się z nim do momentu, gdy otrzyma produkt lub dowód jego odesłania - wskazuje Urząd.
Ze sklepem nie udało nam się skontaktować.
Autor: tol/gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock