Bank Pekao ostrzega przed fałszywą aplikacją "Pekao" na telefony komórkowe z systemem operacyjnym Android. Jak wskazano, aplikacja wyłudza dane do logowania do serwisu internetowego.
Przedstawiciele Banku Pekao poinformowali w komunikacie, że aplikację można pobrać z fałszywej strony udostępnianej w mediach społecznościowych. "Ma formę fałszywej reklamy, która zachęca do instalacji lub aktualizacji aplikacji. Zachętą do tej instalacji ma być nagroda pieniężna od banku" - wskazano.
Bank Pekao ostrzega
Jak czytamy, aplikacja wyświetla fałszywą nakładkę na uruchomioną aplikację PeoPay. "Nakładka ta przypomina oryginalny ekran logowania i wykorzystuje logotypy Banku Pekao S.A. Aplikacja informuje, że jeśli wpiszesz numer klienta i włączysz dodatkowe opcje udostępniana danych, dostaniesz na konto nagrodę pieniężną. W ten sposób aplikacja kradnie dane, które trafiają do przestępców" - wyjaśniono.
W pierwszym etapie aplikacja prosi o podanie 8-cyfrowego numer klienta. Następnie klienci są proszeni o podanie wszystkich znaków hasła maskowanego. W ostatnim etapie aplikacja wyłudza kod PIN do aplikacji PeoPay. Przedstawiciele banku przypomnieli, że logując się do serwisu internetowego Pekao24, klienci nigdy nie są proszeni o pełne hasło ani kod PIN do aplikacji PeoPay.
Jak wskazano, po zainstalowaniu aplikacja wymaga także włączenia opcji "Pekao24" w ustawieniach dostępu. Wyjaśniono, że włączenie tej opcji powoduje, iż przestępcy mogą: obserwować, co aktualnie robimy w aplikacji, a także pobierać i sprawdzać zawartość ekranów, z których korzystamy w telefonie.
Przedstawiciele banku oświadczyli, że "w prowadzonych aktualnie promocjach Bank Pekao S.A., nie oferuje żadnych nagród pieniężnych za podanie numeru klienta czy innych danych do logowania do serwisu internetowego Pekao24 ani też kodu PIN do aplikacji PeoPay". Radzą także klientom, by zachowali ostrożność.
Kolejne ostrzeżenie
To kolejne ostrzeżenie przed oszustami, które pojawiło się w ostatnich tygodniach.
Na początku listopada przedstawiciele PKO BP informowali o tym, że przestępcy wysyłają wiadomości, w których podszywają się pod bank. Jak wskazywano, oszuści informują o zapłacie czekiem i domagają się potwierdzenia danych w przesłanym załączniku, aby dokończyć transakcję.
W tym miesiącu także mBank ostrzegał przed przestępcami, którzy podszywają się pod pracowników infolinii i próbują nakłaniać do podania danych osobowych, danych karty płatniczej albo danych niezbędnych do korzystania z bankowości internetowej lub mobilnej.
Z kolei Rzecznik Finansowy ostrzegał kilka dni temu przed oszustwami "na pracodawcę".
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock