Polski system płatności mobilnych BLIK szybko wkracza do usług bankowych. Do korzystania z niego namawiają banki, a klienci w przyspieszonym tempie dowiadują się o nowym systemie, do któego nie jest potrzebna karta płatnicza. Sprawdź, co to tak naprawdę jest i jak z tego korzystać.
W 2013 roku sześć banków w Polsce porozumiało się w sprawie utworzenia wspólnego standardu płatności mobilnych. Tak powstał system BLIK, który umożliwia użytkownikom smartfonów dokonywanie płatności w sklepach i punktach usługowych, wypłacanie gotówki w bankomatach oraz dokonywanie płatności w internecie.
Jak przekonują banki uczestniczące w systemie, BLIK jest bezpieczniejszy niż dotychczasowe metody płatności, bo dla każdej transakcji generowany jest jednorazowy, sześciocyfrowy kod, który można wykorzystać tylko przez dwie minuty. Przedstawiamy, jak to działa.
1. Kto może korzystać z BLIK?
Żeby móc korzystać z systemu BLIK, trzeba posługiwać się smartfonem. Z BLIK mogą korzystać na swoim smartfonie klienci bankowości mobilnej jednego z banków uczestniczących w systemie.
Obecnie do systemu BLIK należą: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Orange Finanse, Getin Bank, T-Mobile Usługi Bankowe.
2. Jak to działa?
Kiedy stoimy przy sklepowej kasie, przed bankomatem lub jesteśmy na stronie sklepu internetowego, wybieramy opcję BLIK i odpalamy na telefonie aplikację mobilną banku. Po zalogowaniu do aplikacji wyświetla się 6-cyfrowy kod autoryzacyjny BLIK, który następnie wpisujemy na klawiaturze sklepowego terminala, bankomatu czy na stronie sklepu internetowego. Trzeba pamiętać, że wygenerowany kod jest jednorazowy i ważny tylko przez dwie minuty. Po tym czasie klient może wygenerować kolejny kod.
3. Gdzie można korzystać z BLIK?
- w sklepach oznaczonych logo BLIK
- w sklepach internetowych po kliknięciu w logo BLIK
- w bankomatach oznaczonych logo BLIK
- w maszynach samoobsługowych i opłatomatach
4. Natychmiastowe przelewy na numer telefonu
Funkcja ta polega na natychmiastowym przelewie z konta jednego użytkownika na konto drugiego użytkownika z wykorzystaniem numerów telefonów uczestników transakcji zamiast numerów ich rachunków bankowych. Taką możliwość oferuje większość banków należących do systemu BLIK. Aby otrzymać przelew, jego odbiorca potrzebuje korzystać z systemu. Jeśli tego nie zrobi w określonym czasie, środki wrócą do nadawcy.
5. Czek BLIK
Za pomocą czeku BLIK można przekazać komuś pieniądze. Odbiorca nie musi mieć rachunku bankowego, karty czy portfela. Czek BLIK składa się z 9 cyfr. Przed utworzeniem pierwszego czeku BLIK trzeba ustalić hasło do czeków w aplikacji mobilnej, ponieważ każdą operację czekiem BLIK trzeba potwierdzić. Jeśli więc dajemy komuś czek BLIK, musimy pamiętać o podaniu mu hasła.
Zobacz: Szwecja rezygnuje z gotówki. Plastik zamiast bilonu i banknotów
Autor: azb//ms / Źródło: tvn24bis.pl, polskistandardplatnosci.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shuttesrtock