Koncerty Taylor Swift, to nie tylko wydarzenie muzyczne, ale szansa na duże przychody dla gospodarki. Obroty w restauracjach blisko położonych miejsca koncertu zwiększają się o nawet 70-80 procent - wynika z badania Mastercard Economics Institute. - Przewidujemy, że sklepy, restauracje i bary oraz branża hotelarska w Warszawie odnotują znaczny wzrost sprzedaży w ciągu tych trzech dni - prognozuje Lehmanova, główna ekonomistka instytutu. Swift zagra w Warszawie trzy koncerty, pierwszy odbędzie się 1 sierpnia.
Dzienny wzrost przychodów restauracji w promieniu 4 km od miejsca koncertów Taylor Swift wyniesie 70-80 procent - oszacowano w badaniu Mastercard Economics Institute. Wzrost cen zakwaterowania w obrębie 16 km od koncertów piosenkarki wyniesie z kolei 30 proc. - dodano. Jak przekazano w raporcie, szacunki dotyczą europejskich miast, które w ramach swojej trasy koncertowej odwiedzi artystka i opierają się na badaniach przeprowadzonych wcześniej w USA.
Koncert Taylor Swift w Warszawie podbije ceny
Cytowana w publikacji główna ekonomistka na Europę w Mastercard Economics Institute Natalia Lehmanova stwierdziła, że trasa koncertowa Taylor Swift przyniosła korzyści gospodarcze w całej Europie, podobnie jak miało to miejsce wcześniej w innych częściach świata.
- Koncerty w Polsce z pewnością nie będą wyjątkiem, więc przewidujemy, że sklepy, restauracje i bary oraz branża hotelarska w Warszawie odnotują znaczny wzrost sprzedaży w ciągu tych trzech dni - przekazała Lehmanova.
Poinformowano również, że w Londynie, Liverpoolu oraz Edynburgu odnotowano ponad 20-procentowy wzrost wydatków na hotele w dniach występów Taylor Swift. Z kolei wzrost obrotów w restauracjach w Londynie, Edynburgu, Liverpoolu i Cardiff wyniósł średnio 27 proc. Obliczono, że podczas trasy koncertowej piosenkarki w USA wydatki w restauracjach wzrosły średnio o 68 proc. dziennie w bezpośrednim sąsiedztwie stadionu oraz o 7 proc. w miejscach znajdujących się nieopodal obiektu. Na zakwaterowanie wydano natomiast o 47 proc. więcej w przypadku obiektów oddalonych do 4 km od stadionu i o 32 proc. w promieniu 16 km.
Blisko ćwierć miliona fanów Taylor w Warszawie
Taylor Swift wystąpi w Warszawie podczas trzech koncertów zaplanowanych na 1-3 sierpnia br. Jak przekazano w raporcie w oparciu o dane dostępne na stronie stadionu PGE Narodowego, w wydarzeniach weźmie udział około 240 tys. polskich i zagranicznych fanów piosenkarki. Przypomniano również, że najnowsza trasa koncertowa artystki "The Eras Tour" zarobiła ponad miliard dolarów i została najbardziej dochodową muzyczną trasą w historii.
Mastercard to działającą w ponad 210 krajach i terytoriach na świecie organizacja płatnicza. Mastercard Economics Institute to z kolei powstały w 2020 r. zespół ekonomistów, analityków i naukowców analizujących trendy makroekonomiczne przez pryzmat konsumenta.
Czytaj również: Taylor Swift i gospodarka. "Kto powiedział, że pieniądze szczęścia nie dają, ten nie był Swiftie" >>>
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Emma McIntyre/Getty Images