Nieprzystosowany do zimy i polskich torów, przestarzały. Obalamy mity o Pendolino

Testy pendolino na polskich torach z Błękitnego24
Testy pendolino na polskich torach z Błękitnego24
tvn24
Testy pendolino na polskich torach z Błękitnego24tvn24

Zamieszanie wokół Pendolino trwa. Zarówno przedstawiciele Alstomu, producenta pociągu, jak i PKP Intercity zapewniają o swojej „wielkiej determinacji”, aby pierwsi pasażerowi pojechali nim w grudniu tego roku. Rośnie jednak liczba negatywnych komentarzy, a w nich mity, kłamstwa i niedomówienia. Postanowiliśmy zmierzyć się z tymi najczęściej powtarzanymi.

1. Przestarzała technologia

Zakupione Pendolino to przestarzała konstrukcja, polskie firmy mogą zbudować lepsze – takie komentarze często pojawiają się w dyskusjach. Prawda jest taka, że bydgoska PESA dopiero teraz produkuje składy dalekobieżne, jak np. Dart, mogące w praktyce osiągać prędkość ponad 200 km/h i większą. Z kolei maszyna nowosądeckiego Newagu do takiej prędkości rozpędziła się dopiero w ubiegłym roku. - W chwili ogłoszenia przetargu polskie firmy nie dysponowały technologiami stwarzającymi możliwość wyprodukowania taboru o klasie porównywalnej z Pendolino – tłumaczył w 2013 r. odpowiedzi na interpelację poselską ówczesny podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu Andrzej Massel.

Zgadza się z nim ekspert ds. rynku kolejowego Bartłomiej Gorlewski z Katedry Transportu SGH. - Poza tym, kwestia maksymalnej prędkości to raczej problem krótkookresowy, który nie wpływa na ogólny sens tego, czy chcemy, czy nie szybkie pociągi – dodaje. Jednocześnie podkreśla, że jesteśmy jedynym dużym krajem w Europie, który nie ma szybkiej kolei. Składy Pendolino podobne do tych polskich już jeżdżą m.in. w: Czechach, Włoszech, Słowenii, Portugalii, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Hiszpanii.

2. Zakup bez „pudła”

Z poprzednią kwestią jest także związany fakt, że Pendolino nie będzie posiadało wychylnego nadwozia, czyli tzw. pudła. To skądinąd wyróżnia te pociągi, bo „pendolino” to po włosku właśnie „wahadełko”. Ta technologia pozwala na szybsze pokonywanie zakrętów. Jednak w polskich realiach linie kolejowe pozbawione są ostrych łuków, których jest za to pełno na alpejskich trasach. Stąd ewentualne zastosowanie „pudła” mijałoby się z celem. - Zastosowanie wychylnego pudła nie przyniosłoby żadnych korzyści w postaci skrócenia czasu przejazdu – stwierdza wprost Zbigniew Klepacki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. - Symulacja przeprowadzona przez PKP PLK SA wskazuje, że pociąg z systemem wychylnego pudła przejechałby trasę Warszawa Wschodnia-Gdańsk Główny o ok. 12 minut krócej w porównaniu do pociągu pozbawionego tego systemu – dodaje. I zwraca uwagę, że „pudło” podniosłoby cenę taboru o 10 proc. Nie przekonuje to jednak internatów, którzy polskie Pendolino bez "pudła" postanowili ochrzcić mianem "Normalino".

3. Za co jeszcze (za)płacimy

Do wyścigu na dostarczenie 20 superszybkich pociągów i ich serwisowanie stanęły 4 podmioty : konsorcjum ANSALDOBREDA S.p.A. i NEWAG S.A., konsorcjum Bombardier Transportation Sweden AB i Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Holding, konsorcjum Siemens Sp. z o.o. i Siemens Aktiengesellschaft Sp. z o.o. oraz konsorcjum Alstom Konstal S.A. i Alstom FERROVIARIA S.p.A. Ostatecznie wygrał Alstom, z którym PKP Intercity podpisało w 2011 r. kontrakt o wartości 665 mln euro (ok. 2,7 mld zł). Kontrakt obejmuje zarówno dostawę składów, jak i ich serwisowanie przez 17 lat. Koszt jednego pociągu to ok. 80 mln zł. Blisko 20 mln z tej kwoty wyłoży UE. Wartości całkowitego dofinansowania ze środków unijnych wynosi w sumie 90 mln euro. Obecnie w Polsce jest już dziewięć z 20 superpociągów. Do tej pory przewoźnik zapłacił Alstomowi ok. 307 mln euro (ok. 1,2 mld zł).

4. Polacy bez kasy?

Umowa z Francuzami nie oznacza jednak, że cała kwota powędruje ostatecznie w ich ręce. - Choć Pendolino nie jest produkowane w Polsce, to przy jego powstawaniu oraz serwisowaniu pracują lokalni producenci – mówi rzeczniczka PKP Intercity Zuzanna Szopowska. - W realizację zaangażowani są także poddostawcy z Polski, m.in.: Bombardier z Katowic, SIECAB z Żywca, Dellner z Gdyni czy Polmor z Bytowa – wylicza. Samym zaś transportem superszybkich pociągów zajmie się PKP Cargo. Co więcej powstaną nowe miejsca pracy. Już teraz na warszawskim Grochowie gotowa jest hala, w której przez 17 lat będą serwisowane składy. Docelowo zatrudnienie tam ma znaleźć ok. 150 osób.

5. Szansa dla regionów, czyli Trójmiasto powinno się cieszyć

Ten argument prawie w ogóle nie pojawia się w rozmowach na temat słuszności rozwijania w Polsce kolei dużych prędkości. A szkoda, bo jak się okazuje połączenie stolic regionów szybkim pociągiem nie dość, iż działa na inwestorów jak magnes, to jeszcze zwiększa mobilność mieszkańców, którzy chętniej odwiedzają inne miejscowości i wydają tam pieniądze. - Im krótszy czas dojazdu, tym więcej osób będzie skłonnych podróżować – tłumaczy zależność Bartłomiej Gorlewski z SGH. Weźmy dla przykładu przejazd z Warszawy nad Bałtyk na weekend. Obecnie podróż pociągiem trwa co najmniej 4,5 godziny, autem niewiele mniej. PKP zakłada, że dzięki Pendolino ten czas skróci się do niecałych trzech godzin i to w bardziej komfortowych warunkach. Do podróży maja także zachęcać ceny biletów, które będą kształtować się na poziomie 49-150 zł.

- Gdyby tak się stało, to zdecydowanie więcej osób wybrałoby się nad morze – uważa Gorlewski. - A im więcej osób, tym potencjał gospodarczy i atrakcyjność biznesowa miasta większa – dodaje. Bo szybka kolej przyczynia się do modernizacji dworców i rewitalizacji ich otoczenia. Jego zdaniem podobnie wyglądałaby sytuacja w przypadku Krakowa czy Poznania. I przytacza przykład Francji, gdzie decyzja o budowie szybkiego pociągu z Paryża do Marsylii była „czysto polityczna”, nie poprzedzona żadnymi badaniami na temat ewentualnego wpływu ekonomicznego na regiony. – Teraz Francuzi są z tego zadowoleni, bo linia ze stolicy na południe bardzo rozwinęła gospodarczo Marsylię czy choćby tamtejszy rynek nieruchomości. Chętnych na podróż jest tak dużo, że postanowiono zamienić składy jednopoziomowe na dwupoziomowe, bo tylu jest chętnych – mówi Gorlewski.

6. Był „zamarznięty kibel”, będzie „lodowa strzała”?

Pasażerów niepokoi jednak fakt, że przewoźnik nie zamówił „zimowej” wersji szybkiego pociągu. Producent jednak gwarantuje, że tabor pojedzie przy temperaturze -25 stopni Celsjusza. Ale i także przy niższej ani pasażerowie nie zmarzną ani toaleta – jak miało to miejsce w 2012 roku - nie zamarznie. Warto przy tym zaznaczyć, iż żaden skład w Polsce nie ma specyfikacji na temperaturę niższą niż -25 stopni C. Dla nieprzekonanych jest także argument ekonomiczny: jak wyliczyło PKP, przystosowanie maszyn do jeszcze niższej temperatury spowodowałoby wzrost kosztów o 30 proc., czyli ok. 0,5 mld zł.

7. Miotełka PO, która nie oczyściła kolei

Odpowiedź na pytanie o to, kto jest odpowiedzialny za problemy z polskim Pendolino wbrew pozorom nie jest łatwa. Zdaniem europosła PO Tadeusza Zwiefki, odpowiedzialni za to są przedstawiciele Prawa i Sprawiedliwości, których koalicja nie wyrzuciła z kolejowych spółek, a, którzy to ”zaczęli przygotowywać kontrakt na Pendolino i doprowadzili go do końca”. Niezbyt dyplomatycznie odpowiedział mu b. minister transportu w rządzi PiS Jerzy Polaczek nazywając te słowa „Kłamstwem Dużych Prędkości”.

7. Ferrari na polskich torach

Kolejnym zarzutem stawianym PKP Intercity jest, że ta niepotrzebnie zamówiła pociągi, które nie pojadą szybko na polskich torach, a dokładniej Centralnej Magistrali Kolejowej. - Często mówi się, że Pendolino nie jest dostosowane do polskiej sieci. A tak naprawdę ten pociąg będzie jeździł jedynie po jej fragmencie o najwyższych parametrach – wyjaśniał jeszcze w ubiegłym roku Piotr Malepszak, p.o. dyrektor Biura Dróg Kolejowych w PKP PLK SA. Jak sprawdziliśmy, z dokumentów udostępnionych przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wynika, że obecnie na ok. 59 proc. długości tej trasy będzie możliwe osiągnięcie prędkości większej niż 160 km/h, w tym na ok. 42 proc. prędkości w granicach 220 km/h.

Jednak jak dotąd, Alstom nie przekazał PKP Intercity pierwszych składów z homologacją, czyli dokumentacją dopuszczającą składy do ruchu z prędkością do 250 km/h. Zdaniem producenta, to niemożliwe, bo infrastruktura jest niegotowa na podróż z taką prędkością. Wymienia w tym miejscu brak systemu ERTMS-2. Co się kryje pod tę nazwą?

Chodzi o Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym usprawniający i ujednolicający standardy zarządzania ruchem kolejowym, który jest dopiero wdrażany. - Przetarg na Pendolino rozpisano za wcześnie. Widzimy, że z góry należało przewidzieć, że linie nie będą dostosowane do czasu dostarczenia pierwszych składów – przyznaje Bartłomiej Gorlewski. - Przy projektowaniu dokumentacji przetargowej braliśmy pod uwagę plany modernizacji infrastruktury. Alstom przystępując do przetargu znał te plany, a umowę na uruchomienie ERTMS-2 podpisano na miesiąc przed podpisaniem kontraktu na Pendolino - odpiera zarzut rzeczniczka przewoźnika. Dodaje, że zgodnie z harmonogramem, system powinien zostać oddany do użytku pod koniec tego roku, czyli wtedy, kiedy na regularne trasy ma wyruszyć polskie Pendolino.

Autor: Radosław Fellner / Źródło: tvn24bis.pl

Pozostałe wiadomości

- Minister finansów pracuje nad projektem ustawy dotyczącym podniesienia kwoty wolnej od podatku - poinformował w programie "Jeden na jeden" na antenie TVN24 rzecznik rządu Adam Szłapka. Pytany o zapowiedź prezydenta elekta Karola Nawrockiego dotyczącą projektu w tej sprawie, stwierdził, iż "nie może być takiej sytuacji, że będzie nieodpowiedzialna ustawa złożona na przykład przez prezydenta i większość sejmowa za tym zagłosuje".

Rzecznik rządu: to się po prostu nie może wydarzyć

Rzecznik rządu: to się po prostu nie może wydarzyć

Źródło:
PAP

Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości odnotowało w tym roku aż 40 tysięcy przypadków cyberprzestępstw w Polsce. Znaczną część z nich stanowią oszustwa związane z ofertami wakacyjnymi. Policja oraz przedstawiciele branży turystycznej apelują o ostrożność i podpowiadają, jak rozpoznać fałszywe oferty wyjazdów.

Oszuści polują na turystów. "Łapią się na ten haczyk"

Oszuści polują na turystów. "Łapią się na ten haczyk"

Źródło:
PAP

Sprzedaż samochodów elektrycznych marki Tesla w Unii Europejskiej mocno w dół. Jak poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), w czerwcu 2025 roku liczba rejestracji nowych aut tego producenta była o 39,5 procent niższa niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku.

Kłopoty giganta. Ogromny spadek sprzedaży

Kłopoty giganta. Ogromny spadek sprzedaży

Źródło:
PAP

Niskiej jakości i objęte międzynarodowymi sankcjami rosyjskie paliwo zalewa Afrykę, niszcząc przemysł naftowy i zagrażając zdrowiu Afrykanów - alarmuje Aliko Dangote, najbogatszy człowiek kontynentu. Sprowadzane z Rosji produkty naftowe najczęściej trafiają między innymi do Libii, Egiptu, Maroka i Tunezji.

Rosyjskie paliwo zalewa kontynent. Miliarder ostrzega

Rosyjskie paliwo zalewa kontynent. Miliarder ostrzega

Źródło:
PAP

W czerwcu, podobnie jak w całym drugim kwartale 2025 roku, sprzedaż nowych mieszkań spadła w większości największych miast - wynika z raportu portalu RynekPierwotny.pl. Zmniejszyła się również aktywność inwestycyjna deweloperów.

"Niespodzianka" na rynku. Duże spadki

"Niespodzianka" na rynku. Duże spadki

Źródło:
PAP

Wydobycie ropy i gazu to sektor, którego czas dobiega końca - ocenił w środę rzecznik niemieckiego ministerstwa środowiska, odnosząc się do informacji o odkryciu złóż ropy naftowej w rejonie wyspy Wolin. Przypomniał, że Unia Europejska planuje osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 roku.

Odkryto duże złoże ropy w Polsce. Niepokój w Niemczech

Odkryto duże złoże ropy w Polsce. Niepokój w Niemczech

Źródło:
PAP

O opłacie reprograficznej, nazywanej też ostatnio podatkiem od smartfonów, przez długi czas było cicho. Tymczasem Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego właśnie skierowało do konsultacji projekt rozporządzenia wraz z zaktualizowanym wykazem urządzeń, które opłatą tą zostaną objęte.

"Podatek od smartfonów". Jest projekt

"Podatek od smartfonów". Jest projekt

Źródło:
PAP, tvn24.pl

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej rozpoczęło prace nad ustawą zakazującą stosowania bezpłatnych staży - poinformowano w środowym komunikacie. Tego dnia w resorcie odbyły się wstępne konsultacje dotyczące planowanych zmian.

Ministerstwo pracy szykuje zakaz. "Pierwszy krok"

Ministerstwo pracy szykuje zakaz. "Pierwszy krok"

Źródło:
PAP

Komisja Europejska zamierza przedstawić państwom członkowskim propozycję wprowadzenia ceł odwetowych na towary ze Stanów Zjednoczonych o łącznej wartości 93 miliardów euro. Działanie to ma być odpowiedzią na groźbę nałożenia przez administrację amerykańską trzydziestoprocentowych "ceł wzajemnych" na produkty pochodzące z krajów Unii Europejskiej.

Groźby Trumpa, Bruksela szykuje odwet

Groźby Trumpa, Bruksela szykuje odwet

Źródło:
PAP

Projekt waloryzacji rent i emerytur na 2026 rok został przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów. Zakłada on najniższy wskaźnik wzrostu, jaki dopuszczają przepisy.

O tyle mają wzrosnąć emerytury. Projekt z zielonym światłem

O tyle mają wzrosnąć emerytury. Projekt z zielonym światłem

Źródło:
PAP

Firma W.Kruk zamierza przejąć spółkę Lilou - wynika z informacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Obie zajmują się sprzedażą biżuterii.

Znana marka biżuteryjna chce przejąć konkurenta

Znana marka biżuteryjna chce przejąć konkurenta

Źródło:
PAP

Nowy mechanizm dochodów własnych Unii Europejskiej, zaproponowany przez Komisję Europejską - tak zwany podatek od firm - może doprowadzić do poważnych zakłóceń gospodarczych w Unii Europejskiej - ostrzegają eksperci brukselskiego think tanku Bruegel. Ich zdaniem Bruksela powinna zrezygnować z realizacji tego pomysłu.

Chcą nowego podatku, eksperci biją na alarm

Chcą nowego podatku, eksperci biją na alarm

Źródło:
PAP

Ogłoszona przez prezydenta Donalda Trumpa "potężna" umowa handlowa z Japonią zakłada, że Japończycy nabędą 100 samolotów Boeinga oraz zwiększą zakupy amerykańskiego uzbrojenia i ryżu - podał Biały Dom.

Samoloty, sprzęt wojskowy i ryż w "potężnej" umowie Trumpa

Samoloty, sprzęt wojskowy i ryż w "potężnej" umowie Trumpa

Źródło:
PAP

W ramach rekonstrukcji rządu powstał resort gospodarki i finansów, na którego czele stanął Andrzej Domański. Przejął on zadania likwidowanego Ministerstwa Rozwoju i Technologii, zarządzanego przez Krzysztofa Paszyka.

Resort znika, minister odchodzi. "Nawet Ronaldo schodzi z boiska"

Resort znika, minister odchodzi. "Nawet Ronaldo schodzi z boiska"

Źródło:
pap/tvn24.pl

Szef rządu Donald Tusk ogłosił długo wyczekiwane przetasowania w Radzie Ministrów. Po rekonstrukcji w jej składzie zostanie tylko czternastu z dotychczasowych ministrów, z czego niektórzy z nowymi funkcjami.

Pozostają w rządzie, niektórzy w innej roli

Pozostają w rządzie, niektórzy w innej roli

Źródło:
tvn24.pl

Stopa bezrobocia w czerwcu 2025 roku wyniosła 5,2 procent - przekazał w środę Główny Urząd Statystyczny (GUS). Miesiąc wcześniej bezrobocie było na poziomie 5,0 procent.

Rośnie bezrobocie. Nowe dane

Rośnie bezrobocie. Nowe dane

Źródło:
PAP

Chiński wiceminister handlu Wang Wentao stanowczo zaprotestował przeciwko objęciu dwóch instytucji finansowych 18. pakietem sankcji wobec Rosji - przekazało ministerstwo handlu w Pekinie. Sprzeciw został wyrażony podczas rozmowy z unijnym komisarzem do spraw handlu Maroszem Szefczoviczem.

"Stanowczy protest" Chin wobec unijnych działań

"Stanowczy protest" Chin wobec unijnych działań

Źródło:
PAP

Premier Donald Tusk po godzinie 10 ogłosił zmiany w składzie Rady Ministrów. Dotychczasowy minister finansów Andrzej Domański będzie ministrem finansów i gospodarki. - To pierwszy taki przypadek w historii, żeby w jednym miejscu skupić decyzje i gospodarcze i finansowe - oznajmił Tusk.

To będzie nowy superresort

To będzie nowy superresort

Źródło:
tvn24.pl

Ministerstwo Przemysłu stało się jednym z najkrócej funkcjonujących ministerstw w historii Polski. Od formalnego utworzenia resortu, który miał dbać za transformację energetyczną kraju do ogłoszenia jego zniknięcia minął rok, cztery miesiące i 22 dni. Po środowej rekonstrukcji rządu ministerstwo, które miało swoją siedzibę w Katowicach przestaje funkcjonować.

Ministerstwo instant. "Żyło" ledwie nieco ponad 500 dni

Ministerstwo instant. "Żyło" ledwie nieco ponad 500 dni

Źródło:
tvn24.pl

Premier Donald Tusk ogłosił powstanie Ministerstwa Energii. Na jego czele ma stanąć Miłosz Motyka, który do tej pory był podsekretarzem stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, gdzie odpowiadał za sektor odnawialnych źródeł energii oraz elektroenergetyki.

Miłosz Motyka stanie na czele nowego Ministerstwa Energii

Miłosz Motyka stanie na czele nowego Ministerstwa Energii

Źródło:
tvn24.pl, PAP

Nowym ministrem aktywów państwowych zostanie Wojciech Balczun - poinformował Donald Tusk. W wyniku rekonstrukcji rządu Balczun ma zastąpić na czele MAP Jakuba Jaworowskiego.

Wojciech Balczun nowym ministrem aktywów państwowych

Wojciech Balczun nowym ministrem aktywów państwowych

Źródło:
tvn24.pl, PAP

W wyniku rekonstrukcji rządu stanowisko ministra rolnictwa i rozwoju wsi straci Czesław Siekierski. Zastąpić go ma Stefan Krajewski - przekazał premier Donald Tusk.

Stefan Krajewski będzie szefem resortu rolnictwa i rozwoju wsi

Stefan Krajewski będzie szefem resortu rolnictwa i rozwoju wsi

Źródło:
tvn24.pl

Pracownicy sezonowi na Zachodzie zarabiają dwukrotnie więcej niż w Polsce, jednak wysokie koszty utrzymania i transportu sprawiają, że krótkoterminowe wyjazdy stały się mniej opłacalne - pisze "Rzeczpospolita".

Zmiany na rynku pracy. "Mniejsze zainteresowanie Polaków"

Zmiany na rynku pracy. "Mniejsze zainteresowanie Polaków"

Źródło:
PAP

W czerwcu Argentyna odnotowała najniższą inflację od trzech lat, co pozwoliło jej opuścić grupę krajów z najwyższym wzrostem cen - podał portal Infobae. Na czele rankingu znajdują się Wenezuela, Sudan i Zimbabwe.

Kraje z najwyższą inflacją. Zmiana lidera

Kraje z najwyższą inflacją. Zmiana lidera

Źródło:
PAP

Kanada w rozmowach ze Stanami Zjednoczonymi przyjmie tylko najkorzystniejsze dla siebie rozwiązania - przekazał szef rządu Mark Carney na spotkaniu z premierami kanadyjskich prowincji i terytoriów.

"Jedyna rzecz, którą rozumie prezydent Trump"

"Jedyna rzecz, którą rozumie prezydent Trump"

Źródło:
PAP

Donald Trump zasugerował we wtorek, że pozwoli Jerome'owi Powellowi dokończyć kadencję na stanowisku przewodniczącego Rezerwy Federalnej (Fed). - I tak wkrótce odejdzie - powiedział prezydent USA.

"Wkrótce odejdzie". Trump nie ustaje w atakach

"Wkrótce odejdzie". Trump nie ustaje w atakach

Źródło:
PAP