Sprawdzili, czy klient wie, na co się decyduje

Najnowsze

Aktualizacja:
sxc.huKlient ma wiedzieć, na co się decyduje

Blisko 2/3 polskich banków niedostatecznie informuje swoich klientów o ryzykach związanych z inwestowaniem w sprzedawane przez siebie instrumenty finansowe - wynika badań firmy Deloitte. Banki do połowy czerwca br. miały czas na dostosowanie się do nowych wymogów.

17 czerwca weszły w życie przepisy wykonawcze do tzw. dyrektywy MiFID. Nakładają one szereg nowych obowiązków informacyjnych wobec klientów, którzy chcą zainwestować w oferowane przez instytucje finansowe produkty.

1/3 zachowuje się jak należy

Jest jeszcze dużo do zrobienia, żeby doradcy w pełni stosowali postanowienia dyrektywy - podkreślił w TVN CNBC Biznes ekspert Deloitte Paweł Dziekoński. - Oceniając przekrojowo polskie banki możemy powiedzieć: 1/3 jest w dobrym standardzie, 2/3 jeszcze musi pracować, żeby się dostosować w pełni do postanowień dyrektywy. Wniosek mamy taki: jest lepiej, ale jeszcze jest mnóstwo rzeczy do poprawy - mówił Dziekoński.

Z badania Deloitte wynika, że w rozmowie z doradcą bankowym klient nie może liczyć na informacje na temat ryzyk związanych z danym produktem bądź usługą. W 80 proc. przypadków doradca rekomendował instrumenty finansowe bez wcześniejszego stworzenia profilu klienta, co nakazuje MiFID. W 76 proc. oddziałów banków doradca prezentował klientowi swoje własne opinie na temat instrumentów finansowych. Natomiast w 44 proc. przypadków rozmowy z klientami można było zakwalifikować jako bezumowne świadczenie usługi doradztwa.

...a czasu było wystarczająco dużo

Ankieterzy z Deloitte zwrócili uwagę, że miały miejsce pojedyncze przypadki, i to w bankach z czołówki polskiego rynku, iż doradcy gwarantowali klientom zyski.

- Dbałość o klienta musi być większa. Mieliśmy bardzo dużo czasu na dostosowanie się do dyrektywy; i tak mamy ponad dwa lata opóźnienia w porównaniu z innymi krajami UE - podsumowuje Dziekoński.

Analizie poddano 25 banków oferujących klientom indywidualnym instrumenty finansowe oraz usługi inwestycyjne, wykorzystując m.in. metodę tzw. tajemniczego klienta. Zbadano także bankowe call-centers oraz witryny internetowe.

Źródło: TVN CNBC, PAP

Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu